به گزارش خیمه مگ،به مناسبت ایام نوروز و آغاز فصل دید و بازدید و صله ارحام روایاتی در خصوص لزوم توجه به پدر و مادر، ارزش و جایگاه آنها در اندیشه دینی و آثار معنوی آن تقدیم میکند.
* برکات آثار نیکی به والدین
* رضایت الهی
بر پایه روایتی، نخستین چیزی که خدا در لوح محفوظ نگاشته این است که خدایی جز من نیست و هر کس پدر و مادرش از او خشنود باشند من از او خشنود هستم. مستدرکالوسایل، ج15، ص176
* نزول رحمت آسمانی
رسول خدا(ص) فرمود؛ درهای رحمت آسمان در چهار هنگام گشوده میشود، هنگام بارش باران، هنگام نگاه فرزند به چهره والدین، هنگام گشوده شدن در کعبه و هنگام عقد ازدواج. جامعالاخبار، ص101
* در برترین غرفههای بهشتی
امام باقر(ع) فرمود: چهار صفت است که در هر یک از مومنان باشد، خدا او را در والاترین مرتبه بهشت، در غرفههای برتر از همه غرفههای بهشتی و عالیترین مرتبه شرف جا میدهد....کسی که به پدر و مادر خود انفاق کند، با آن دو مدارا کند، به آنان نیکی کند و آن دو را اندوهگین نسازد. الامالی، مفید، ص167
* زیر سایه عرش
امام صادق(ع) فرمود: روزی حضرت موسی(ع) در حال مناجات با پروردگارش مردی را در سایه عرش الهی دید.پرسید: پروردگارا! این کیست که عرش تو بر او سایه افکنده است؟ فرمود: او کسی است که نیکوکار به پدر و مادر خود است و اهل سخنچینی نیست.امالی صدوق، ص180
* نشانه تشیع
امام صادق(ع) فرمود: ای جابر شیعیان ما شناخته نمیشوند، مگر با نیکی به والدین ...؛ کافی، جلد2
* عواقب بدرفتاری با پدر و مادر
بدرفتاری با پدر و مادر علاوه بر کیفر اخروی، زیانهای دنیوی نیز دارد بر اساس حدیثی قدسی، خداوند فرمود: به عزت و جلال و عظمت شأنم سوگند، کسی که عاق والدین است، اگر عبادت همه پیامبران را انجام دهد از او نمیپذیرم. کافی ج2، ص 448
امام هادی(ع) فرمود: عقوق والدین موجب کاهش عمر و ذلت و خواری در دنیا میشود.
به فرموده امام صادق(ع) از جمله پیامدهای دنیوی آزار والدین، اجابت نشدن دعاست.کافی، ج 2، ص 448
* چه وقتی به والدین نیکی کنیم
البته نیکی به پدر مادر زمان و مکان خاصی ندارد و انسان در تمام لحظات موظف به انجام آن است.
نیکی به والدین زمانی معین ندارد؛ ولی در برخی زمانها پاداشی مضاعف دارد؛ امام باقر(ع) میفرماید؛ یکی از بهترین اعمال روز عید قربان، نیکی به والدین است. خصال، ص 298
رسول خدا(ص) فرمود: هر کس قبر پدر و مادرش را در هر روز جمعه زیارت کند، بخشوده میشود و از نیکوکاران به شمار میآید. بحارالانوار ج 86، ص 359