۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

گریم یا آرایش، کدام یک حرام است؟

گریم یا آرایش، کدام یک حرام است؟
اگر زنی آرایش خود را برای دیگران نمایان کند، حرام است، اما در تلویزیون و در عرصه هنر، عده‌ای تحت عنوان گریم، آرایش می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۲۴

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میر خندان در نشست تخصصی کمیته پژوهش جشنواره هنر آسمانی که در محل دبیرخانه دائمی این جشنواره برگزار شد. با بررسی روش پژوهش در هنر اسلامی، به برخی از مولفه‌های این امر پرداخت و اظهار داشت: مولفه‌های عرفانی و یافتن آنها در آثار هنری امری است که باید در پژوهش‌های مربوط به هنر اسلامی مورد توجه قرار گیرد که بررسی نمادهای این آثار هنری از جمله گنبد و نقش و نقوش‌ها می‌تواند کمک شایانی در این امر نماید.

*جای فقه و فلسفه هنر اسلامی خالی است

وی با اشاره به این که بخشی ازهویت سازی آثار هنری برخاسته از فقه هنر است افزود: امروز جای فقه و فلسفه در هنر اسلامی خالی بوده و کمتر به این امر توجه شده در صورتی که باید اهتمام ویژه‌ای به این امر شود.

عضو مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: البته اگر قرار باشد مسایل هنری بر اساس قواعد فقهی استنباط گردد علاوه بر اجتهاد فرد باید اطلاعات جداگانه‌ای هم در خصوص موضوع شناسی هنر کسب نماید که در این صورت بسیاری از مشکلات این عرصه مرتفع می‌گردد.

وی افزود: در همین زمینه یکی از مشکلاتی که امروز با آن دست به گریبانیم، مسئله آرایش کردن و گریم در عرصه هنر است که بسیاری می‌گویند این دو از هم جدا بوده و بین آنها تفاوت وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین میر خندان با بیان این مطلب که از نظر فقه اسلامی اگر زنی آرایش خود را برای دیگران نمایان کند، حرام است، گفت: امروز در تلویزیون و در عرصه هنر عده‌ای تحت عنوان گریم آرایش می‌کنند در صورتی‌که آشکار کردن زینت حرام است.

وی افزود: بنابراین امروز باید فقیهی آشنا به موضوعات هنری به بررسی این امر پرداخته و مرز بین گریم و آرایش را مشخص کند.

* بالاخره مرز موسیقی غنا و لهوی کجاست؟

عضو مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما ادامه داد: البته این معضل در موسیقی هم مشهود است به طوری که ما چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن با مشکلاتی در این حیطه مواجه‌ایم و هنوز جزئیات این که چه موقع موسیقی لهو می‌شود معین نشده است.

وی گفت: امروز بسیاری از موسیقی‌هایی که در تلویزیون پخش می‌گردد در خارج از کشور تولید می‌شود و تلویزیون اینجا می‌تواند موسیقی را رنگ و لعاب، لهو و لعب ببخشد.

حجت الاسلام و المسلمین میر خندان یادآور شد: تبیین این مسئله علاوه بر حکم فقهی نیاز به موضوع شناسی دارد

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم