۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

تفسیر سوره انشراح در یک کتاب

تفسیر سوره انشراح در یک کتاب
کتاب «تفسیر سوره مبارکه انشراح» جلوه‌گر گوشه ای از شخصیت با عظمت حضرت محمد مصطفی(ص)، به قلم حجت‌الاسلام شکرالله جهان مهین منتشر شد.
کد خبر: ۶۴۰۹

به گزارش خیمه مگ،نویسنده در ابتدای مبحث، بحث کلی در رابطه با تفسیر ارائه داده‌است.

وی در این بخش، ضمن بررسی تفسیر از حیث لغت و اصطلاح،‌نیازمندی قرآن به تفسیر را بیان نموده‌است. سپس به مفسران قرآن کریم نظیر؛ «نبی مکرم اسلام(ص)، امامان معصوم(ع) و مفسرین غیر معصوم» می پردازد.

این محقق حوزوی در ادامه به بیان تفسیر صحیح و تفسیر به رأی پرداخته و اقسام تفسیر (ترتیبی و موضوعی) را به بحث می‌گذارد.

«روش‌های تفسیری» عنوان دیگر کتاب‌را شکل داده است که روش هایی همچون: «روش تفسیر نقلی یا روایی»، «روش تفسیر اجتهادی(عقلی)» و «روش تفسیر قرآن با قرآن» از آن جمله است.

لازم به ذکر است که در هر آیه قبل از تفسیر آن، لغات آیه از حیث تجزیه و ترکیب شرح داده شده است.

مؤلف کتاب در بخشی از اثر خود نمونه‌هایی از عوامل شرح صدر شامل: «بریدن از دنیای فریبنده، توجه به عالم آخرت، آمادگی برای مرگ، ذکر و یاد خدا، دوری از گناه، تهذیب نفس، پرهیز از مال حرام،‌رسیدگی به حال مستمندان و یتیمان، انس با علما و صلحا، تداوم در مطالعه کتب معارف و...» می‌باشد.

وی همچنین عوامل ضیق صدر و قساوت قلب را همچون؛ «خدا فراموشی یا ترک یاد خدا، تکرار گناه و افزونی گناه، همنشینی با زشتکاران و معصیت‌کاران، فریفتگی به دنیا و به‌خصوص مل دنیا، نشان دان تعصب و لجاجت در پذیرش حق، آرزو‌های دراز، پر حرفی و پرگویی در امور دنیا، هوا‌پرستی و پیروی از هوای نفس و...» ذکر می‌کند.

در قسمتی از کتاب با عنوان «پیام کلی سوره مبارکه انشراح» می‌خوانیم: سوره مبارکه انشراح،آموزنده و پیام‌آور این حقائق است که انسان باید با الگوگیری از پیامبر اکرم(ص)‌زمینه افزایش انشراح و سعه صدر خویش‌را فراهم سازد تا بتواند مسئولیتهای عبادی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... که خدایش بر عهده او گذارده و یا مسئولیتهایی که خود پذیرای آن گشته به نحو احسن عملی سازد و البته انجام مسئولیتهای آن‌هم به‌نحو شایسته، دشواری‌هایی به همراه خواهد داشت که یقینا نباید از آن‌ها ترسید. زیرا این وعده و سنت الهی‌است که «فَإنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً، إنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً» پس یقینا با هر سختی آسانی است.

باید باور داشت که اگر با سختی‌ها و دشواری‌ها عالمانه و عاقلانه آن‌هم به همراه توکل خالصانه بر خداوند و استدعای عاجزانه از درگاه خداوند برخورد کنیم، بدون تردید وعده خداوند تحقق می‌یابد. چون‌که فرمود: «سَیَجعَلُ الله بَعد عُسرٍ یُسراً» به زودی خداوند بعداز سختی‌ها، آسانی قرار می‌دهد(طلاق7).

* عناوین کتاب

برخی عناوین کتاب شامل: «ویژگی‌ها و شناخت کلی از سوره مبارکه انشراح»، «نکاتی پیرامون أعوذُ بالله مِن الشّیطان الرجیم»، «ده نکته پیرامون بسم الله الرحمن الرحیم»، «همخوانی معانی صدر، فؤاد، قلب با نفس و روح»، «حدیث نبوی و شعر حسان بن ثابت»، «کلام ابن ابی الحدید و ارتباط آن با آیه»، «قاعده ادبی»، «حدیثی از اصول کافی» و «ترجمه سوره مبارکه به زبان شعر» می‌باشد.

کتاب «تفسیر سوره مبارکه انشراح» به قلم حجت‌الاسلام شکرالله جهان مهین، با شمارگان یک‌هزار نسخه در 144 صفحه و با قیمت سه‌هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم به‌چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه توزیع کتاب به نشانی: جهرم، صندوق پستی 355-74135 مکاتبه نمایند و یا با تلفن 4447002 با پیش شماره 0791 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم