۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

آیت‌الله‌العظمی لنکرانی، مصداق بارز علم سودمند

آیت‌الله‌العظمی لنکرانی، مصداق بارز علم سودمند
مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی (ره)، با حضور فضلا و اساتید و طلاب پاکستانی در حسینیه پاکستانی‌‌های مقیم قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۲۷

به گزارش خیمه مگ،یکی از فضلای حوزه در این مراسم گفت: خداوند در قرآن کریم، مقام علم و عالم را از مجاهد و شهداء بیشتر و باارزش‌تر می داند.

حجت‌الاسلام فرشاد خاطرنشان کرد: باید بدانیم، علمی که خداوند در قرآن از آن به نیکی یاد کرده است، کدام علم است، امیرالمومنین‌(علیه‌السلام) علم سودمند را به چند دسته تقسیم کرده است، که یکی از آن ها تأکید بر ایجاد ارتباط قوی با خداوند و عبادت ذات اقدس اوست.

وی ادامه داد: این تأکید، در ظاهر ارتباطی با کسب علم ندارد، اما باطن این عبارت بیان از این دارد که امام می‌خواهند بفرمایند که علمی سودمند و مفید است، که ما را در مسیر بندگی صحیح و مورد نظر خداوند قرار دهد؛ حال می خواهد این علم در حوزه و یا دانشگاه کسب شود.

حجت الاسلام فرشاد با اشاره به تأیید مرجعیت امام خمینی(ره) توسط حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) در زمانی که خطراتی توسط رژیم شاه، امام راحل را تهدید می‌کرد، گفت: مرحوم آیت الله فاضل با این که می‌دانست اجرای این تصمیم ممکن است عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد، اما آن را انجام داد، چرا که واقعا علم خود را در راه خدا قرار داده بود.

وی با اشاره به مبارزات سیاسی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، در زمان رژیم طاغوت، گفت: علم این مرجع بزرگوار، همان علم مورد نظر امام علی(ع) است؛ چرا که علم او باعث شد که ایشان در مقابل بسیاری از بدی ها، از جمله حکومت طاغوت و ظالم شاه بایستد.

حجت الاسلام فرشاد، اظهار داشت: امام علی(ع) در بیان نکته دیگر در مورد علم سودمند، می فرمایند «به اندازه ای در این دنیا تلاش کنید که مطمئن هستید در این دنیا می مانید».

وی افزود: ظاهر این سخن هم ارتباطی با علم ندارد، اما ریشه این مطلب ارزشمند می خواهد به ما بگوید که عالم واقعی کسی است که همانند آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، به دنیا دل نبندد؛ این مرجع بزرگ هیچ گاه به دنیا دل بسته نبود و علاوه بر آن شاگردان خود را هم در این راستا تربیت کرد.

سخنران این مجلس در بیان نکته دیگر از سخن امام علی(ع) در مورد علم سودمند، ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند «بیشترین تلاش را برای آخرت بگذارید»، که البته این سخن امام علی(ع) هم در ظاهر ربطی به علم ندارد، اما اگر خوب به عمق آن بنگریم مشاهده می کنیم که آن حضرت علم سودمند را علمی می داند که عالم، آخرت را هدف نهایی خود قرار دهد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم