۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

امامت از منظر عقل منتشر شد

امامت از منظر عقل منتشر شد
در این کتاب علاوه بر آنکه معنای امام و مفهوم فکری و زمینه های تاریخی و عقبه کلامی اش مورد توجه واقع شده به روند پیدایش انحرافات تاریخی و جریان اسرائیلیات هم اشاره شده است.
کد خبر: ۵۹۵۵

به گزارش خیمه مگ، در این کتاب ابتدا مجموعه مطالبی در شرح زندگی و سیره و شخصیت و مراتب فضل و کمال نویسنده محترم آمده و بعد متن کتاب.

در این کتاب ابتدا کلیات و مقدماتی در این موضوع آمده و سپس شرحی بر زندگی پیامبر اکرم(ص) و وقایع مهم دوران زندگی آن حضرت تبیین گردیده و سپس وارد ادله عقلی بر امامت گشته و به تفصیل ضمن برشمردن این ادله به تبیین و تنقیح مناط هر یک پرداخته است.

در باب اول کتاب کلیاتی که دانستن آن ضروری می نماید و زمینه حکم عقل و وظایف حجت هر عصری را بیان می کند و ملاک غیبت و حضور را در نظر عقل آشکار می گرداند و شواهد تاریخی را در غیبت انبیاء و اوصیاء و حضور و سکوت و بیان و مبارزه ایشان با باطل و مقایسه احوال ایشان با احوال امام عصر(عج) در غیبت صغری و کبری و آنچه تأثیر در رسیدن به نتیجه مطلوب دارد در دسترس طالبین حق قرار می دهد.

در باب دوم ادله عقلی به صورت کامل و به شکلی منحصر بفرد مورد مداقه و تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

در خاتمه کتاب هم طی چند مطلب مهم و مستوفی به موضوع تشخیص هویت امام عصر(عج) و شمایل و آثار محسوس وجود آن حضرت در دوران غیبت پرداخته و مقوله رفع بعید شمردن بقای آن حضرت را با استعانت از دلایل قطعی در طی چند فصل مورد توجه و امعان نظر قرار داده است.

استفاده از متن دین و آیات و روایات و استدلال منطقی و استعانت از امور عقلی و مبانی فهم منطقی مطمح نظر نویسنده محترم و محقق این اثر بوده است.

در واقع می توان گفت زمینه های فکری و عقبه اندیشگی این کتاب درجه اهمیتش را از میزان اهمیت و ارزش مقوله امامت دریافت می کند و به همین دلیل است که این کتاب که وظیفه خود را تبیین و تنقیح مفهوم امامت و بیان ادله عقلی آن قرار داده است و بحث های کلامی این حیطه را پی گرفته، کتابی درخور و بااهمیت به لحاظ موضوع است.

در این کتاب علاوه بر آنکه معنای امام و مفهوم فکری و زمینه های تاریخی و عقبه کلامی اش مورد توجه واقع شده به روند پیدایش انحرافات تاریخی و جریان اسرائیلیات هم اشاره شده که در عالم اسلام طرح ریزی و موجبات کشمکش های کلامی خونینی را فراهم کرد.

این روند تاریخی و فضای فکری به روشنی گویا و جویای این نکته بود که وجود انسانهایی با ویژگی های خاص پیامبر اکرم (ص) در جهت تبیین و تعیین حقایق دین و مرام آئین در سطح جامعه ضروری است و این وظیفه تنها از سوی کسانی برمی آید که از علم لدنی برخوردار باشند تا بتوانند با استعانت به دانش کامل و جامع خویش، مردم را به سوی حقیقت دین و برنامه الهی آئین ارشاد نمایند.

در واقع در این کتاب مولف گرامی و به همراه ایشان محقق محترم، تمام تلاش خویش را به کار بسته اند که وجود امام را از منظر دلایل عقلی و براهین منطقی و نیز استدلالات کلامی تبیین نمایند.

کتاب امامت؛ وجوب وجود امام از منظر عقل تألیف آیت الله علامه شیخ محمد صالح مازندرانی و به تحقیق شیخ محمدصادق یداللهی آملی را نشر نیکان و در 2000 نسخه چاپ کرده و به قیمت 14000 تومان چاپ کرده است.

برچسب ها: کتاب شرح زندگی
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم