۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

علامه عسکری از دیدگاه آیت‌الله العظمی سبحانی

علامه عسکری از دیدگاه آیت‌الله العظمی سبحانی
علامه عسکری، محققی واقع گرا و متواضع بود که باید آثار ایشان جمع‌آوری و در اختیار محققان قرار گیرد.
کد خبر: ۶۵۰۸

به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار مدیران موسسه علامه عسکری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر این که خداوند هر چند وقت قسمتی از زمین را می‌کاهد، اظهار داشتند: عالمان و دانشمندان گوشه‌ای از جهان هستی بوده و مقصود از کاستن، مرگ علما است.

ایشان با اشاره به مقام شامخ علمی علامه عسکری افزودند: هر عالمی همچون مرحوم علامه عسکری، وقتی دنیا را ترک می‌کند هرچند از نظر شمارش فردی رفته است، اما از نظر خرد و عقل مانند این است که گروهی رفته‌اند.

* نحوه آشنایی با علامه عسکری

معظم‌له در ادامه با اشاره به نحوه آشنایی ایشان با علامه عسکری تصریح کردند: انتشار چندین کتاب خوب از علامه که سبب ایجاد موج در جامعه و توجه شیعه و سنی به آن شد نقطه عطف من با ایشان بود که این عالم وارسته توانست با بررسی احادیث، سبب از بین رفتن برخی افسانه‌ها و گفتارها شود.

معظم‌له با بیان این مطلب که علامه عسکری خدمات فراوانی در کشور عراق به مسلمانان داشت، ادامه دادند: ایشان پس از این که مجبور به ترک عراق شدند به ایران آمده و در این جا نیز مشغول تحقیق و تدریس علم شده و تحقیقاتی راجع به وهابیت انجام داده همچنین جلساتی تشکیل دادند که آثار این جلسات منشا تدوین کتاب «نقش ائمه در احیای دین» شد.

* آثار علامه به نحو احسن جمع‌آوری شود

ایشان با اشاره به این که علمای بسیاری عمر شریف خود را صرف تحقیق و تبیین معارف اهل‌بیت‌(ع) و تربیت محققان و جوانان نمودند، ابراز داشتند: علامه دارای تحقیقات فراوانی بودند که باید به نحو احسن جمع‌آوری و در اختیار محققان قرار گیرد، هم‌چنین باید قسمتی ازاین آثار را تخلیص و به زبان جوانان ارائه نمود.

* علامه عمر خود را در تبیین مکتب اهل بیت‌(ع) صرف کردند

معظم‌له معرفی اهل‌بیت‌(ع) و مقام علمی و معنوی آن بزرگواران را والاترین تبلیغ دانسته و خاطرنشان کردند: علامه عسکری عمر پر برکت و طولانی خود را صرف تبیین معارف اهل‌بیت‌(ع) نموده و آثاری را دراین راه به ثبت‌رسانده‌اند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به مناظرات علامه عسکری، تاکید کردند: باید مناظرات، سخنرانی‌ها و همایش‌ها این عالم فرزانه را جمع‌آوری و در قالب آثار تقدیم جامعه کرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، مطرح کردن مسئله تفکیک و تفاوت دو مکتب اهل‌بیت‌(ع) و خلفا توسط علامه را بسیار خوب توصیف کردند و ابراز داشتند:ایشان این دو مکتب را تا آن جا که تحریک‌آمیز نباشد مطرح کرد؛ به طوری که یک طرف قواعد اهل‌سنت و طرف دیگر قواعد تشیع است.

معظم‌له، تکیه علامه عسکری بر حدیث و تاریخ در نوشته‌هایش را بسیار خوب عنوان کرد و اذعان داشتند: ایشان محققی با حوصله بودند؛ به طوری‌که تمام روایات مربوط به تحقیق را مطالعه و بعد همه را از اول تا آخر ثبت می‌کردند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه نقش علامه عسکری در مباحث اعتقادی و تاریخی عصر حاضر را مدنظر قرار دادند و یادآور شدند: ما نباید بحث‌های قرآنی و حدیثی را از دانش‌های علما جدا کنیم، علمای ما از گذشته توانسته‌اند مبانی شیعه را در عین اخذ از کتاب و سنت، با مسایل عقلی توام کنند.

ایشان با بیان این مطلب که عقل یکی از مدارک شناخت است، ادامه دادند: عقل نه تنها در فقه، بلکه برای ما هم ابزار شناخت است و اگر کسی حجیت عقل مطلبی را برایش انکار بکند، نمی‌توان ثابت کرد.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارائه آثار علامه عسکری به جامعه، مخصوصا جوانان، خاطرنشان ساختند: آثار علامه و تفاسیر ایشان برای محققان بسیار مفید بوده و باید با تلخیص در اختیار جوانان قرار گیرد.

* علامه تواضع خاصی داشتند

حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تبیین شخصیت علامه عسکری، ابراز داشتند: این عالم فرزانه شخصیتی واقع‌گرا و متواضع بود که نسبت به اهل‌ علم تواضع خاصی داشت مثلا زمانی که ایشان در عراق بودند کتاب یک عالم سنی به نام محمد ابوریه را چاپ کرد و اینگونه به علم خدمت می‌کردند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم