۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶

از قاضی درون تا مسئله نسخ در قرآن

از قاضی درون تا مسئله نسخ در قرآن
چهل و هشتمین شماره از مجله نسیم وحی منتشر شد.
کد خبر: ۵۹۳۰

 به گزارش خیمه مگ، در این شماره از این مجله قرآنی مطالب متنوعی ذیل عناوین قرآنی اسوه، تبیان، کرام، رشد، مشکات، طوبی، ذکری، بینات و... که متناسب با مضامین هر یک از مطالب انتخاب شده است به زیور طبع آراسته گشته.

مطالب متنوع و جذابی در این شماره از مجله نسیم وحی و در قالبها و موضوعات مختلف به چاپ رسیده است. از مباحث تفسیری و ترتیل خوانی و قطعات ادبی گرفته تا آشنایی با قهرمانان قرآنی و موضوعات خانوادگی و مباحث تربیتی.

از پاسخ به شبهات و بانوان حافظ قرآن گرفته تا تازه های کتاب در عرصه قرآن و از امام شناسی و تمرکز بر سیره اهل بیت گرفته تا مشاوره های قرآنی و بالاخره اخبار موسسه جامعه القرآن الکریم و در پایان هم بخش کودک و نوجوان.

یکی از مطالب این شماره گفتاری است از حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان «سرمایه دورن انسان» که در آن ایشان به موضوع قاضی درون هر انسان از منظر مفاهیم و معارف قرآنی پرداخته است.

ایشان در بخشی از این بیان می گوید:

«خدای سبحان برای همه ما یک قاضی درون خلق کرده است، یعنی خدا ما را بی سرمایه خلق نکرده، ما مثل بانک نیستیم که از خارج به ما سرمایه برسد، یا مثل موزه نیستیم که از بیرون به ما کالاهای عتیق و عتیقه جات بدهند؛ انسان مثل دریاست. دریا گوهرهای فراوانی دارد اما برای خود دریاست، خود دریا ساخته است. اگر گفتند:

چو دریا به سرمایه خویش باش

هم از بود خود سود خود برتراش.»

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از این گفتار تذکر می دهند: وظیفه همه ما حوزویان و دانشگاهیان آن است که بیماری های فردی و اجتماعی مان را ارزیابی کنیم و خود را بر قرآن عرضه کنیم و با این ترازو روزانه رابطه داشته باشیم خود را بعد از عرضه، توزین کنیم بسنجیم سبکساری خود را کنار بگذاریم وزین بشویم تا ماندگار باشیم هیچکس مایل نیست که بپوسد و از بین برود. همه ما علاقمندیم که بمانیم و لی بقا و ماندن برای کسی است که مظهر «هو الباقی» باشد که حرف «هو الباقی» را بفهمد و باور کند و عمل کند و منتشر کند و آن عالمان دین اند.

اما یکی از ارزنده ترین و خواندنی ترین نوشتارهای این شماره از مجله نسیم وحی مطلبی است از آیت الله محمد هادی معرفت(ره) با عنوان «آیا مسئله نسخ در قرآن وجود دارد؟» که در آن موضوع، حقیقت نسخ و انواع متصور نسخ در قرآن مورد تحلیل و پژوهش و بررسی قراگرفته است.

در این متن به موضوع نسخ در قرآن که یکی از مباحث بحث انگیز به شمار می رود و از دیرباز مورد گفتگو قرارگرفته و اختلاف نظرها هم در آن، بیشتر پیرامون مفهوم نسخ در اصطلاح پیشینیان و اصطلاح متأخران است پرداخته شده است.

نوشتاری عالمانه و محققانه که در مجالی هرچند فشرده و موجز و مختصر به دقت و با پژوهشی ژرف و عمیق به این موضوع توجه شده و جوانب آن در حد وسع مقال تبیین و تنقیح گردیده است.

نشریه نسیم وحی به صاحب امتیازی جامعة القرآن الکریم و مدیر مسئولی دکتر محمد اسعدی و سردبیری داوود قاسمی منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با کدپستی 16947/37156 مکاتبه و یا با شماره تلفن 02517833450 تماس حاصل نمایند.

برچسب ها: اسوه کرام
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم