۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

سهممان را از حقیقت بهار بگیریم!

سهممان را از حقیقت بهار بگیریم!
ایام عید نوروز، لحظات سرخوشی و شادی و فرح است.
کد خبر: ۵۸۶۹

به گزارش خیمه مگ،شادی نسبتا مفصلی که در تعطیلات نیم ماهه، با دید و بازدید و نو پوشیدن و سفر و برنامه های رنگین رسانه ها و عیدی و...همراه و سرشار است.

شادی درست و متناسبی هم هست.

عید نوروز همزمان است با نوشدن طبیعت و زیبایی روزگار و هوای بهار و... و از هر جهت، ویژگی های لازم برای یک جشن قومی و ملی را داراست.

از جهت معنوی و معرفتی هم کارکردها و پیامهای زیبا و تأثیرگذاری به همراه دارد.

اینکه در انقلاب طبیعت و رویش و زایش زمین و زمان، به یاد تغییر و تبدل روح و روان افتیم و آمدن روزگار نو را اشاره و کنایتی از خلق و آفرینش و قدرت انسان بر نو شدن و بهتر گشتن بدانیم و بر این نمط، مرکت زندگی برانیم، همه و همه آئین ها و منش ها و روش هایی است خوب و معرفت آمیز.

اما در این میان، بهار فصل یک تنبه و توجه ویژه هم هست.

فصلی که در آن تمرین با هم بودن و با هم لذت بردن و باهم شاد گشتن نماییم و به قول معروف شادی هایمان با هم قسمت کنیم.

این شعار، سرشار از شعور انسانی و معرفت ربانی است و انسان را از وجه حیوانیت به سمت افق انسانیت رهنمون می سازد.

اینکه دست فقرا را بگیریم و با انفاق و یاری آنان، دلی را شاد کنیم و لبخندی بر لبی بنشانیم که شاید کمتر تجربه شادی و نشاندن غنچه لبخند بر لبهای تکیده اش را داشته است.

در آیات و روایات دینی و بیان و بنان بزرگان آئینی و نیکان و برجستگان معرفت اندیش و حقیقت نیوش ما نیز بر این نکته توجه و تنبه بسیار رفته است.

آنان چه در بیان و گفتار و چه در سیره و رفتارشان اینچنین زیسته اند و هرگز از یاد ضعفا و فقرا و مستمندان و یاری رساندن به آنان غافل نبوده اند.

همه حضرات معصومین ما چنین بوده اند و حکایتهای شیرین و عبرت آمیز و درس آموز بسیاری در این وادی در طول حیات طیبه آن بزرگواران بوده و برای ما به ارمغان آمده است.

از سبد طعام بردن شبانه امیرالمومنین برای ایتام و مستمندان کوفه تا بخشایش شگفتی آور حضرت زهرا چه در بذل لباس عروسی شان در شب پیوند و چه در هبه نمودن طعام آن سه شب که به نزول آیتی در بزرگداشت اهالی بهشتی آن خانه کاهگلی انجامید و از بخشیدن آن گردن بند و آزادی آن غلام گرفته تا حکایتهای ناب و تابناک کریم اهل بیت در دستگیری و یاریگری ناتوانان و...

آری؛ همه حضرات معصومین ما و بلکه همه علمای ربانی و بزرگان معرفتی ما، از حاج مرشد چلویی گرفته تا پوریای ولی و از جهان پهلوان تختی تا همه پهلوانان نام آور و گمنام هم روزگار ما چنین بوده اند و حکایتهای شیرین و عبرت آمیز و درس آموز بسیاری در این وادی در طول حیات طیبه آن بزرگواران بوده و برای ما به ارمغان آمده است.

و بهار بهترین زمان و مناسبترین موقع و موقف برای جلوه نمودن این لحظات روشن و خاطره های شیرین برای همه ماست.

بهار فصل رویش طبیعت و شکوفایی گلهای معطر و زیبایی باغ هستی و موضع رستگاری انسان و بروز و ظهور گلهای معرفت از خلال شاخسار رفتارهای اوست.

بهار ما نه تنها در نو شدن لباس و شادی و سرخوشی عادت شدة این ایام، بلکه در شکوه شکوفایی اخلاق حسنه و مهم ترینشان یاری و دستگیری از مستمندان و حاجتمندان مان است.

باشد که این توفیق رفیمان گردد که همقدم و هم افق بهار واقعی و شاهد گل کردن گلهای باغ زیبای انسانیت انسان در فصل رویش سبز طبیعت باشیم.

باشد که ما انسانها از بهار طبیعت و جلوه نباتات عقب نمانیم و سهممان را از حقیقت بهار بگیریم.

برچسب ها: شادی تعطیلات
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم