۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

«نیش‌‌های زهر‌آگین وهابیت» منتشر شد

«نیش‌‌های زهر‌آگین وهابیت» منتشر شد
کتاب «نیش‌های زهرآگین وهابیت» اثر آیت الله شیخ محمد صالح حائری مازندرانی سمنانی از سوی نشر «راه نیکان» منتشر شد.
کد خبر: ۶۰۱۷

به گزارش خیمه مگ،؛کتاب «ظلامة العترة الطاهرة الی حضرة قادة الاسلام الباهرة» توسط آیت الله محمد صالح حائری مازندرانی سمنانی به زبان عربی نگارش یافته و سپس توسط نویسنده به زبان فارسی ترجمه شده است. این کتاب که قبلا با عنوان «تاریخ معارف امامیه در جواب شبهات وهابیت» چاپ و منتشر شده بود اینک با نام «نیش‌های زهر‌آگین وهابیت » توسط نشر راه نیکان تهران تجدید چاپ و با قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم: مرحوم علامه حائری در این کتاب که در نوبه خود کم نظیر است، غایت تتبع و تحقیق و تدقیق را انجام داده، علمای وهابی را از مقام دفاع و حمایت و مسلک وهابیت پایین آورده، الحق بدون مبالغه، مهلک‌ترین ضربات را بر این مسلک استعماری وارد ساخته، اگر کسی پس از انتقادات مستند آن مرحوم، در مقام اثبات اصالت اسلامی وهابیت در آید، ناچار به بی‌ربط‌گویی گرفتار می‌آید.

مطالعه کتاب حاضر از حیث اثبات عقاید امامیه و نفی وهابیت مهم‌ترین مباحث پر فایده‌ای است که با توجه کامل، ابتکار نبوغ‌آمیز مستند به ادله عقلی و نقلی، تسلط علامه را بر اهم آثار وهابی روشن می‌نماید، زیرا علامه محقق در تتبع خود و گردآوری منابع و مآخذ وهابی و مطالعه دقیق آنچه در دسترس داشته، کوچک‌ترین تسامح و کمترین کسالتی را روا نداشته است. در حقیقت مطلبی پیرامون موضوع نقد نبوده که از دیده‌ تیزبین و ذهن جوال علامه مولف مخفی مانده باشد. از مطالعه کتاب حاضر برمی‌آید ایشان تمام آثار وهابی دوره تالیف اثر خویش را ملاحظه نموده، در ضمن ابطال آنها و اثبات عقائد امامیه، فِرَق فقهی چهارگانه اهل تسنن را به طور دقیق موشکافی کرده، نقد جامعی در ارتباط از همه فرق ارائه داده است.

*نگاهی به زندگی آیت‌الله حائری مازندرانی

گفتنی است،آيت‌الله حاج شيخ محمدصالح حائري مازندراني در سال 1268 هجري شمسي در كربلا متولد شد و پس از تحصيلات عالي ديني در كربلا و نجف و بهره‌مندشدن از محضر بزرگاني چون آخوند خراساني و رسيدن به مقام اجتهاد، به دليل بيماري چشمي به موطن پدري خود بابل هجرت كرد و در اثر مبارزاتي كه با رضاخان پهلوي داشت به دستور وي به سمنان تبعيد شد. وي در بابل و سمنان به فعاليت‌هاي علمي ادامه داد و كتاب‌هاي زيادي تاليف نمود و از آنجا كه در رشته‌هاي مختلف علوم عقلي و نقلي صاحبنظر و متحبر بود به "علامه" معروف شد. علامه ملامحمدصالحي مازندراني در 22 دی ماه سال1350 در سمنان دارفاني را وداع گفت در حالي كه 40 اثر تاليفي از خود برجاي گذاشته بود.

مولف درباره انگيزه نگارش اين كتاب و نامگذاري آن در آغاز كتاب چنين نوشته است:

كتاب «ظلامه العتره»: يا «تاريخ معارف اماميه»، كتابي ديني، مذهبي، فلسفي، اجتماعي، عمراني، تاريخي، رجالي، تفسيري، حديثي، حكمي، عرفاني و اخلاقي است. و از مذاهب اسلامي از جمله مذهب اماميه، حنابله و اشاعره بحث نموده و به بررسی سير تشيع از صدر اسلام تا عصر حاضر و نیز آثار شيعه و اعيان دانشمندان اماميه می پردازد.

كتاب مزبور در دو بخش تالیف شده است در بخش اول از اصول عقائد و حق‌كشي‌هائي كه نسبت به معارف اهل بيت - عليهم السلام - در اصول دين شده بحث مي‌نمايد.

و در بخش دوم به مشاهد خاندان نبوت و اولياء و شعائر اجتماعي و عمراني آن و فلسفه اجتماع و عمران پرداخته است و در آن اثیات می‌کند كه آیین وهابيت دعوت به انحلال اجتماع و ويراني اسلام است، نه اصلاح ديني و عمران آن.

در این قسمت همچنین به تلاش وهابیت برای ویرانی مشاهد اولیاء و شرح احوال قرامطه و طعنه‌های مغرضانه آنان بر امامیه طرح و به طور کافی به شبهات علیه تشیع به ویژه از سوی ابن‌تیمیه و ابن‌قیم و ... پاسخ داده شده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم