۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

دگرگونی بنیادین در خاورمیانه با پیروزی انقلاب مصر

دگرگونی بنیادین در خاورمیانه با پیروزی انقلاب مصر
خیزش و انقلاب مردم مصر، نوید پیروزی، انقلاب اسلامی دیگری در منطقه را دارد و قطعاً با فروپاشی رژیم آمریکایی مصر، دگرگونی بنیادین در کل خاورمیانه را شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۵۸۵۲

به گزارش خیمه مگ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کعبی در گفت وگویی با اشاره به همزمانی سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شکل­گیری انقلاب­های جدید در کشورهای عربی اظهارداشت: یکی از ابعاد و برکات مهم انقلاب اسلامی، رشد و بیداری اسلامی در میان ملت­ها است و بعد از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب، امروز شاهد به ثمر رسیدن بیداری اسلامی در کشورهای عربی و پایان یافتن دوران استبداد، سلطه و وابستگی به جبهه استکبار هستیم.

* استکبار جهانی پیروزی انقلاب­های مردمی را به تاخیر انداخته است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ­کعبی، عصر حاضر را دوران بیداری و پیروزی ملت­ها و علم و ایمان و شکوفایی تمدن اسلامی دانست و ادامه داد: از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی، خودباروی، امیدواری و روحیه استکبار ستیزی در ملت­های آزاده جهان ایجاد شد، ولی حمایت­های استکبار جهانی از توطئه­های غرب علیه نظام و انقلاب اسلامی و احساس خطری که از صدور انقلاب به کشورهای منطقه داشتند، این انقلاب­ها و پیروزی­ها را به تاخیر انداخته است.

وی تصریح کرد: امروز استکبار جهانی، آمریکا و کشورهای غربی به تکاپو افتادند تا انقلاب و خیزش ملت­های عربی را به نفع خود مصادره کنند و این جنبش­های انقلابی را به سمت و سوی لیبرال دموکراسی کشانده و آنها را در حد یک جنبش اجتماعی یا اقتصادی تقلیل دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی بر جریان­های حاضر در کشورهای عربی افزود: به طور قطع جنبش­هایی که در گوشه و کنار کشورهای عربی به خروش آمده، الهام گرفته از انقلاب اسلامی است و اتفاق و جریان بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده­ای در کشورهای عربی در حال وقوع است.

* انقلاب اسلامی، رهبر و الگوی الهی انقلاب­های عربی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، به ثمر رسیدن فریاد استقلال­ و آزادی­خواهی ملت ایران، ایجاد نهضت علمی و پیشرفت در کشور و ایستادگی و پیروزی­های درخشان نظام اسلامی علیه استکبار را الگوی مردمان آزاده جهان دانست و گفت: آزادگان جهان آرزو دارند کشورهایشان وضعیتی همچون وضعیت ایران اسلامی داشته باشد و در واقع انقلاب ایران، رهبر و الگوی الهی همه این جنبش­ها و انقلاب­های عربی اخیر است.

وی با تحلیلی بر روند شکل­گیری جنبش­ها و خیزش­های عربی، تحلیل و بررسی دقیق این حرکت­ها را مهم و سرنوشت ساز ارزیابی کرد و عنوان نمود: حالت انقلابی، آرمان­خواهی و حرکت به سمت ارزش­های دینی به وضوح در این خیزش­ها کاملا مشهود است، البته رژیم­های دست نشانده غربی در کشورهای اسلامی، تلاش می کنند ملت­ها را سرکوب کنند غافل از اینکه امروز فصل بیداری و خیزش ملت­ها و انقلاب علیه استکبار، آمریکا و رژیم­های دست نشانده آمریکا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ملت­های اسلامی خواهان زندگی شایسته بر اساس حفظ عزت، کرامت، استقلال، آزادی و عدالت بر پایه آموزه­های دینی هستند که این درخواست­ها توسط دولت­هایشان سرکوب شده است اما در حال حاضر به شکل جنبش­های انقلابی و اجتماعی آن هم به شکلی جدی و همگانی خود را نشان داده است.

* انقلاب­های عربی به دنبال هویت از دست رفته هستند

وی در ادامه یادآور شد: این جنبش­ها، ضد استبدادی و استعماری و جریان­هایی هویت بخش برای ملت­های عربی است، چون این ملت­ها معتقدند، توسط استکبارجهانی،آمریکا، غرب و رژیم­های دست نشانده آنها، سالیان سال تحقیر شدند و امروز فریاد استقلال و آزادی خواهی سر می دهند و به دنبال هویت از دست رفته خود هستند.

استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: افکار عمومی امت اسلامی، در جریان­ها و جنبش­های اخیر خواهان تغییر بنیادین در اداره کشورهایشان و برچیدن بساط استکبار و مزدوران آنها در منطقه خاورمیانه هستند.

وی تاکید کرد: مطالبات عمیق و قطعی ملت­ها در این خیزش­ها و انقلاب­ها، همان اسلام­خواهی است و این مسئله استکبار را دچار تناقض و چالش کرده است و آنها در مسئله مصر نگران تشکیل انقلاب اسلامی دیگر در این کشور و به تبع آن در سایر کشورهای عربی منطقه هستند بنابراین با تمام توان تلاش می کنند از رژیم مصر حمایت و یا به هر شکلی شده انقلاب و حرکت مردمی را منحرف کنند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم