۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

نگاه قرآن به «اشاعه فحشا» در کلام آیت الله العظمی مظاهری

نگاه قرآن به «اشاعه فحشا» در کلام آیت الله العظمی مظاهری
واژه «اشاعه فحشا» آشنای بسیاری از افرادی است که به نوعی فعالیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارند و گروه‌های ارزش محور، همواره سعی می‌کنند در فعالیت‌های خود از این مقوله مذمت شده پرهیز نمایند.
کد خبر: ۶۵۵۷

به گزارش خیمه مگ،اینک که در آستانه انتخابات مجلس نهم و فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداها و طرفداران محترم آنان قرار داریم، توجه همگان را به تعریف و مفهوم‌ «اشاعه فحشا» و نگاه منفی قرآن و عترت به آن در بیان حضرت آیت الله حسین مظاهری جلب می‌کنیم.

* تعریف

اشاعه‌ي فحشا يعني «پراکنده کردن فساد و زشت کاري» و از گناهان کبيره در اسلام است و قرآن شريف حتي براي کسي که دوست دارد اين عمل انجام شود، عذاب دنيا و آخرت را وعده داده است:

« اِنَّ الَّذينَ يحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةَ فِي الَّذينَ امَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْاخِرَة» (نور آیه19)

به تحقيق کساني که دوست ‏دارند زشت کاري در ميان افرادی که ايمان آورده‏اند، شيوع پيدا کند، براي آنان در دنيا و آخرت عذابي پر درد خواهد بود

* اقسام اشاعه فحشا

الف) نسبت دادن عيبي به دروغ به کسي و آن را درميان مردم شيوع دادن؛ و اين قسم علاوه بر گناه اشاعه‌ي فحشا، گناه تهمت را نيز دارد؛ و افرادي که دامن به آن شايعه مي‏زنند و آن را براي ديگران مي‏گويند، اگر بدانند که تهمت است، گناهشان مثل کسي است که شايعه را اختراع نموده و اگر ندانند، حرام است و گناه اشاعه‌ي فحشا را دارد، علاوه بر اين که آن شايعه، تهمت است و گناه آن را نيز دارد.

ب) پخش کردن عيبي که در کسي هست در ميان مردم: و اين صورت علاوه بر گناه اشاعه‌ي فحشا گناه غيبت را نيز دارد.

ج) گناهي را علني و در ميان مردم انجام دادن، نظير بيرون آمدن زن با وضع جلف يا بدحجاب و يا بي‏حجاب و نظير پخش موسيقي‌هاي شهوت‌انگيز و پخش غناها و آهنگ‌هاي محرک و يا پخش گفته‏هاي جلف و محرک در ميان مردم و نظير پخش کتاب‌هاي عشقي و رمان‌هاي محرک و امثال اين‌ها؛ و اين صورت علاوه بر گناهي که مترتب بر اصل کار است، گناه اشاعه‌ي فحشا را نيز دارد و در بسياري از موارد گناه دوم بالاتر از گناه اول است.

* اشاعه فحشا نیاز به قصد ندارد

اشاعه‌ي فحشا دائر مدار قصد نيست، مثلاً خانم بدحجاب گرچه قصد اشاعه‌ي فحشا و بدحجابي را نداشته باشد، ولي همين مقدار که با عملش بدحجابي را در اجتماع رايج کند، علاوه بر گناه بدحجابي گناه اشاعه‌ي فحشا را نيز انجام داده است.

اگر در جايي، مثلاً بدحجابي و يا بي‏حجابي و مانند آن اشاعه‌ي فحشا نباشد، گرچه آن عمل گناه و حرام است ولي گناه اشاعه‌ي فحشا را ندارد.

* شریک اشاعه فحشا

افرادي که شايعه ساز و يا شايعه پراکن و يا مروج کار آنان ولو به واسطه‌ي عملشان و حتّي به واسطه‌ي سکوت مي‏باشند، در جرم و حرمت آن شريک هستند و عمل آن‌ها و سکوتشان حرام است.

* نحوه توبه از اشاعه فحشا

توبه‌ي اشاعه‌ي فحشا فقط ندامت از گذشته و ترک آن کار زشت است، و چه بسيار خوب است که به واسطه‌ي گفتار و اعمال شايسته و نظير آن جبران گذشته را بنمايد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم