۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

بررسی تاریخچه عزاداری اهل‌سنت برای امام حسین(ع)

بررسی تاریخچه عزاداری اهل‌سنت برای امام حسین(ع)
کتاب «تاریخچه عزاداری اهل‌سنت برای امام‌حسین(ع)» به قلم حجت‌الاسلام حسین تهرانی از سوی انتشارات تهذیب منتشر شد.
کد خبر: ۶۴۱۴

به گزارش خیمه مگ،این کتاب پژوهشی مستند پیرامون پیشینه سوگواری، واقعه عاشورا، تحریف عاشورا و مشروعیت عزاداری از دیدگاه اهل‌سنت است.

در این کتاب آمده است: علاوه بر شیعیان، بسیاری از پیروان دیگر مذاهب نیز برای حضرت سید‌الشهداء(ع)، مجلس عزا به ‌پا می‌کنند و در سوگ او عزاداری می‌نمایند.

در این بین، تنها گروه وهابی با نگاه انتقادی به این مسأله نگریسته و مردم را از اقامه مجلس امام‌حسین(ع) نهی می‌کنند.

غافل از این‌که سنت واقعی پیامبر اکرم‌(ص) در این مورد بر خلاف آن چیزی‌است که آن‌ها مدعی آن هستند.

این کتاب ثابت می‌کند که اهل‌سنت، برعکس وهابیت به پیروی از پیامبر اکرم(ص)، اصحاب تابعین، این سیره و روش را ادامه داده و در مناسبت‌های مختلف بویژه در ماه محرم، مجلس عزا بر ‌پا می‌نمایند و در مصائب امام حسین(ع) اشک می‌ریزند.

این کتاب در 20 بخش تنظیم شده‌است. در بخش نخست کتاب، به آیات و روایاتی که در فضیلت گریه وارد شده، اشاره شده است و همچنین مشروعیت عزاداری از دیدگاه اهل‌سنت را ثابت کرده‌است.

سپس مواردی از عزای پیامبر اکرم(ص)، در سوگ اموات و شهدای راه حق به‌ویژه امام حسین(ع) را متذکر شده و به دنبال آن گزیده‌ای از عزاداری اهل‌سنت از زمان به شهادت رسیدن سیدالشهداء(ع) در کربلا را ارائه می‌دهد.

نویسنده همچنین به ذکر نمونه‌هایی از مجالس و محافلی که در طول تاریخ توسط اهل سنت در کشورها، شهرها و بلاد مختلف در رابطه با عزاداری بر امام حسین(ع) برگزار گردیده، پرداخته است و در خاتمه نیز، دیدگاه اهل سنت پیرامون شخصیت امام‌حسین(ع) و ماهیت یزید را نقل نموده‌است.

«بروز حوادث شگفت‌انگیز بعداز واقعه عاشورا از دیدگاه اهل سنت» عنوان مطلبی است که در بخش دیگری از کتاب ارائه گردیده و در آن به حکایات، وقایع و حوادث عجیب بعد از شهادت آن حضرت پرداخته است.

طبری می‌نویسد: «پس از شهادت امام حسین(ع)، مدت دو ماه تا سه ماه اوضاع آسمان و اجرام آن نابسامان گردید و از زمان طلوع آفتاب تا ساعاتی، افق آسمان رنگ خون به خود می‌گرفت.»

(تاریخ طبری ج5 ص393)

ابن حجر مکی در کتاب صواعق‌المحرقة از ابن عُیبنه از مادربزرگش چنین روایت کرده‌است: «آسمان، بر اثر کشته شدن و شهادت امام حسین(ع) به شدت سرخ رنگ شد، به گونه‌ای که دیوارها از شدت سرخی و تابش نور آن، مانند جامه‌های زرد رنگ شده بودند و بر اثر آن، اوضاع ستاره‌ها و کواکب به هم خورده‌بود.

(الصواعق المحرقة ابن حجر مکی ص116)

«اقسام‌ گریه»، «گریه از دیدگاه قرآن»، «عزاداری از دیدگاه قرآن»، «عزاداری از دیدگاه روایات اهل سنت»، «عزاداری از دیدگاه فقهای اهل سنت»، «عزاداری در سوگ بزرگان اهل سنت»، «عزاداری در سیره پیامبر اکرم(ص)»، «عزاداری در سیره صحابه»، «عزاداری پیامبر اکرم‌(ص) بر امام حسین‌(ع)»، «عزاداری اصحاب بر امام حسین(ع)»، «عزاداری اهل سنت بر امام حسین(ع)»، «پیشینه سوگواری اهل سنت بر امام حسین(ع)»، «چه کسانی با مجالس عزاداری امام حسین(ع) به مبارزه برخاستند؟»، «عاشورا از دیدگاه اهل سنت»، «تحریف واقعه عاشورا»، «امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت»، «یزید از دیدگاه اهل سنت» از دیگر بخش‌های کتاب می‌باشد.

کتاب «تاریخچه عزاداری اهل سنت بر امام حسین(ع)» به قلم حجت الاسلام حسین تهرانی، با شمارگان سه هزار نسخه در 474 صفحه و با قیمت پنج‌هزار و پانصد تومان در قطع گالینگو از سوی انتشارات تهذیب منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب به دفتر انتشارات واقع در قم، خیابان حضرتی، مجتمع تجاری ساحل، پلاک 22، مراجعه کنند و یا با تلفن 7718211 با پیش شماره 0251 تماس بگیرند.

برچسب ها: کتاب شیعیان
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم