۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

یادی از آیت‌الله نهاوندی‌(ره)

یادی از آیت‌الله نهاوندی‌(ره)
زندگی پر برکت و نورانی شیخ علی اکبر نهاوندی، سراسر شور و شعور بود و سراپا عشق و ایمان.
کد خبر: ۵۸۹۹

به گزارش خیمه مگ،ازسفر تا حضر، از ایران تا عراق، از نهاوند تا مشهود و از دل سختی ها تا ساحل امن عبادت.

زندگی علمی و عملی این رادمرد عرصه تحقیق و شناخت که هم محضر اساتید برجسته ای را تجربه کرد و هم شاگردان بسیاری را تربیت نمود.

این عالم ربانی هم در علوم نقلی و هم در علوم عقلی به فراست و کیاست تواناست از قله های علمی شود و این همه البته در خدمت شکوفایی آن وجه اخلاقی و روحیه تربتی ایشان قرار گرفت و از این آبشخور بود که ایشان در هیئت امام جماعت مسجد و قامت یک روحانی روشن ضمیر توانست ملجأ و مأمن مردمان عصر خویش و پرورش دهنده طلاب علوم دینی و هدایتگر عاشقان مکتب اهل بیت گردد.

در سال 1278ه.ق در شهر نهاوند به دنیا آمد و پس از 91 سال عمر با برکت 19 ربیع‌الثانی سال 1369ه.ق در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

*اساتید

از اساتید این عالم ربانی باید به بزرگان و والامرتبگانی نظیر شیخ ملا علی نهاوندی و میرزا حبیب الله رشتی و شیخ محمد حسن مامقانی و شریعت اصفهانی و آخوند خراسانی اشاره کرد.

پس از آنکه این عالم روحانی دروس مقدماتی را در نهاوند طی کرد برای ادامه تحصیلات دینی راهی بروجرد شد و بعد از آن هم به تهران و اصفهان و مشهد مهاجرت نمود.

*هجرت به عتبات

و پس آنگاه راهی نجف و کربلا و بعد هم سامرا شد و به تحصیل علم دین در برجسته ترین و اصلی ترین مراکز علوم دینی آن روز مشغول گردید.

پس از عمری ممارست و طلبگی در راه معارف دینی و علوم آیینی این رادمرد عرصه جهاد فکری و عملی، توانست با استعانت از خدای متعال و به مدد تلاش های خیره کننده خود به درجه رفیع اجتهاد نائل آید و هم در علوم نقلی و هم در علوم نقلی به مدارج والای کسب معرفت برسد.

این همه اما در کنار آراستگی درون و پالایش فکر و روان و اندیشه و عمل از هرگونه ناپاکی و مقید بودن به تهذیب نفس در همه مراتب زندگی بود که باعث شد این مرد نورانی و عالم روحانی به مقام بلند و والای معرفت حق نائل آید.

پس از بازگشت به ایران، چهل سال در مشهد مقدس و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی و انتشار معارف اهل بیت(ع) همت گمارد.

ایشان علاوه بر علوم دینی در عرصه شعر و ادبیات هم ید طولایی داشت و کلامش مسجع و بیانش بلیغ بود.

آثار و تألیفات درخوری که از این عالم ربانی باقی مانده به معنای تام و تمام کلمه مصداق صدقه جاریه است که چونان چراغی روشنی می افروزد و جانهای تشنه را سیراب می سازد.

*آثار علمی

از جمله آثار ایشان می توان به «البنیان الرفیع (اخلاق ربیعی)» «جنّه العالیه و جعبه الغالیه»، «جنّتان مدهامّتان»، «راحه الرّوح یا کشتی نجات»، «خزینه الجواهر فی زینه المنابر»، «گلزار اکبری و لاله زار منبری»، «انوار المواهب» و دیگر تألیفات ارزشمند و سترگ و ماندگار این عالم عامل اشاره کرد.

دوران حیات طیبه ایشان همزمان بود با زمان حکومت رضا خان که در آن، علمای راستین و بزرگان دین و آئین در حکم پناهگاه و مأمن و ملجأ مردم بودند و تلاش می کردند در مقابله حکومت جور، به دفاع از مردم مظلوم پرداخته و یاریگر آنها باشند.

*برترین ویژگی‌های مرحوم نهاوندی

اما بی تردید می توان گفت مهم ترین خصوصیت رفتاری و بارقه امیدبخش و هستی فزای زندگی حاج شیخ علی اکبر نهاوندی چیزی نیست جز خلق نیکو و وجه آینه گونی او در مواجهه با مردم که تنها با دیدن رفتارش به اخلاق حسنه رو می آوردند و این مرد الهی مردم را نه در کلام که با عمل به سوی خیر و رستگاری دعوت می نمود و بر آنها تأثیرگزار بود.

درود و رحمت خدا بر روح پرفتوح او؛ یادش گرمی و راهش پر رهرو باد!

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم