۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰

چه الفاظی برای اشخاص یا مخاطبان انرژی منفی دارند

چه الفاظی برای اشخاص یا مخاطبان انرژی منفی دارند
حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو از اساتید روانشناسی حوزه علمیه قم و مدیر مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) در یادداشتی به حوزه‌نیوز، پیامدهای منفی به کار بردن الفاظی که در شخص یا مخاطب تأثیر منفی دارند را تشریح کرده است.
کد خبر: ۶۴۳۱

به گزارش خیمه مگ، این استاد حوزه در این یادداشت آورده است: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده منفی نگری، منفی‌گوئی و منفی‌بینی در سیستم‌های روانی، تأثیر تخریبی دارد، زمانی‌که انسان به رفتار و گفتار و افکار منفی افراد بیشتر دقت می‌کند، در سیستم‌های روانی خود نیز اثر منفی می‌گذارد و بعد از مدتی بدی‌ها برای او چندان نگران‌کننده و تنفرآفرین نیست حتی ممکن است گاهی گرایش به انجام آن هم پیدا کند. همانطورکه حضور و تردد در فضای خاک‌آلود، چرب، بودار بعد از مدتی در انسان از نظر مادی تأثیر می‌گذارد.

حتی فضای گرم، رطوبتی، خشک، لطیف در جسم و روح انسان تأثیر خاص دارد. لذا توصیه شده علاوه بر این‌که به بدی‌های دیگران زیاد فکر و توجه نکنید، حتی به زبان نیز نیاورید و بلکه آنها را به واژگان مثبت تبدیل کنید اگرچه قصد هدایت و نصیحت دارید.

بکار بردن عبارات و جملات ذیل در دراز مدت اثرات منفی روی انسان دارد لذا خوب است کاملاً مراقب باشیم.

پیام‌های منفی به خودمان!

«بدبخت شدم،بیچاره شدم، پیر شدم، حافظه ندارم، حافظه‌ام از کار افتاده، خجالت می‌کشم، می‌ترسم، آرامش ندارم، حال ندارم، حوصله ندارم، نمی‌توانم، قدرت ندارم، کار سختی دارم، دوران بحرانی دارم، درس ما سخته، از خودم بیزارم، بی‌عرضه‌ام، امیدی به موفقیت ندارم، چرا همه بدی‌ها برای من، منو کسی دوست نداره، دستم نمک نداره، ضعیف شدم، مریض شدم، ای بابا ما شانس نداریم، باز هم متلک خوردم،...»

پیام‌های منفی به دیگران!

«خسته نباشی، خدا بد نده، دستت درد نکنه، غم آخرت باشه، غم نبینی، بلا نبینی، بیچاره، بدبخت، شکست نخوری، هرچی سنگه برای پای لنگه، خودت کردی که لعنت بر خودت باد، وسواسی، پرخاشگر، مریضی، مرض داری، دروغگو، اصلا دستت نمک نداره، تو شانس نداری، باز هم شکست خوردی، خاک بر سرت، الهی بمیری، آبروی مرا بردی، بی‌آبرو شدی، باز هم تجدید آوردی، باز هم مشروط شدی، باز هم مردود شدی، باز هم مدیر مدرسه مرا خواسته، باز هم گند کاشتی، پیش‌فعالی داره، خرابکاره، فضوله، ترسوئه، بزدله، لاته، چاله‌میدونی، بی‌معرفت، بی‌مزه، بی‌دین و ...»

الفاظ ذیل پیام‌های منفی را در ذهن و روح مخاطب القاء می‌کند:

بدبختی، بی‌چاره شدی، بی‌عرضه، تنبل، قابل اعتماد نیستی، بلد نیستی، کاری ازت نمی‌آید، عرضه نداری، عقل نداری، مگر کوری، احمق، بیچاره، نفهم، دیونه، خل‌وچل، خله، بی‌عقله، نفهمه، بی‌شعوره، بی‌ادب، بی‌چشم و رو، نام افراد را بدون الفاظ پیش و پس مؤدبانه بردن و ...

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده منفی نگری، منفی‌گوئی و منفی‌بینی در سیستم‌های روانی تأثیر تخریبی دارد، زمانی‌که انسان به رفتار و گفتار و افکار منفی افراد بیشتر دقت می‌کند و در سیستم‌های روانی خود نیز اثر منفی می‌گذارد و بعد از مدتی بدی‌ها برای او چندان نگران‌کننده و تنفرآفرین نیست، حتی گاه گرایش به انجام هم ممکن است پیدا کند. همانطورکه حضور و تردد در فضای خاک‌آلود، چرب، بودار بعد از مدتی در انسان از نظر جسمی تأثیر می‌گذارد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم