۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

امام و رهبری محصول نظام 1400 ساله فقاهت هستند

امام و رهبری محصول نظام 1400 ساله فقاهت هستند
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری محصول نظام 1400 ساله فقاهتی و میوه درخت دین و حوزه های علمیه می باشند.
کد خبر: ۵۸۳۸

به گزارش خیمه مگ،دکتر غلامعلی حداد عادل، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در همایش «نقش انقلاب اسلامی در بیداری ملت ها» که در مجتمع آموزش عالی فقه قم(حجتیه) برگزار شد ، با اشاره به مطلب فوق گفت: همین حوزه است که می تواند علمای شجاع و بصیری چون امام و رهبری را تحویل جامعه دهد و لذا باید این نظام فقاهتی 1400 ساله را حفظ و تقویت کرد.

وی افزود: در سیره امام و رهبری کاملا می بینیم که این بزرگواران چقدر بر لزوم حفظ شئون حوزه ها و مراجع معظم تقلید تاکید داشته و دارند تا حوزه های ما هر چه بیشتر قدرتمند تر ، الهی تر و بالنده تر باشند؛ به طوری که در سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به قم نیز شاهد این توجه و عنایت بودیم.

* مشکل دنیای غرب با نظام اسلامی

حداد عادل همچنین با بیان این که مشکل امروز دنیای غرب با ما، در مساله سکولاریسم خلاصه می شود، ابراز داشت: غربی ها و هواداران آن ها در کشورهای اسلامی به دنبال تجویز اسلام سکولار هستند؛ حال آن که امام (ره)، اسلامی به ما معرفی کرد که علاوه بر توجه به مسایل فردی و ایمانی، دینی اجتماعی و سیاسی است.

وی با اشاره به این که یکی از شاخصه های سیره امام و رهبری درک درست از مفهوم امامت و ولایت می باشد، گفت: مفهوم درست امامت و ولایت به هیچ وجه در عواطف و احساسات صرف و محبت و عزاداری ها خلاصه نمی شود، بلکه ما را به خوبی متوجه رهبری سیاسی در اسلام می کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اخلاص بالای امام و این که همه کارها را بر اساس تکلیف شرعی انجام می دادند، افزود: کسی که در عالم سیاست دچار منیت ها، غرور و دنیا طلبی شود، بی شک پایش می لغزد، حال آن که حقیقتا در همه کارهای حضرت امام (ره) اخلاص برای خدا موج می زد.

* قدرت طلبی در حرکت امام وجود نداشت

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از دوران حضرت امام (ره) در ورود به میهن اسلامی، اظهار داشت: انصافا هیچ شائبه قدرت طلبی، شهرت طلبی و جاه طلبی در حرکت امام وجود نداشت و انگیزه همه کارها برای خدا بود و به همین خاطر هم خداوند همواره حامی و پشتیبان ایشان و انقلاب اسلامی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به ساده زیستی وتواضع حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بیان داشت: شما این ساده زیستی را با دنیا طلبی و ثروت های اندوخته و تفریحات آن چنانی سران کشورهای اسلامی مقایسه کنید تا ببینید چرا امام و رهبری امروز در بین ملت های مسلمان محبوب ترین اشخاص هستند.

وی اضافه کرد: واقعا مقام معظم رهبری هم امروز بر اساس همان روش و سیره ساده زیستانه حضرت امام(ره) به زندگی می پردازند.

* خاطره‌ای از دوران انتخاب آقا به عنوان رهبر

حداد عادل در ادامه به ذکر خاطره ای از رهبر فرزانه انقلاب پرداخت و گفت: چند ماه پس از انتخاب به حضرت آقا به عنوان رهبر، بنده خدمت ایشان رسیدم و ایشان هم به بیان نکاتی از روز رای گیری خبرگان در انتخاب رهبری اشاره کردند. و فرمودند که پس از آن که من در جلسه صبح دریافتم نگاه ها به سوی من برای قبول مسئولیت رهبری است ظهر که به خانه آمدم با حالت تضرعی دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم که این بار مسئولیت را بر دوش من نیندازد . اما بعدازظهر که به جلسه رفتم و از سوی اعضای خبرگان انتخاب شدم پس از آن هم با همان حالت تضرع با خدا عهد کردم که با یاری او بر انجام وظایفم مصمم باشم.

وی یادآور شد: امثال ما نمی دانیم چقدر امام و رهبری در هدایت کشور دچار گرفتاری هستند و این همه مشغله و گرفتاری چقدر شرح صدر و توجه در امورات مختلف و گوناگون را می طلبد.

* رهبری؛ الگویی برای طلاب

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به زمان شناسی و دقت نظر در مسایل گوناگون از سوی حضرت امام و مقام معظم رهبری، گفت: در هر عصری یکی از علمای آن دوره شاخص و برای طلاب الگو است، امروز حقا رهبر معظم انقلاب این ویژگی را دارند .

وی تاکید کرد: روحانی امروزی باید سعی کند که مثل ایشان باشد، نه این که فقط به دروس سنتی حوزه اکتفا کرده و از مسایل روز جهان بی اطلاع باشد.

وی با اشاره به این که وجود و بقای انقلاب مرهون هدایت ولی فقیه است، گفت: امام و رهبری از اسلام درکی حکومتی و سیاسی داشتند و این درس مهمی است که ما باید به آن همواره توجه داشته باشیم.

* درسی که باید از سیره امام و رهبری بیاموزیم

حداد عادل همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دشمن شناسی و تشخیص اصل و فرع در مسایل درسی است که ما باید از سیره امام و رهبری بیاموزیم، خاطر نشان کرد: حضرت امام به خوبی تشخیص داده بودند که دشمن اصلی مسلمین آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و لذا آن بزرگواران به خوبی اهم و مهم ها را در جهان اسلام درک می کردند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم این گونه هستند؛ کما این که در قضایای سیاسی داخلی که عده ای پیش ایشان می آیند و راجع به مسایل جزیی در کشور و نقل قول های برخی افراد چیزهایی می گویند، معظم له بر این نکته تاکید می کنندکه بنده بیشتر از شما در جریان مسایل هستم، منتها این ها را جزو مسایل اصلی نمی دانم، ضمن این که توجه به این مسایل فرعی ما را ممکن است از مسایل اساسی تر غافل کند.

* حرکت‌های الهام گرفته از انقلاب اسلامی

حداد عادل همچنین با اشاره به این که اهمیت و عظمت انقلاب اسلامی روز به روز در دنیا بیشتر مشخص می شود، تصریح کرد: غوغایی که الان در جهان عرب افتاده است و ما شاهد خروش مردمی در کشورهای مصر و تونس هستیم، این حرکت ها همه الهام گرفته از انقلاب اسلامی است .

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم