۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰

انقلاب اسلامی به هنر روح دوباره بخشید

انقلاب اسلامی به هنر روح دوباره بخشید
نشست تخصصی هنرهای تجسمی با موضوع نقش خوشنویسی در آثار و ابنیه اسلامی، از سوی دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۴۲

به گزارش خیمه مگ،یکی از کارشناسان حوزوی در این نشست، قرآن کریم را آغازگر هنر در عرصه خوشنویسی در جهان اسلام دانسته و اظهار داشت: قرآن به صورت وحی از جانب خداوند به پیامبر اکرم(ص) نازل شد و آن حضرت نیز عده‌ای را مامور نوشتن این آیات کرده بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفر کشفی افزود: با توجه به این که قرآن کریم کتاب هدایت‌گر همه انسان‌ها مخصوصاً مسلمانان می‌باشد، لذا لازم بود تا تکثیر و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که در همین راستا نویسندگان آن را به شیوه‌های مختلف نگاشته و در اختیار مسلمانان قرار دادند که متاسفانه امروز بسیاری از آن آثار نابود شده و در دسترس نمی‌باشد.

مسئول کارگاه هنری آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) یادآور شد: هرچند بسیاری از این آثار امروز از بین رفته است، اما بازهم در بسیاری از موزه‌های جهان این کتاب شریف به عنوان یکی از پدیده‌های فرهنگ هنر بشری نگهداری شود.

* هنر اسلامی به وضوح مشاهده می‌شود

وی با اشاره به هنر مسلمانان در طول تاریخ و اهتمام آنان به خوشنویسی، تصریح کرد: علاوه بر قرآن کریم، می‌توان به وضوح هنر اسلامی خوشنویسی را در مساجد، تکایا و اماکن مذهبی یا حتی دیگر بناها به صورت کتیبه‌ها مشاهده کرد که به زیبایی این اماکن افزوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کشفی خاطرنشان ساخت: هر چند مسایل هنری در بین اقوام مختلف دارای تفاوت‌هایی بوده است، ولی خوشنویسی عامل مشترکی در بین تمام این اقوام بوده که در کتابت قرآن، علوم اسلامی و بناها مشاهده می‌گردد.

وی با اشاره به این که کتیبه‌های اسلامی در طول تاریخ از ماندگاری و زیبایی خاصی برخوردار بوده‌اند، ابراز داشت: وجود این آثار نشان دهنده ذوق، هنر و اعتقادات مسلمانان می‌باشد که سال‌های سال ماندگار بوده و می‌تواند در تبلیغ اسلام نقش داشته باشد، لذا امروز باید اهتمام ویژه‌ای به این امر در ساخت اماکن مختلف و ابنیه‌ها نمود.

* انقلاب اسلامی هنر را احیاء کرد

مسئول کارگاه هنری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی را برای این کشور در عرصه‌های مختلف رقم زده است که عرصه هنر و خوشنویسی یکی از این بخش‌ها می‌باشد؛ به طوری که قبل از انقلاب خوشنویسی مرده بود، ولی با اهتمام پس از انقلاب به این مقوله، جان تازه‌ای دمیده شد.

وی با بیان این مطلب که امروز حتی غربی‌ها نیز به جایگاه هنر پی برده‌اند، گفت: کشورهای اسلامی مخصوصاً ایران که استوانه هنر اصیل اسلامی است، باید اهتمام ویژه‌ای به این عرصه داشته و با گسترش آن در ارتقای فرهنگ دینی گام بردارند.

* هنر وارد حوزه شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کشفی با تاکید بر حفظ آثار اسلامی مخصوصاً در بازسازی‌ها و ساخت اماکن جدید، یادآور شد: در طول دهه‌های گذشته بسیاری از هنرهایی که با اسلام مرتبط بودند در حوزه به عنوان اطلاعات عمومی مطرح بود که امروز متاسفانه این چهره کم‌رنگ شده که باید حوزه به این امر ورود و آن را مجدد احیاء کند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم