۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

كتاب خوانی باید جزو فرهنگ اصلي جامعه باشد

كتاب خوانی باید جزو فرهنگ اصلي جامعه باشد
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با اشاره به این که بايد كتابخواني جزو فرهنگ اصلی جامعه ما باشد، بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور تاکید کردند.
کد خبر: ۵۷۱۴

به گزارش خیمه مگ، این مرجع تقليد، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع مسؤولان كتابخانه آستان قدس رضوي، با بیان این مطلب افزودند: باید توجه داشت که اگر مملكت در دنيا و منطقه قدرت پيدا مي كند و حرف نخست را مي زند، مي گويند از بركت انقلاب اسلامي است و اگر جوانان كتابخوان شوند و كتابخواني گسترش پيدا كند باز هم به حساب انقلاب گذاشته مي شود.

وارث میراث عظیم علمی هستیم

وی همچنین با تأکید بر این که امروز وارث ميراث عظيم علمی هستيم و حفظ و نگهداري آن یک ضرورت است، ابراز داشتند: براي ما بسيار ناگوار است كه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي بفرمايند متأسفانه سطح كتابخاني در كشور ما پايين تر از حد انتظار است.

ایشان افزودند: اگر به تاريخ اسلام مراجعه كنيم، مشاهده خواهيم كرد كه آغاز رسالت پيغمبر(ص)و پايان آن با مسأله كتاب و قلم همراه بوده است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه مبارکه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» به عنوان نخستين آياتي كه بر قلب رسول خدا نازل شد، خاطرنشان کردند: در ابتداي اين آيات نام خداوند متعال، بعد آفرينش و در نهايت مسأله قلم و كتاب ذكر شده است.

ایشان بابیان این که امروز اگر كسي سخن از كتاب و كتابخاني به زبان بياورد مهم نيست، زيرا دوراني كه در آن به سر مي بريم دوران كتاب است، یادآورشدند: رسول گرامي اسلام(ص) در آن محيط ظلماني كه نه كتاب، نه نويسنده و نه كتابخوان بود، با عظمت سخن از كتاب به ميان آورد و اين نشانه اعجاز پيغمبر اكرم(ص) است.

مهمترین معجزه پیامبر کتاب است

معظم له در ادامه با اشاره به این که پيغمبر اكرم(ص)، معجزات زيادي دارند و در چنان محيط جهل آميزي و داراي ظلمت و تاريكي، سخن از نور علم به ميان آوردن و كتاب و قلم، مسأله اي ما فوق عقل است، افزودند: مهم ترين معجزه پيغمبر اكرم (ص) نيز كتاب است.

این مرجع تقلید ضمن اشاره به آیه "ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ"، ابرازداشتند: "ايتوني بدواة و قرطاس أكتب لكم كتاباً لن تضلّوا بعدي أبدا " از آخرين جمله هايي است كه از رسول گرامي اسلام درباره نوشتن و مکتوب نمودن و گمراه نشدن، نقل شده است.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي با بیان این که اين حديث در هفت نقطه صحيح بخاري كه از معتبرترين منابع اهل سنت می باشد، تكرار شده است،اظهارداشتند: عده اي گفتند كه آن چيزي كه حضرت رسول(ص) مي خواهند آن را نقل كنند و نوشته شود، مربوط به خلافت و ولايت حضرت علي(ع) است، لذا جنجالي برپا كردند و تهمت بیماری را به ایشان نسبت داده و مانع نوشتن شدند.

ایشان با یادآوری این موضوع که در ایجاد کتابخانه ها، بزرگان و علماي شيعه كتاب هاي زيادي به يادگار گذاشتند، تصريح كردند: با رشد اسلام زماني نگذشت كه مسأله كتاب و كتابخانه بسيار پيشرفت كرد و مثلاً در بغداد كتابخانه هاي مهمي متشکل از كتب اسلامي و غير اسلامي تأسيس شد.

اين مرجع تقليد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حديثي از امام صادق(ع) كه خطاب به شاگرد خود مي فرمايند « اين هايي كه مي گويم بنويس و منتشر كن، زيرا زماني فرا مي رسد كه هيچ منبعي جز كتاب ها نخواهد داشت»، گفتند: اين سخن بدين معنا است كه امام صادق(ع) دوران غيبت را پيش بيني كرده اند، كه مرجع همه دانشمندان كتاب است.

اسلام پیشرو در کتابت

معظم له دوران قرون وسطاي اروپا را دوران جهل و ناداني حاكم بر اروپا عنوان کرده و اظهارداشتند: در آن زمان دستگاه هاي مختلف و كليساها با كتاب، دانشمندان وعلماي علوم طبيعي مخالف بودند در حالی که در جهان اسلام از اين مقوله ها به نحو شایسته ای تكريم مي شد.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي به کتاب هایی چون "ميراث اسلام" در مورد عظمت اسلام نوشته شده است، اشاره و خاطرنشان كرد: نكته جالب در اين است كه بعضي از كتاب هاي دانشمندان اسلام، كتاب درسي در دانشگاه هاي اروپا بوده است.

ایشان با اشاره به آمار پایین کتابخوانی در دوران رژیم طاغوتی پهلوی، ضمن بیان این که بی شک با اين نوع كتابخواني به نقطه ارزشمندي از علم و دين نمی رسیدیم، ابرازداشتند: امروز آمار افزايش پيدا كرده است، ولي كافي نيست بلکه بايد كتاب جزو برنامه زندگي افراد باشد.

معظم له همچنین ضمن بیان اهمیت تربیت از سوی خانواده، گفتند: بايد تلاش کرد تا فرزندان خود را با تربيت اسلامي رشد دهند.

ایشان با بیان این که نوشته های شيخ طوسي بعد از هزار سال، مورد استفاده قرار می گیرد، به تلاش بعضی افراد در انتشار کتاب اشاره کرده و افزودند: طبق روایات، كسي كه دعوت به كار خير كند، همانند كسي است كه آن كار خير را انجام داده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم