۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر

به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر
شهید صدر در طول سالهای حیات طیبه خویش اقدامات بزرگی و عظیمی را به انجام رساند و سنگ بنای حرکتهای ارزشمندی را با دستهای توانمند و فکر خلاق و اندیشه بلندش برنهاد.
کد خبر: ۵۸۵۹

به گزارش خیمه مگ،امروز  مصادف است با سالروز شهادت سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی.

بی تردید زندگی و سیره شخصیتی شهید صدر را می توان ذیل این صفت ناب و تابناک تعریف و تشریح کرد که او مجاهدی در راه خدا و عالمی عملگرا بود که هم در فکر و اندیشه و هم در رفتار و گفتار نمونه ای ارزشمند و کم‌نظیر از دینگرایان فهیم و خردورز و از مجاهدانی بود که عمر خویش را صرف تجلی اسلام ناب و امداد به مستضعفان و تلاش برای یاری محرومان و مقابله یا زورگویان و ستمگران عصر خویش نمودند.

چه در حوزه اندیشه اسلامی و مباحث علمی، چه در حوزه سیاست و تلاشهای اصلاحگرانه اجتماعی و چه در وحدت بخشی به جامعه و البته در میدان مبارزه با ظلم و استکبار.

از اقدامات ارزشمند ایشان در حوزه های فکری می توان به تألیف کتب گرانسنگ و مهمی در زمینه فلسفه اسلامی و اقتصاد اسلامی و دیگر نوشتارهای محققانه و دلسوزانه او اشاره کرد که با وجود همه فراز و فرودها و ویژگی های خاصی که در بر داشت گویا و جویای فکری خلاق و خلیق و اندیشه ای دغدغه مند و جستجوگر بود که عزم تفحص و رفع مشاکل و پیچیدگی های زندگی بر مبنای اسلام ناب در جهان متششتت امروزی با وجود هزاران نحله و فرقه و مکتب دینی و غیر دینی را داشت.

علاوه بر این از تأسیس حزب الدعوه و تلاش برای احیای زعامت جامع و فراگیر شیعی و همکاری با جماعت علما در نجف در راستای همین امر مهم در کنار سایر فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی و مطبوعاتی ایشان باید نام برد که مجموعا شهید صدر را به عالمی برجسته و مجاهدی دلبسته به آرمانهای امت واحده اسلامی با کوله باری از انگیزه ها و تلاشها و ممارستها و زخم هایی که در این راه سنگلاخ وجود داشته و بر این مرد الهی تحمیل گشت مبدل نمود.

به ویژه آنکه دوران زندگی این سید جلیل القدر همزمان با دوران حکومت سفاک دیکتاتوری به نام صدام بود که رنج و تعبی بی نظیر بر علمای اصیل شیعی در عراق وارد آورد و براستی و درستی باید گفت که هر لحظه حضور جانبرکفانه علمای مظلوم شیعه و روحانیت دلسوز و بی پناه آن سامان، جهادی عظیم و جنگی خطیر و مصافی پیوسته و حساس در هر دو حوزه جنگ نرم و سخت به حساب می آمده است.

با این حال اما زندگی سید محمد باقر صدر سراسر تلاش و تکاپو است و تماما اندیشه و خلق و ایمان.

از سالهای تلاش علمی و تحصیل و ممارست در طلب فیض معارف اسلامی در حوزه ها و قالبهای مختلف اندیشگی گرفته تا سالهای مبارزه و تلاش برای پی افکندن نظامی بایسته و شایسته برای فکر و زندگی جامعه شیعی در عراق آن روزگار.

با این همه باید گفت آثار و تألیفات این مرد الهی خود به تنهایی گویا و نشانگر بخشی از عظمت فکری و یادگار صلابت اندیشه و تلاش جدی و همارة او در راه نشر معارف اسلامی است.

آثار گرانسنگی که چه در شمار و چه در فحوا و متن و نوآوری و مبتلابه بودن جامعه به آن، قابلیتهایی کم نظیر دارد که از آن جمله می توان به

فدك فى التاريخ

غایة الفکر فی علم الاصول

فلسفتنا

اقتصادنا

ماذا تعرف عن الاقتصاد الاسلامی

الانسان المعاصر و المشکله الاجتماعی

البنک الاربوی فی الاسلام

دور الائمة فى الحياة الاسلامية

الاسس المنطقیه الاستقراء

بحوث فی شرح العروة الوثقی

الفتاوی الواضحة

منهاج الصالحین و التعلیقة علیه

دروس فی علم الاصول

مباحث الدلیل اللفظی

تعارض الادلة الشرعیة

بحث حول الولایة

بحث حول المهدی

المرسل و الرسول و الرسالة

و تعداد قابل توجهی از آثار گرانسنگ چاپ شده و منتشر نشده و نیز تقریرات شاگردان ایشان در علوم و فصول مختلف اشاره کرد.

شهید سید محمد باقر صدر زندگی پر مرارت و تلخ و رنج اوری داشت و در مقابله با نظام استبدادی و سفاک صدام خبیث دردهای بسیار و مرارتهای بیشماری را متحمل شد تا آنکه در نهایت در تاریخ 16فروردین 1359 او را دستگیر کردند و به بغداد بردند و دو روز بعد صدام خبیث این سید جلیل القدر و خواهرش بنت‌الهدی صدر را مظلومانه و غریبانه به شهادت رساند.

درود و رحمت خدا بر روح پرفتوحش او و راهش هماره زنده و پیانده و رهروانش فراوان و حقیت مدار و یادش تا همیشة ایام گرامی باد!

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم