۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

امیدواریم تا پایان برنامه پنجم بی‌سوادی رخت بربندد

امیدواریم تا پایان برنامه پنجم بی‌سوادی رخت بربندد
از ابتدای انقلاب برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه، حرکت‌های خوب و موثری انجام گرفت، این حرکت اکنون در حال بالندگی است و امیدوارم تا پایان برنامه پنجم بی سوادی از جامعه رخت بربندد.
کد خبر: ۵۶۶۸

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله مصباح یزدی، پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر کل نهضت سوادآموزی استان قم با اشاره به اهمیت خواندن و نوشتن از دیدگاه اسلام، گفتند: سوادآموزی از دیدگاه حضرت امام ‌(ره) یکی از نیاز‌های اولیه جامعه بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی توجه خاصی به آن داشتند.

رییس موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی‌(ره) با اشاره به ظهور اسلام و گسترش سواد در آن عصر، افزودند: در زمانی‌که تعداد افراد توانمند برای خواندن و نوشتن انگشت شمار بود، اولین سوره‌ای که بر پیامبر‌(صلی الله علیه واله وسلم) نازل شد، خداوند را به عنوان معلم و آموزش دهنده معرفی کرد.

ایشان ادامه دادند: در همان آغاز اسلام پیامبر‌(ص) تلاش کردند، سوادآموزی را توسعه دهند؛ به طوری که آن حضرت یکی از شرایط آزادی اسیران جنگی را آموزش خواندن و نوشتن عنوان فرمودند.

عضو خبرگان رهبری یادآور شدند: در سایه رهنمود‌های ائمه‌(علیهم‌السلام) کسانی که در این مکتب آموزش دیدند، زحمت‌های زیادی برای باسواد کردن جامعه کشیدند، اما انتظار می‌رفت دینی که این طور پیشرفت می‌کند بی‌سوادی را درعالم ریشه کن نماید.

ایشان افزودند: سواد ابزاری برای آشنایی انسان با علوم و فنون دیگران محسوب می‌شود، تا انسان بتواند به وسیله آن سیر تکامل را طی نماید.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان اینکه سواد فی حد نفسه کمال مهمی برای انسان تلقی نمی‌شود، اظهار داشتند: وقتی مردم از ابزار سواد بهره‌مند می‌شوند، بتوانند احکام و قرآن را یاد بگیرند و از محتوای معارف دینی استفاده کنند.

ایشان بیان داشتند: فراگرفتن احکام دینی و قرآن انگیزه بسیاری از سوادآموزان بوده و این انگیزه در پیشرفت سوادآموزی سهم بزرگی داشته است.

معظم‌له تصریح کردند: برنامه ریزان، نویسندگان مربیان و کسانی که دست‌اندرکار امر سوادآموزی هستند از فرصت های پیش‌رو استفاده کرده و الفاظی را آموزش دهند و یا مفهومی را القا کنند، که دارای مضامین دینی واخلاقی باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: باید مباحث آموزشی و محتوای درس‌ها در جهت رشد اخلاقی و معنوی سوادآموزان باشد، همچنین از تعبیرات آموزنده مسایل سیاسی و اجتماعی هم بهره برده شود.

در ابتدای این دیدار مدیر کل نهضت سوادآموزی استان قم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل، گفت: 96 در صدر مردم استان قم با سواد هستند و در حال حاضر 5 هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم