۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

خاطراتی از نشریات مخفی حوزه علمیه قم

خاطراتی از نشریات مخفی حوزه علمیه قم
بررسی این اسناد و توجه به زمان و مکان صدور آنها می‏تواند در ارزیابی و چگونگی مبارزه روحانیت و طلاب، با همکاری و پشتیبانی مردم ایران، روشنگر باشد.
کد خبر: ۵۸۹۲

به گزارش خیمه مگ،کتاب «خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره نشریات مخفی حوزه علمیه قم» از سوی انتشارات کلبه شروق مرکز بررسی‏های اسلامی قم منتشر شد. این کتاب از یک مقدمه، تاریخ پیدایش نشریه بعثت، خاطراتی درباره نشریه انتقام، درباره اعلامیه‏های فضلا و طلاب یا اسناد نهضت اسلامی ایران، اعلامیه‏های مخفی و ضمایم تشکیل شده است. این کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی درباره نشریات و اعلامیه‏هایی است که پس از آغاز مبارزه روحانیت و مردم، علیه رژیم پهلوی به طور مخفی از سوی فضلا و یا طلاب حوزه علمیه منتشر می‏گردید.

بخش اول و دوم، مربوط به دو نشریه مخفی «بعثت» (با همکاری آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید هادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سید محمود دعایی) و «انتقام» (استاد محمدتقی مصباح یزدی) است که در آن شرایط بحرانی و خفقان استبداد پهلوی منتشر می‏گردید.

فصل سوم، درباره چگونگی تهیه، تنظیم، تکثیر اعلامیه‏های فضلا و طلاب حوزه علمیه قم می‏باشد که مجموعه‏‏ای از آنها به عنوان اسناد نهضت اسلامی ایران ـ اخیراً از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چهار جلد ـ منتشر شده‏اند و بقیه مجلدات آن به زودی منتشر خواهد شد.

بخش چهارم این کتاب نیز، درباره چند اعلامیه و نشریه است که پس از توقف انتشار مرتب بعثت و انتقام، در مناسبت‏های مختلف، توسط استاد خسروشاهی، تهیه و تنظیم و تکثیر منتشر شده‏اند که با توجه به شرایط خاص آن زمان، از اهمیت ویژه‏ای برخوردارند.

* سه اعلامیه از سه طلبه جوان!

فصل پایانی کتاب «خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره نشریات مخفی حوزه علمیه قم» ، شامل سه اعلامیه، از سه «طلبه جوان» حوزه علمیه قم است که پیش از آغاز مبارزه فراگیر و نهضت اسلامی ایران، به عنوان نوعی مبارزه منفی علیه ارگان نظام شاهنشاهی و پیام هشدار با امضای رسمی، منتشر شده‏اند.

بررسی این اسناد و توجه به زمان و مکان صدور آنها می‏تواند در ارزیابی و چگونگی مبارزه روحانیت و طلاب، با همکاری و پشتیبانی مردم ایران، روشنگر باشند: سه اعلامیه افشاگرانه درباره شهادت آیت‏الله سعیدی، توطئه سازمان اوقاف، دفاع از حقوق اعراب مسلمان ـ به ویژه فلسطینیان ـ پس از تجاوز امپریالیسم غرب همراه ایادی صهیونیستی آن، که در پایگاه نظامی خود، به نام «اسرائیل» متمرکز شده‎اند، تکثیر و توزیع شده‏اند.

* ماجرای اعلامیه «نابود باد اسرائیل»

اعلامیه «نابود باد اسرائیل» که به دنبال آغاز جنگ 1967م علیه اعراب مسلمان و سکوت اغلب محافل مذهبی در ایران و در دورانی که اغلب اداره‏کنندگان نشریه «بعثت و انتقام» زندانی، تبعید و یا فراری بودند، توسط خود استاد نوشته شده و با زحمت زیاد تکثیر گردیده که بازتاب وسیعی در حوزه‏های علمیه و محافل مبارزه‏ای داشت.

چاپ اول کتاب در 192 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است.

خاطرات مستند از علامه طباطبایی

همچنین کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)» از سوی انتشارات کلبه شروق و مرکز بررسی‏های اسلامی قم منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسملین سیدهادی خسروشاهی که از شاگردان با سابقه علامه طباطبایی است و تلمذ 25 ساله و دیرینه با ایشان داشته است، مجموعه خاطرات خویش از این همراهی طولانی مدت خود، در گفتگو با نشریات مختلف بیان داشته که هم اکنون در قالب یک کتاب به مخاطبان فرهیخته عرضه کرده است و حرف‏ها و ناگفته‏های زیادی از علامه طباطبایی را در این کتاب بیان داده است.

جلد پنجم مجموعه «حدیث روزگار» ـ که به مجموعه ای از خاطرات مستند می‏پردازد ـ از 9 گفتگو درباره زندگی، زمانه، خاطرات، آرا و اندیشه‏های علامه طباطبایی تشکیل شده است.

نویسنده به جای مقدمه، گفتارهایی از امام خمینی(ره)، آیت‏الله محمدحسین حسینی طهرانی، شهید مطهری، آیت‏الله حسن‏زاده آملی، آیت‏الله جوادی آملی و آیت‏الله مصباح یزدی را درباره شخصیت و عظمت مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی آورده است که هم برای اهل خرد در شناخت علامه می تواند روشنگر باشد و هم تذکار توضیحی، برای کسانی که عظمت و مقام علمی ـ معنوی آن استاد یگانه را نادیده می‏گیرند و گاهی به بهانه «نقد مباحث علمی ـ فلسفی» با به کار بردن تعبیرات ناشایست، به ساحت قدسی ایشان جفا روا می‏دارند...

عناوین فصل‏های این کتاب «در محضر علامه سید محمدحسین طباطبایی»، «علامه طباطبایی احیاگر نفوس»، «علامه در معرض تکفیر»، «مراجع عظام و علامه طباطبایی»، «آخرین توصیه در آخرین دیدار»، «علامه طباطبایی و هانری کربن»، «بُعد سیاسی علامه طباطبایی»، «حربه تکفیر، استمرار هجمه» می‌باشد.

در بخش ضمیمه هم فهرست اعلام، اماکن، کتب و اسناد و عکس‏هایی مربوط به علامه و آثار ایشان آمده است. ابتکار استاد خسروشاهی با افزودن تصاویر دیدنی و اسناد و حتی دست‏خط‏های علامه طباطبایی لطف دیگری به کتاب داده است که زوایای دیگری از زندگی و روحیات علامه را به نمایش می‏گذارد.

چاپ اول این کتاب در 244 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4500 در زمستان 1391 روانه بازار کتاب و اندیشه شده است. برای تهیه این کتاب می‏توان با تلفن (7741423ـ0251/7736424) تماس گرفت.

برچسب ها: کتاب بعثت
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم