۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

واکنش شدید آیت‌الله استادی به نامه رییس‌جمهور

واکنش شدید آیت‌الله استادی به نامه رییس‌جمهور
امام جمعه قم با انتقاد از نامه رسمی رییس جمهور مبنی بر مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، گفت: این که رییس‌جمهور در نامه‌ای رسمی نوشته است این کار را نکنید، عادلانه نیست.
کد خبر: ۵۷۴۴

به گزارش خیمه مگ،آیت الله استادی در مراسم بزرگداشت امام جمعه فقید یزد با اشاره به ویژگی‌های روحانیت در تأثیرگذار بودن بر افکار مردم اظهار داشت: روحانی برای این‌که در میان مردم تأثیرگذار باشد،‌ باید همواره خوبی و بدی را بگوید.

وی افزود: روحانی باید زمانی که مشاهده می‌کند کار خوبی برای اسلام و مردم صورت می‌گیرد، از آن به خوبی یاد کند و هر گاه ببیند کار بدی صورت گرفت، آن را اعلام نماید.

امام جمعه قم با اشاره به نامه رسمی رییس جمهور مبنی بر مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی، اظهار داشت: پس از مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تصمیم گرفته شد که برای کم شدن فساد، دختران و پسران را در دانشگاه‌‌ها جدا کنند که رییس جمهور در نامه‌ای رسمی نوشته است که این کار را نکنید و این عادلانه نیست!

وی افزود: این که رییس جمهور با این طرح مخالفت می‌کند، بد است، بنابر این ما باید این را بگوییم.

*مردم از فساد و بدحجابی‌ ناراحت‌اند

آیت‌الله استادی با بیان این که مردم از وجود بدحجابی و فساد در جامعه ناراحت هستند، گفت: البته کسی نمی‌خواهد بگوید که فساد زیاد است، ‌ولی همین اندازه که در جامعه وجود دارد، در کشوری اسلامی قابل پذیرش نیست.

وی با بیان این که تمامی زحمات در جامعه اسلامی برای این است که مردم پاک باشند، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که نظام اسلامی بر مسائل فرهنگی استوار است، اگر ما از فرهنگ جا بمانیم و به سوی مادیات برویم، این درست نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: رییس جمهور اگر هم مخالفتی دارد، باید در خفا می ‌گفتند، نه این که در یک نامه رسمی مخالفتشان را بیان کنند!

وی در ادامه به تبیین دیگر ویژگی‌های روحانیت برای تأثیرگذاری بر مردم پرداخت و گفت: روحانیت باید در خدمت مردم باشد؛ باید همواره به فکر مردم باشد و اگر ظلمی به آنها وارد شود، از آنها دفاع نماید.

*مسائل فرهنگی؛ دغدغه‌ همیشگی روحانیت

آیت‌الله استادی در خدمت فرهنگ بودن را از دیگر ضروریات روحانی معرفی کرده و گفت: مسائل فرهنگی اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) باید همواره دغدغه مهم روحانی باشد و از کنار ناهنجاری‌ها و تهاجمات به سادگی نگذرد.

وی افزود: اگر روحانیت به فکر خود و زندگی‌اش باشد و دغدغه امور و مشکلات مردم را نداشته باشد، نمی‌تواند بر مردم تأثیرگذار بوده و خدمت چندانی به اسلام و تشیع کند.

امام جمعه قم اعتدال را از دیگر ویژگی‌های یک روحانی معرفی و بیان کرد: روحانی باید دوست و دشمن را بشناسد و اخلاق اسلامی را انجام دهد و در این راه دچار افراط و تفریط نشود.

وی گفت: امروز دشمن تلاش زیادی برای ایجاد شکاف میان مردم با ولایت فقیه، مراجع و روحانیت دارد، دراین شرایط روحانیون باید با ارتباط صمیمی که با مردم برقرار می‌‌کنند، از به وجود آمدن شکاف جلوگیری نماید.

آیت‌الله استادی ایجاد اتحاد در میان مردم را از دیگر وظایف روحانیت برشمرد و ادامه داد: روحانی زمانی که در میان مردم قرار می‌گیرد، باید عامل وحدت باشد و آنها را با هم متحد نماید و اگر میان مردم اختلافی وجود دارد باید آن را به دوستی و همدلی تبدیل نماید.

امام جمعه قم گفت: روحانی باید مراقب باشد تا سخنی که می‌گوید و موضعی که می‌گیرد،‌ ایجاد تنش نکند. در این صورت روحانی نمی‌تواند به رسالت خود عمل نماید.

*ویژگی‌های امام جمعه فقید یزد

وی در ادامه با بیان این که مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین صدوقی تمامی این ویژگی‌ها را دارا بود، تصریح کرد: این عالم برجسته و پدر بزرگوارشان خدمات زیادی برای مردم و فرهنگ اسلامی داشته و همواره به یاد مردم بودند. عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: این مرحوم در رفتار خود اعتدال داشت و در موضع‌گیری‌های خود هیچ گاه موجب تنش نشد و همواره عامل وحدت بود.

آیت‌الله استادی در پایان با قدردانی از حضور گسترده علما و بزرگان حوزه و مردم متدین در مراسم گرامی‌داشت حجت‌الاسلام والمسلمین صدوقی خاطرنشان کرد: این حضور بسیاری که در خواب می‌بینند، می‌توانند میان مردم و روحانیت جدایی بیاندازند، بیدار و آنها را ناامید می‌کند.

خاطرنشان می‌شود، در این مراسم که از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، آیات عظام شبیری زنجانی و سبحانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، حضرات آیات علوی گرگانی و جوادی آملی، اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، مدیر و مسئولان حوزه‌‌های علمیه و سایر اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم