۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶

مکتب اسلام و کیمیای مسئولیت‌پذیری

مکتب اسلام و کیمیای مسئولیت‌پذیری
جدیدترین شماره مجله مکتب اسلام منتشر شد.
کد خبر: ۵۹۳۵

 به گزارش خیمه مگ،در پنجاه و دومین سال انتشار و ششصد و بیست و دومین شماره مسلسل از این نشریه، مخاطب با مجموعه ای از مباحث متنوع و جذاب و خواندنی از مطالب معارفی و آموزشی و تربیتی و آموزنده روبرو می شود که گستره ای خوب و تنوعی قابل توجه را شامل می گردد.

مطالب این شماره را می توان با عناوینی همچون کیمیای مسئولیت پذیری، خطر مثلث شوم و وانهادگی در مورد جانشین، آثار شفابخش تعالیم قرآن، بانگ بیداری، حضرت یوسف قهرمان بهترین داستانها، اوضاع فرهنگی و اقتصادی شیعیان میانمار، منبع علم و آگاهی امامان، درآمدی بر شناخت ویژگی های دوران نوجوانی، واکاوی عملکرد رسانه ها در جمهوری آذربایجان، راههایی برای حفظ سلامت مغز مشاهده کرد.

ضمن اینکه در انتها نیز فهرست یک ساله مجله درسهایی از مکتب اسلام آمده است.

در بخش سخن ماه این شماره از مجله حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی در متنی با عنوان کیمیای مسئولیت پذیری، ضمن اشاره هایی به وضعیت موجود در امور مدیریتی کشور می نویسد:

در بسیاری از کشورهای شرقی و غربی، وقتی که دولتی، وزیری، مسئولی متهم به فساد می شود یا مرتکب قصور یا تقصیر می شود، مسئولیت آن را پذیرفته در برابر ملت خود عذرخواهی کرده کنار می رود، اما این فرهنگ هنوز در جامعه ما جا نیفتاده است.

در مطلب دیگری به قلم آیت الله سبحانی با عنوان خطر مثلث شوم و وانهادگی در مورد جانشین موضوع جانشینی پیامبر و شیوه حکومت پس از آن حضرت با توجه به شیوه زندگی مردم آن روز و اوضاع سیاسی حاکم بر داخل و خارج جامعه اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

بررسی این موضوع که در آن زمان، انتخاب خلیفه از راه آرای مردم امکان پذیر نبوده و آنچه تحت عنوان دموکراسی و جامعه قبیله ای آن دوران مطرح بوده و سایر شرایط زمان و مکان در آن زمان، مورد توجه و تحلیل نویسنده قرار گرفته است.

هرگاه به خلافت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص) از دیدگاه یک جامعه شناس بنگریم و از آیات و روایات که مساله تنصیص را صریحا بازگو می کنند صرف نظر کنیم باید بگوییم شرایط زندگی قبیله ای وجود خطرهای سه گانه و فقدان تجربه در امر جانشینی و واگذاری امر خلافت به امت، بر خلاف مصالح امت نشان می دهد و به شدت آن را رد می کند.

و هرگز نمی توان گفت پیامبر گرامی اسلام که خردمندترین بشری است که خدا آفریده است از این اصل عدول کرده و به پیامدهای آن توجه ننموده است.

مجله مکتب اسلام به صاحب امتیازی موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع) و مدیرمسئولی فرج الله فرج اللهی منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 2901280 0251 تماس حاصل نمایند.

خاطرنشان می‌شود همایش گرامیداشت 54 سال انتشار مجله درس‌هایی از اسلام و تجلیل از آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی پنج‌شنبه دهم اسفند در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واقع در قم میدان معلم کوچه 12 برگزار می‌شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم