۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

اوصاف و ویژگی‌های روز قیامت در درس تفسیر آیت‌الله العظمی اردبیلی

اوصاف و ویژگی‌های روز قیامت در درس تفسیر آیت‌الله العظمی اردبیلی
گوشه‌هایی از ویژگی ها و اوصاف روز قیامت و ادله وجود آن در درس تفسیر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تشریح شد.
کد خبر: ۶۵۴۲

به گزارش خیمه مگ،حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، در درس تفسیر سوره قیامت که شب گذشته در دفتر ایشان برگزار شد، اظهارداشتند: عمده مسائل این سوره درباره قیامت و اوضاع زمین و آسمان و مردم در زمان وقوع آن است.

ایشان افزودند: این سوره به دلیل بیان برخی ادله وجود قیامت بسیار اهمیت دارد و خداوند نیز با دو قسمی که ابتدای این سوره یاد کرده بر اهمیت آن تاکید نموده است.

معظم له ادامه دادند: از آیات این سوره مسئله مرگ و برانگیخته شدن اموات در زمان وقوع قیامت استفاده می شود و این سوره در برابر منکران قیامت و زنده شدن مردگان دلیل بسیار محکم و متقنی را ارائه می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم همچنین گفتند: زندگی انسان ها با مرگ تمام نمی شود و مرگ انسان را از جهانی به جهان دیگر منتقل می کند، چون مرگی که با هدف نیستی و پوچی خلق شده باشد فلسفه جهان و روز قیامت را زیر سوال می برد، بنابراین مبعوث شدن در قیامت حتمی است.

ایشان تاکید کردند: مسئله ابتدای جهان و آخر آن یکی از سوالات مهم و جاویدان بشر است که قرآن کریم در این مسئله آیات دقیق و زیبایی دارد.

معظم له ادامه دادند: زمان قیامت بر همگان پوشیده است و خداوند علم آن را بر همه مخفی کرده است و حتی پیامبر‌ اکرم‌(ص) نیز از زمان دقیق آن آگاه نبودند و خداوند در برخی از آیات می فرماید اگر مردم از زمان وقوع قیامت باخبر باشند، اعمالشان تغییر می کند و دیگر اختیاری برای آنها وجود ندارد بنابراین زمان وقوع قیامت مخفی است تا انسان ها هر آن چه می خواهند انجام دهند و در دنیا آزاد و مختار باشند.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی همچنین با طرح این سوال که انسان در قیامت با چه هیئت و شکلی مبعوث می شود، گفتند: انسان ها در دوران زندگی مراحل مختلفی چون کودکی، جوانی ونوجوانی، میان سالی و پیری را سپری می‌کنند ولی این که با کدام یک از این هیئت ها وارد صحنه قیامت می‌شوند سوالی است که امام صادق (ع) در جواب آن فرمودند انسان ها به شکلی مبعوث می شوند که دیگران کاملا آن‌ها را بشناسند.

ایشان افزودند: مسلما در روز قیامت، معاد جسمانی و مادی است چون آیات فراوانی براین موضوع تاکید دارند، ولی این‌که رابطه روح با جسم چگونه است و روح داخل جسم است یا خارج آن و این‌که روح بر جسم مسلط است یا جسم بر روح و هزاران سوال دیگر درباره روح همچنان بی جواب مانده است.

معظم له با اشاره به علامت های روز قیامت بیان داشتند: علامت های قیامت در سوره‌های مبارکه قیامت و غاشیه بیان شده که از جمله آنها بر هم ریختگی زمین و آسمان و ستاره ها و تاریک شدن ماه و ... است که در آن زمان هیچ پناهگاه و ملجایی برای انسان ها وجود ندارد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم