۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

از گسترش عرفان‌های کاذب جلوگیری شود

از گسترش عرفان‌های کاذب جلوگیری شود
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر خطر عرفان‌های کاذب، خواستار جلوگیری از گسترش این عرفان‌ها در جامعه شدند.
کد خبر: ۵۷۰۵

به گزارش خیمه مگ،رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، پیش از ظهر امروز امروزدر دیدار اعضای شورای سیاستگذاری مطالعات قرآنی دانشجویان ایران با اشاره به مسئله عرفان و جایگاه آن، اظهار داشتند: اوج فرهنگ‌ها به قله‌ای می‌رسد که همان عرفان است؛ البته برداشت های مختلفی از آن می‌شود که در برخی موارد بار منفی هم دارد.

ایشان افزودند: صرف‌نظر از تمام بدفهمی‌ها و کج‌اندیشی‌ها، معنای صحیح عرفان اوج کمال انسان و تقرب به خدا است و قله‌ای است که انقلاب به سمت آن در حال حرکت می‌باشد.

معظم‌له با بیان این که امروز عرفان در فرهنگ اسلامی جا افتاده است، گفتند: طبیعی است هر کاری که نفیس‌تر باشد، تقلب هم در آن بیشتر می‌باشد؛ بر این اساس عرفان هم قله کمال معنوی بوده و برای انسان بالاتر از تقرب به خدا امری نیست، لذا جای تعجب ندارد که عرفان ها کاذب و قلابی عرضه می‌شود.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به راهکار مبارزه با عرفان‌های کاذب، اذعان داشتند برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این عرصه، باید فعالیت‌های سلبی در کنار فعالیت ‌های ایجابی صورت گیرد؛ یعنی این که سعی نکنیم فقط تعریفی از عرفان‌های کاذب ارائه دهیم،‌ چرا که در این صورت فرصت سوءاستفاده برای شیادان فراهم خواهد شد.

ایشان تصریح کردند: برای گام برداشتن در این راه ابتدا باید مسیر را بشناسیم، یعنی این که بدانیم کدام عرفان غلط و تقلبی است وگرنه در دام آنهاخواهیم افتاد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این که امروز عرفان‌های کاذب قشری، جامعه را تهدید می‌کند و در گذشته این خطر به این صورت وجود نداشت، تصریح کردند: امروز از یک طرف وظیفه داریم عرفان صحیح را مطرح کنیم، همان‌طوری‌که دین را معرفی می‌نماییم، از طرفی هم باید با گرایش‌های انحرافی و تقلبی مبارزه و آنها را نقد کنیم؛ البته قدم‌هایی در این مسیر برداشته شده است.

عضو خبرگان رهبری تأکید کردند: باید حرکتی جدی وعمیق به صورت آکادمیک و تبلیغاتی در رده‌های مختلفی برای تمام اقشار جامعه در راستای مقابله با موج عرفان‌های کاذب صورت گیرد.

ایشان با تأکید بر ارائه عرفان‌های صحیح اسلامی به جوامع جهانی، یادآور شدند: بسیاری از کشورهای غربی به خاطر سرخوردگی از زندگی مادی به مسایل معنوی رو آورده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این که امروز در بین همه فعالیت‌هایی که در انقلاب صورت می گیرد، مسایل فرهنگی مهمترین و اصلی‌ترین بعد است،‌ افزودند: دین مقوله‌ای فرهنگی است؛ چرا که رکن اصلی آن باورها است و چون انقلاب ما نیز دینی است، فرهنگ رکن اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

معظم‌له فرهنگی را مطلوب دانست که اسلامی باشد، گفتند: هر فرهنگی که فقط عنوان فرهنگ را داشته باشد، مطلوب نیست، بکله اگر مزین به نام اسلام شد، ارزشمند می‌شود.

ایشان ادامه دادند:‌ فرهنگ اسلامی نیازمند منابعی برای تغذیه است که اصلی‌ترین آن همان قرآن کریم می‌باشد و طبیعت انقلاب نیز اقتضا می‌کند از منبع لایتناهی قرآن کریم بهره ببریم و دیگران را نیز بهره‌مند کنیم.

معظم‌له تأکید کردند: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی که چتر انقلاب سایه به سر ما افکنده از هر گونه فعالیت‌های قرآن‌پژوهی و قرآن‌فهمی و ترویج این کتاب الهی تشکر می‌کنم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به این که دارابودن نام امام برای این مؤسسه یک افتخار است، ابراز داشتند: امام خمینی (ره) شجره طیبه ای را غرس کردند که امروز در هر عرصه ای شاخه‌ای از این شجره طیبه روییده و رشد کرده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم