۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

لزوم آسیب شناسی انقلاب در نگاه آیت الله نوری العظمی همدانی

لزوم آسیب شناسی انقلاب در نگاه آیت الله نوری العظمی همدانی
لازم است که انقلاب را آسیب شناسی کنیم، چرا که در طول تاریخ ایران، پیروزی های بسیاری به دست آوردیم، اما به دلیل این که آن ها را آسیب شناسی نکردیم در مدت کوتاهی از دست رفته‌اند.
کد خبر: ۶۴۹۶

به گزارش خیمه مگ،حضرت آیت الله نوری همدانی، ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از بسیجیان خواهر تهران، اظهار داشتند: یکی از نکات لازم، شناخت آسیب هایی است که ممکن است انقلاب را تهدید کند.

* باید از سرنوشت انقلاب‌های دیگر درس گرفت

معظم له گفتند: در طول تاریخ، انقلاب های فراوانی به وجود آمد، اما به دلیل آن که آسیب شناسی لازم پیرامون آن صورت نگرفت، از بین رفت، که از این نکته باید درس گرفت.

این مرجع تقلیدیکی از الزامات آسیب شناسی انقلاب، را مطالعه تاریخ دانسته و با اشاره به جریان انقلاب مشروطه، تصریح کردند: مشروطه با وجود آن که یک انقلاب مهم و مفید در تاریخ ایران محسوب می شود، اما به دلیل عدم آسیب شناسی، نه تنها به نتیجه کامل نرسید، بلکه نتیجه معکوس داد و فردی مانند رضاخان پهلوی از دل آن بیرون آمد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، اظهار داشتند: اولین آفت انقلاب اسلامی پس از پیروزی آن، جریان ملی گراها بود که به نحوی با نزدیک شدن به حاکمیت، زمام امور را به دست گرفتند؛ آن ها نظرشان این بود که با آمریکا بسازند، اما بعد از 13آبان که لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد؛ استعفا دادند و امام راحل نیز، نه تنها استعفای آن ها را قبول کرد، بلکه از این کار خوشحال نیز شدند.

* کنار زدن بنی‌صدر و منافقین با قدرت نمایی ملت

معظم له دومین پالایش، تاریخ 30ساله انقلاب اسلامی را، جریان کنار زدن بنی صدر و منافقین دانسته و گفتند: کنار زدن بنی صدر و منافقین اتفاق بسیار مهمی بود که با تدابیر امام راحل و قدرت نمایی ملت رخ داد.

این مرجع تقلید افزودند: باند مخوف مهدی هاشمی و سرنگونی آن، سومین پالایشی بود که با آسیب شناسی دقیق امام راحل به وقوع پیوست؛ این باند، آدم کشی ها و جنایات فراوانی داشتند، اما با سخنرانی های امام خمینی(ره) تمامی آن ها خنثی شد.

ایشان، گفتند: هر کدام از این جریانات که امروزه به نوعی حذف شده اند، اگر امروز وجود داشتند، کشور ما را دچار مشکل می کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در بیان آسیب های انقلاب اسلامی پس از رحلت امام راحل نیز، گفتند: چهارمین آسیب در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران، جریان سکولارهایی بود که بعد از دوم خرداد76 به حاکمیت راه یافته و قدرت کشور را به دست گرفتند؛ آن ها می خواستند آرام آرام ارزش ها را کم رنگ کرده و ولایت فقیه را کنار بزنند، اما این جریان نیز پالایش شد.

معظم له، با اشاره به جریانات به وجود آمده در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نیز اظهار داشتند: پنجمین پالایش انقلاب، پالایش فتنه سال گذشته بود که واقعا پالایش بزرگی بود؛ این قضایا به گونه ای بود که تمام دشمنان انقلاب و اسلام از آن حمایت کردند، اما با صحبت های هوشمندانه مقام معظم رهبری، تمام آن ها خنثی شد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، گفتند: همواره در برابر هر حق و باطلی و در برابر هر انقلاب مقدسی یک فتنه ای وجود دارد.

ایشان با تأکید بر داشتن بصیرت، گفتند: در مقابل هر فتنه‌ای باید هوشیاری داشت کما این که رهبر معظم انقلاب در سخنان متعددشان همواره روی امر مهم بصیرت تأکید داشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: بر ما لازم است که آسیب های انقلاب را شناخته تا انقلاب را نگه داریم و در نهایت آن را به امام زمان(عج) تحویل دهیم.

* انقلاب اسلام ناب را به متن جامعه برگرداند

این مرجع تقلید شیعه، افزودند: قبل از انقلاب اسلامی ایران، اسلام به حاشیه رفته بود، اما انقلاب اسلام را به متن جامعه بازگرداند و از این رو باید همواره مراقب آن باشیم.

* روحانیت در صف اول دفاع از اسلام

ایشان گفتند: دشمن دو هدف عمده دارد که یکی کنار زدن اسلام و دیگری کنار زدن روحانیت که البته برای تحقق کنار زدن اسلام به صورت جدی به دنبال کنار زدن روحانیت است، چرا که دریافته است که در صف اول دفاع از اسلام روحانیت شیعه قرار دارند و مردم نیز پشتیبان آن ها هستند.

* دولت زمینه رضایت مردم را فراهم کند

معظم له با یادآوری تأکیدات امام راحل مبنی بر راضی نگه داشتن مردم گفتند: یکی از وظایف دولت، راضی نگاه داشتن مردم است که الزامات این کار نیز ایجاد فراوانی نعمت، ارزانی، اشتغال و ... است.

این مرجع تقلید تأکید کردند: کسانی که تکیه بر بیگانه می کنند، پشتوانه مردمی ندارند، و الا کسی که مردم را داشته باشد، به بیگانه و بیگانه پرست کاری ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: اصل ولایت فقیه را از ارکان انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: باید همه ما پشتیبان آن باشیم، چرا که انقلاب مشروطه به خاطر عدم حضور ولی فقیه شکست خورد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم