۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰

انواع حوائج و آثار کوتاهی در رفع آن

انواع حوائج و آثار کوتاهی در رفع آن
حضرت آیت‌الله مظاهری در گفتاری انواع حوائج مسلمین و آثار کوتاهی در رفع آن را تشریح کرده است.
کد خبر: ۶۵۵۸

به گزارش خیمه مگ،يکي از گنا‌ها‌ن در اسلام کوتاهي در رفع حوائج مسلمين است، و از قرآن و روايات استفاده مي‏شود که هر کس بايد به اندازه وسعش در رفع حوائج مسلمان‌‌ها‌ کوشا باشد،

« لِيُنْفِقْ ذُوسَعَةٍ مِنْ سَعَتِهٍ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيهِ رِزْقُهُ فَلْينْفِقْ مِمَّا ءاتاهُ اللَّه»32

بر توانگر است که از دارايي خود هزينه کند، و هر که روزي او تنگ باشد بايد از آن‌ چه خدا به او داده بخشش کند.

اقسام حوائج

الف) حوائج ضروري نظير خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج که اگر رفع حاجت او نشود در خطر واقع مي‏شود. اين قسم از حوائج را هر کس که قدرت دارد بايد رفع کند، و قدر متيقن از آيات و روايات همين است، و کوتاهي براي کسي که قدرت دارد حرام است.

ب) اگر آبروي کسي در خطر باشد بر همه واجب است که براي حفظ آبروي او کوشا باشند و قطعاً آيات و روايات شامل اين قسم نيز مي‏شود، و کوتاهي در اين امر نيز از گنا‌ها‌ن بزرگ در اسلام است.

ج) حوائج لازم، ولي غير ضرور، نظير آن‌ چه از خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج که اگر رفع حاجت او نشود گرچه در خطر واقع نمي‏شود، ولي در مشکل و مضيقه است، و اين قسم را نيز هر کس مي‏تواند بايد در رفع آن بکوشد، و آيات و روايات شامل اين قسم نيز مي‏شود، و از اين قسم است اداي ديوني که وقت آن رسيده باشد و طلبکار مطالبه کند، اداره جبهه نیز از این قبیل حوائج است، اگر جنگي براي مسلمان‌‌ها‌ پيش بيايد مسلمانان باید از کیان اسلام دفاع کند.

د) حوائج غير لازم و غير ضروري که به آن حوائج رفاهي نيز مي‏گويند، نظير گوشت و ميوه و مانند آن، لباس که حافظ آبرو و کرامت اوست در پوشاک، و خان‌ها‌ي که موجب آسايش اوست در مسکن، و همسري که موجب آسايش اوست در ازدواج، و اين قسم از اقسامي است که مي‏تواند از بابت خمس يا زکات تهيه شود، و رفع اينگونه حوائج گرچه واجب نيست، ولي از مستحبات مؤکّد است، و ثواب آن از هر عمل مستحبي بيش‌تر است، حتّي در بعضي از روايات آمده است که رفع اينگونه حوائج ثوابش از بيست حج و عمره و دو ماه اعتکاف در مسجد الحرام بالاتر است.

کوتاهي در رفع حوائجي که واجب است، گرچه گناهش بزرگ است، ولي ضمان‏آور نيست، بر خلاف خمس و زکاة که اگر کوتاهي در اداي آن کند، علاوه بر اين که گناهش بزرگ است ضمان آور نيز مي‏باشد، حتّي اگر بميرد بايد اول از مال او برداشته شود و بعد ورثه مال را بين خود تقسيم کنند.

توبه از اين گناه بزرگ، پشيماني از گذشته و کوشابودن در رفع حوائج کساني است که کمک به آن‌‌ها‌ لازم بوده، ولي تحصيل رضايت آن‌‌ها‌ لازم نيست.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم