۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

آیت الله العظمی صافی: حوزه فراجناحي، فراكشوري و فرامنطقه‌اي است

آیت الله العظمی صافی: حوزه فراجناحي، فراكشوري و فرامنطقه‌اي است
حضرت آیت الله العظمی صافی باتاکید بر این که حوزه به تمام جهان اسلام تعلق دارد و بايد برتمام امور نظارت دقيق داشته باشد، گفتند: حوزه فراجناحي، فراكشوري و فرامنطقه‌اي است
کد خبر: ۶۰۰۳

به گزارش خیمه مگ، معظم له، امروز در ديدار اساتید سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، رسالت بزرگ حوزه‌هاي علميه را همان رسالت پيامبران الهي و اوصيا و ائمه معصومين عليهم السلام دانسته و گفتند: حوزه‌هاي علميه در دوران غيبت وظيفه بزرگي را برعهده دارندکه همانا هدايت مردم براساس قرآن كريم و معارف نوراني اهل بيت عليهم السلام و امر به معروف ونهي از منكر است.

ایشان با اشاره به خدمات بزرگ علماي اسلام در دوران غيبت كبري، افزودند: زحماتي كه علما و فقها و مؤلفين بزرگ براي حفظ آثار و گنجينه‌هاي معنوي متحمل شدند و ناراحتي و صدمات زيادي را در اين راه ديدند، فقط براي رساندن پيام اسلام و تشيع و معارف نوراني اهل بيت عليهم السلام بود.

*قدردان بزرگان باشيم

این مرجع تقلید ادامه دادند: امروز ما وظيفه داريم كه قدردان آن بزرگان باشيم و با تمام وجود و با استفاده از امكانات ارتباطي عصر حاضر، اسلام را به جهانيان آن طور كه هست معرفي نماييم و تشنگان احكام و معرفت را سيراب نماييم.

معظم له، استقلال را رمز موفقيت حوزه‌هاي علميه تشيع در طول تاريخ دانسته وتصریح کردند: حوزه‌هاي علميه در مقابل هيچ قدرت و مال و منصبي سر فرود نمي‌آوردند و علماي دين با كمال قناعت و زهد و پارسايي انجام وظيفه مي‌كردند و نوكري و سربازي خود را نسبت به حضرت ولي‌عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف‌ برهمه چيز ترجيح مي‌دادند و امروز هم وظيفه روحانيت كسب رضاي آن وجود مقدس مي‌باشد.

ايشان با توجه به اوضاع فعلي دنيا و كشور گفتند: حوزه فراجناحي و فراكشوري و فرامنطقه‌اي است. حوزه به تمام جهان اسلام تعلق دارد و بايد برتمام امور نظارت دقيق داشته باشد.

*شيوه‌ سنتي حوزه بايد محفوظ باشد

معظم له در ادامه با اشاره به روش علماي سلف در تحصيل و تعليم و تعلّم، خاطرنشان کردند: بايد شيوه‌ سنتي حوزه محفوظ باشد و روش شيخ طوسي‌ها و صدوق‌ها و علامه حلي‌ها براي ما درس و الگو مي‌باشد.آن بزرگواران با اينكه از نظر مادي و دنيايي در رفاه و امكانات امروزي نبود، ولي با نوشتن كتاب‌هاي عميق و دقيق روايي و فقهي و اصولي، حوزه‌هاي علميه ما را پربار نموده و براي تشيع افتخار آفريدند.

حضرت آيت الله صافي ضمن تقدير و تشكر از اساتيد حوزه‌ و از تشكل آنان، ابراز داشتند: بحمدلله الان در حوزه‌علميه وحدت قول و رويه در بين مراجع معظم تقليد و اساتيد و طلاب وجود دارد. حرف اساتيد همان حرف مراجع و حرف مراجع هم حرف اساتيد و طلاب است و همه يك خط و يك هدف داريم و در يك مسير حركت مي‌كنيم و آن جلب رضايت قلب مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و انجام وظيفه‌ي بزرگي كه بر دوش همه نهاده شده است، مي‌باشد.

ايشان با توجه به شبهه‌ها و اشكالاتي كه بعضي‌ در ذهن دارند، تاکید کردند: حوزه‌ علميه بحمدلله آمادگي پاسخگويي به اين شبهه‌ها و اشكالات را دارد و بايد به بهترين وجه انجام وظيفه نمايد.

*توصیه ای به مبلغان

معظم له، ‌ تبليغ را به خصوص در ماه محرم و صفر يكي از وظايف و مسئوليت‌هاي بزرگ علما و روحانيون دانسته و گفتند: فرصت بزرگي براي مبلغان فراهم شده است تا بتوانند در اين ايام با ذكر فضايل و مناقب اهل بيت عليهم السلام و ذكر مصائب حضرت سيد الشهداء عليه السلام به هدايت و ارشاد مردم همت گماشته و احكام نوراني و دستورات شرع مقدس اسلام را به گوش همه برسانند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم