۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

هشدار آیت الله العظمی مظاهری به رخنه سه نوع فساد در نظام

هشدار آیت الله العظمی مظاهری به رخنه سه نوع فساد در نظام
حضرت آیت الله مظاهری نسبت به رخنه سه فساد، اخلاقی، اداری و اقتصادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی هشدار دادند.
کد خبر: ۵۷۴۷

به گزارش خیمه مگ،معظم له طی سخنانی در دیدار اعضاي شوراي سياست‌گذاري ستاد اولين همايش بين‌المللي شهروند مسئول ، امر به معروف و نهي از منکر را از عناصر برجسته مکمّل ايمان دانسته و تصریح کردند: مسلمان واقعي کسي است که به اصول دين اسلام معتقد باشد و بر طبق ايمان خود عمل نمايد که در اين صورت زيربنا و روبناي دين او محکم خواهد شد. ولي عنصر تکمیل‌کننده ايمان، امر به معروف و نهی از منکر است که در زندگي مسلمان حقيقي جايگاه ويژه‌اي دارد.

*برترین امت‌ها و امت ممتاز

ايشان افزودند: اهميّت امر به معروف و نهي از منکر به قدري است که قرآن کريم از امّتي که به اين دو موضوع اساسي اهميّت مي‌دهد به عنوان برترين امّت‌ها و امّت ممتاز نام برده و چنين امّتي را رستگار و سعادتمند برمی‌شمارد.

حضرت آيت‌الله‌ مظاهري همچنین موضوع امر به معروف و نهي از منکر را علاوه بر ابعاد دینی و شرعی، يک امر مسلّم عقلي دانسته و گفتند: عقل، فطرت و وجدان اخلاقيِ نوعِ بشر، امر به معروف و نهي از منکر را به خوبي مي‌پذيرد و از اين جهت موضوع امر به معروف و نهي از منکر در دين اسلام، تعبّدي نيست، بلکه اصرار اسلام عزيز به اهميّت به اين دو موضوع اساسي، در حقیقت، ارشاد به حکم عقل است.

*موضوع امر به معروف و نهی از منکر فراملی است

ایشان در ادامه با تأکيد بر ضرورت طرح موضوع امر به معروف و نهي از منکر در سطح بين‌المللي اظهار داشتند:

موضوع امر به معروف و نهي از منکر منحصر به آیين اسلام نيست و اهميّت به آن نيز صرفاً وظيفه مسلمانان نمي‌باشد، بلکه از آن جهت که عقل، فطرت و وجدان اخلاقي در همه انسان‌ها با هر آيين و مذهبي که داشته باشند، به خوبي ضرورت امر به معروف و نهي از منکر را درک مي‌کند، طرح آن در سطح بين‌المللي نیز مطلوب و لازم است و پذيرش جوامع بشری و مجامع حق‌گرای بين‌المللي را به همراه خواهد داشت، ضمن اينکه انجام اين حرکت، احکام مترقّي و انسان‌ساز اسلام عزيز را به دنيا معرفی مي‌کند.

*حاکمان اصلاح را از خود آغاز کنند

حضرت آيت‌الله مظاهري در بخش ديگري از بيانات خود با اشاره به مفاسد حاکم بر جوامع بشري از امر به معروف و نهي از منکر به عنوان بهترين راهکار اصلاح مفاسد جاري در همه مجامع انساني نام برده و افزودند: اگر همه دولت‌ها و ملّت‌ها براي احياي امر به معروف و نهي از منکر برنامه‌ريزي و تدبير لازم را داشته باشند، دامنه معضلات و مفاسد اخلاقي و اجتماعي در دنيا به شدّت کاهش خواهد يافت، البته نکته مهم در اين جهت آن است که مسئولان، حاکمان و مردم در همه کشورها، اصلاح را از خودشان شروع کنند و پس از آن براي اصلاح ديگران و جامعه، گام بردارند.

ایشان با يادآوري رخنه سه فساد اخلاقي، اداري و اقتصادي در نظام مقدّس جمهوري اسلامي، اين مفاسد را بسيار خطرناک خوانده و تأکيد کردند: اگر مسئولان نهادها و ارگان‌هاي دولتي، مبارزه با مفاسد اخلاقي، اداري و اقتصادي را از خودشان آغاز کنند و مردم نيز در اين خصوص بي‌تفاوت نباشند و علاوه بر مراقبت از خود و نزديکانشان، به حدّ تذکّر و ارشاد زباني که وظيفۀ حتميِ آنان است، به امر به معروف و نهي از منکر بپردازند، در مدّت کمي اين معضلات بزرگ برچيده خواهد شد.

*شیوه صحیح و موثر در امر به معروف و نهی از منکر

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان در خاتمه، ضمن برشمردن مراتب امر به معروف و نهي از منکر، خاطرنشان ساختند: قرآن کريم، شيوه صحيح و مؤثر امر به معروف و نهي از منکر را موعظه همراه با تلطّف و مهرباني و همراه با منطق و استدلال مي‌داند. و از اين‌رو همه و خصوصاً مسئولان مربوطه بايد علاوه بر رعايت مراتب امر به معروف و نهي از منکر، با انتخاب شيوه‌هاي صحيح اخلاقي و منطقي، بر تأثيرگذاري آن بيفزايند و از به کار بردن شيوه‌هاي مذموم و غيرمشروع، مطلقاً بپرهيزند و توجه داشته باشند که برخوردهاي فيزيکي، نظير زندان و نظاير آن، صرفاً در موارد ضروري که شرع و قانون معيّن کرده و چاره‌اي جز آن نيست، فقط و فقط در اختيار مسئولان قانوني مربوطه است و ديگران نمي‌توانند در اين موارد، خودسرانه دخالت و عمل نمايند.

گفتنی است در ابتداي اين ديدار، برخي مسئولان برگزاري همايش ملّي شهروند مسئول، به ارائه گزارشي از نحوه برگزاري اين همايش که در سال 1389 برگزار شد و نيز برنامه‌هاي همايش بين‌المللي شهروند مسئول که در تابستان 1390 برگزار خواهد شد پرداختند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم