۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

فصلنامه کوثر معارف منتشر شد

فصلنامه کوثر معارف منتشر شد
هجدهمین شماره فصلنامه پژوهشی- علمی «کوثر معارف» با مباحث گوناگون در اندیشه اسلامی از سوی مجتمع آموزش عالی فقه منتشر شد.
کد خبر: ۶۴۳۳

به گزارش خیمه مگ، جدیدترین شماره از این فصلنامه، هفت مقاله را در موضوعات مختلف از سوی پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه ارائه داده است.

«عقل اجتماعی و عقل جمعی» عنوان مقاله‌ای است که حجت‌الاسلام معین دقیق آن را ارائه نموده، نویسنده با ذکر این نکته که اصطلاح عقل اجتماعی و عقل جمعی در سه دهه اخیر شایع شده، عنوان می‌کند: آیا این تعبیر، دو عنوان برای مفهوم واحد است، یا اینکه بین این دو، تفاوت وجود دارد.

وی در ادامه بحث را در سه محور مورد بررسی قرار می‌دهد، در محور اول، تعریف این دو اصطلاح را به بحث می‌گذرد و ارزش علمی«عقل جمعی» و «عقل اجتماعی» در محور دوم مورد بررسی قرار گرفته است. در محور سوم نیز، آثار منفی عقل جمعی ذکر شده است.

«چشم‌انداز آینده از دیدگاه اسلام و نظر به پایان تاریخ» یکی دیگر از عناوین مقالات این نشریه است که به قلم حجت‌الاسلام قنبرعلی صمدی نگاشته شده است. وی در این نوشتار می‌نویسد: اندیشه فرجام‌خواهی و آینده‌نگری، دارای ریشه‌های فطری، انسانی و سابقه کهن تاریخی است. اما آن‌چه در این عرصه، مهم و قابل توجه است، این است که این بحث در حوزه گفتمان بشری قبل از هر چیز، ره آورد گفتمان دینی بوده و منادیان اصلی آن پیامبران الهی و کتب آسمانی هستند که از گذشته دور، بشریت را به سوی آینده روشن و بهجت‌آوری، معطوف کرده و فرا رسیدن چنین دوران آرمانی را برای فردای تاریخ، بشارت داده‌اند.

وی می‌افزاید: در این میان، اسلام تنها دینی است که با توجه به رسالت جهانی و ماندگار خویش، برای بارورساختن این گرایش فطری و باور تاریخی، برنامه جامع و طرح نظام‌مند در قالب «حکومت عدل جهانی مهدوی (عج)» برای بشریت ارائه نموده و تحقق آرمان‌های متعالی انسانی را مهم‌ترین رسالت خود اعلام کرده است...

«اطفال در عالم برزخ» عنوان دیگر مقاله‌ای است که از سوی حجت‌الاسلام سید حسن سجادی، قلمی گردیده است.

وی در این مقاله، اطفال در عالم برزخ را در یک نگاه، به چهار دسته تقسیم کرده؛ قسم اول و دوم این‌گونه است که، یا پدر و مادر این اطفال هر دو مؤمن اند یا پدر و مادر هر دو کافر و مشرک هستند.

قسم سوم و چهارم، یا پدر و مادر هر دو جاهل قاصرند و یا آن اطفال ولدالزنا هستند. در صورتی‌که پدر و مادر مؤمن باشند، این دسته از اطفال، به پدرانشان ملحق می‌شوند. اما در صورتی‌که پدر و مادر مشرک و کافر باشند، اختلاف وجود دارد که آیا به پدرانشان ملحق می‌شوند یا خیر،    

حق این است که بعضی از آنان پدرانشان ملحق می‌شوند و بعض دیگر ملحق نمی‌شوند، ولی در برزخ تربیت می‌شوند تا بعد از تربیت به پدران خویش ملحق شوند.

نویسنده همچنین می‌افزاید: اطفال پدر و مادر قاصر به دست حضرت زهرا‌(س) و حضرت ابراهیم و سارا‌(ع) تربیت شده و بعد از فوت پدر و مادر، آن اطفال به آنها تبدیل داده می‌شوند. اما راجع به اطفال ولد الزنّاء اختلاف وجود دارد، حق آن است که به حسب قاعده به پدرانشان ملحق نمی‌شوند، بلکه در برزخ تربیت شده و بعد از تربیت در صورتی که از امتحان سربلند بیرون آمدند، به بهشت می‌روند و در صورتی که سربلند نیامدند به جهنّم فرستاده می‌شوند.

عناوین دیگر مقالات شامل :«روش‌های تعلیم، اندیشه و تفکر»، به قلم حجت‌الاسلام محمود العیدانی، «توحید افعالی از نگاه ملاصدرا»، نوشت حجت‌الاسلام غلام‌رسول حمیدی، «مقایسه رابطه عقل و دین از منظر ابوحامد غزالی و مرتضی مطهری»، به قلم آقای علاءالدین ملک اف و «منشأ دین از نظر آگوست کنت»، نگاشته آقای هدایت حسین محصلی می‌باشد.

همچنین چکیده مقالات به زبان انگلیسی برای علاقه‌مندان ارائه گردیده است.

هجدهمین شماره از فصلنامه پژوهشی-علمی «کوثر معارف» به صاحب امتیازی، مجتمع آموزش عالی فقه و مدیرمسئولی، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، در 236 صفحه با قیمت یک‌هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با نشریه می‌توانند به نشانی : قم، چهارراه شهداء، خیابان حجتیه، مجتمع آموزش عالی فقه (مدرسه حجتیه) مراجعه کنند و یا با تلفن 7182522-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم