۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳

ابراز نگرانی آیت الله ‌العظمی مظاهری از رکود تولید و زراعت

ابراز نگرانی آیت الله ‌العظمی مظاهری از رکود تولید و زراعت
حضرت آيت الله مظاهري با ابراز نگراني شديد از رکود توليد و زراعت در کشور، دولت و ملّت را در اين زمينه مقصّر دانسته و تأکيد کردند: امروزه توليد و زراعت از رونق مطلوبي برخوردار نيست.
کد خبر: ۵۷۰۰

به گزارش خیمه مگ،معظم‌له در درس اخلاق هفتگي در مسجد حکيم اصفهان، از تنبلي و تن پروري به عنوان يکي از عوامل سقوط و نابودي انسان و جوامع بشري نام بردند.

افزودند:‌ در فرهنگ تعاليم قرآن و عترت، تنبلي، سستي و بطالت به شدّت نکوهش شده است و فعّاليت مداوم و تلاش و کوشش شبانه‌روزي براي آبادي دنيا و آخرت انسان بسيار مورد تأکيد قرار گرفته است.

ایشان ادامه دادند: در جهاني که جمادات، نباتات و حيوانات نيز در تکامل و تکاپو هستند، پرخوابي و پرخوري براي انسان معنا ندارد و آدميان بايد از هر فرصتي براي پيشرفت مادي و معنوي خود و جامعه بهره برده و فقط به اندازۀ ضرورت و احتياج به خوردن، خوابيدن و استراحت بپردازند.

حضرت آيت الله مظاهري در ادامۀ بيانات خود، در تبيين واژۀ «عمل صالح» که به صورت مکرّر و به عنوان جزء لاينفک ايمان، در قرآن کريم به کار گرفته شده است، تصريح کردند: يکي از اقسام عمل صالح، تقيّد به عبادات و قسم ديگر آن که بيشتر مورد تأکيد و سفارش قرآن و روايات واقع شده است، انجام کار شايسته‌اي است که دنياي انسان را آباد کرده و رفاه معيشتي او را به همراه خواهد داشت.

ايشان افزودند: منحصر دانستن عمل صالح در اعمال عبادي، وجهي ندارد و منظور قرآن کريم را تأمين نمي‌کند، بلکه هر عمل مشروعي که براي خانواده و جامعه مفيد باشد و عقل انسان آن را بپسندد، «عمل صالح» است.

حضرت آيت الله مظاهري با ذکر چند روايت، اهتمام اهل بيت«عليهم‌السّلام» به تلاش بي وقفه براي آباداني دنيا و آخرت را يادآور شده و خاطر نشان کردند: اهل بيت«عليهم‌السّلام» در مدّت عمر شريف خود، از هيچ کوششي براي تأمين معيشت و رفاه خانواده و حتّي اجتماع خود دريغ نکرده‌اند و اين در حالي است که ميزان عبادات و مناجات‌هاي شبانۀ آن بزرگواران نيز در تاريخ بي‌سابقه است. افزون بر اين، آن ذوات مقدّس با کردار و گفتار خود، جامعه را کوشا و فعّال تربيت مي‌کرده و همواره مردم را به فعّاليت مداوم و شبانه‌روزي و تلاش بي وقفه تشويق کرده‌اند و در برخورد با پيروان خود و افراد جامعه، به هر صورت ممکن، آنان را به کار کردن وادار مي‌ساخته و هيچ‌گاه اجازۀ تکدّي‌گري، اعلام نياز به غير، تنبلي، تن پروري، سستي و خمودگي به آنان نداده‌اند.

حضرت آيت الله مظاهري با ابراز نگراني شديد از رکود توليد و زراعت در کشور، دولت و ملّت را در اين زمينه مقصّر دانسته و تأکيد کردند: امروزه توليد و زراعت از رونق مطلوبي برخوردار نيست؛ از طرفي بسياري از جوانان به دنبال فراغت از تحصيل و دستيابي به مشاغل آسان و ساده هستند و از سوي ديگر، زمينه و بستر مناسب براي شکوفايي و بروز خلّاقيّت جوانان با استعداد که در رشته‌هاي مختلف متخصّص شده‌اند، وجود ندارد.

معظّم‌له ادامه دادند: اگر زمينۀ مناسب براي فعّاليّت و شکوفايي علمي جوانان فراهم شود و آنان نيز به تلاش و کوشش شبانه‌روزي و بدون وقفه بپردازند، مي‌توانند با ابداع شيوه‌هاي علمي و نوين، کشور را در زمينۀ توليد و زراعت خودکفا و بي نياز کنند.

حضرت آيت الله مظاهري ضمن تأکيد بر ضرورت به کارگيري منابع طبيعي در جهت رشد اقتصادي و رونق توليد، تصريح کردند: اميرالمؤمنين«سلام الله عليه» در روايتي مي‌فرمايند: «هرکس که آب و خاک در اختيار داشته باشد و فقير باشد، لعنت خداوند بر او باد». و بر اساس اين روايت، ملّتي که امکانات توليد و زراعت دارد و در اثر تنبلي يا به هدر دادن منابع، از فقر و احتياج مي‌رنجد، ملعون است.

معظم‌له از بي‌کاري به عنوان عامل بسياري از مفاسد اخلاقي و اجتماعي نام برده و اظهار داشتند: وقتي جوان، کار مناسب نداشته باشد و بدون زحمت و تلاش، پول در اختيار او بگذارند، تنبل و تن‌پرور مي‌شود و با روي آوردن به تجمّلات و تشريفات، شبانه روز خود را با بيهودگي و بطالت سپري مي‌کند که منجر به مفاسد اخلاقي و اجتماعي فراواني خواهد شد.

ايشان افزودند: بر اساس آيات و روايات فراواني مبغوض‌ترينِ افراد نزد خداوند، کسي است که از اوّل شب تا صبح، عبادتي براي تأمين آخرت خود نداشته باشد و از صبح تا شب نيز، براي تأمين دنياي خود تلاش نکند و صرفاً به فکر خوردن و خوابيدن و استراحت باشد.

حضرت آيت الله مظاهري در پايان بيانات خود، تربيت شايستۀ فرزندان را يکي از مؤثّرترين عوامل براي اصلاح جوامع بشري دانسته و خاطر نشان ساختند: پدر و مادرها بايد با فرزندان خود با مهرباني و خوش‌رويي رفتار کنند و در تربيت آنان به خشونت و زورگويي متوسّل نشوند که اين نوع تربيت، عقدۀ حقارت را در آنان پرورش مي‌دهد. امّا در عين حال بايد مراقب باشند فرزندان آنان تنبل و تن پرور نشوند و آنان را از کودکي فعّال و کوشا تربيت نمايند تا در جواني و بزرگ‌سالي، اجتماعي فعّال و کارآمد بسازند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم