۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰

چگونه برخی از ائمه در کودکی به امامت رسیدند

چگونه برخی از ائمه در کودکی به امامت رسیدند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در گفتاری راز به امامت رسیدن برخی از ائمه اطهار (ع) را با بهره‌گیری از آیات قرآن تشریح کرده است.
کد خبر: ۶۵۶۳

به گزارش خیمه مگ،متن گفتار این مفسر معاصر قرآن کریم به شرح ذیل است.

«امامت به سن و سال نیست»

در قرآن آمده است: «وآتیناه الحکم صبیا» و ما فرمان نبوت را در کودکی به او (حضرت یحیی) دادیم(مریم آیه 12).

صبی یعنی کودک . چون امامت کیلویی نیست، متری نیست، سِنی نیست. برقی است که از غیب وصل می شود؛ ممکن است این برق به لامپ کوچکی وصل شود،‌ و ممکن است به لامپ بزرگی وصل شود. اما این برق هرجا که وصل شد، نور می‌دهد و لذا لامپ کوچکی به آن برق وصل شود نور داد. اما اگر لامپ بزرگی به آن برق وصل نشود، نور ندارد. (پس ملاک اتصال و ارتباط با منبع است) بنابراین امامت مربوط به سِن ، وزن و حجم نیست.

حتما زمانی‌که سوار هواپیما می‌شوید، دیده‌اید که بعد‌از نشستن هواپیما یک ماشین کوچک جلو می‌رود و این هواپیمای بزرگ عقب این ماشین کوچک حرکت می‌کند. یعنی یک ماشین کوچک، رهبر یک هواپیمای بزرگ می‌شود. یک سوئیچ کوچک یک ماشین بزرگ را روشن می‌کند. بنابراین همه چیز با حجم و بزرگی، اندازه گیری نمی‌شود. گاهی یک قرص کوچک شفا می‌دهد. اما یک دیگ پر از شربت شفا نمی‌دهد.گاهی یک درخت کوچک پر‌از میوه است، گاهی یک درخت چنار قد منار،‌ هیچ میوه ای ندارد. مسائل را سطحی و کیلویی نباید نگاه کرد. «بر اساس ظواهر قضاوت نکنیم»

خیلی‌ها می‌گویند: «بابا به قد و قیافه‌اش نمی خورد که فلان کار خوب را کرده باشد» بسیاری از قضاوت‌های ما قضاوت کیلویی است! به یک کسی گفتند: بیمارستان نیروی دریایی کجاست؟ یک خورده فکر کرد و گفت: بیمارستان نیروی دریایی؟ لابد کنار دریاست! چون اسم بیمارستان نیروی دریایی است، لابد جایش هم کنار دریاست!

امام کودک

امام‌جواد(ع) را بار‌ها امتحان کردند،‌ حدود سی‌هزار مسأله از ایشان پرسیدند، همه را بدون تامل جواب دادند. در مجلس فردی از این‌که یک بچه به همه مسائل آگاه باشد، متعجب شده بود. امام‌جواد(ع) متوجه این فرد شدند و بیان کردند: «اگر خدا اراده کند، این‌همه علم را حتی به یک پشه بدهد، می‌دهد»

انرژی هسته ای یعنی چه؟ گاهی وقت‌ها خداوند در ذراتی بسیار کوچک انرژی قرار می‌دهد. خدا اراده کرده این قدرت را در یک سلول و گاهی در یک اتم قرار دهد. به‌هرحال، امامت یعنی اراده خدا، آیت خدا. البته خداوند،‌بی دلیل چیزی را به کسی نمی‌دهد و همه کار‌های او براساس حکمت است.

«و آتیناه الحکم صبیا»

یکی از امامانی که در کودکی به مقام امامت رسیده، امام‌زمان(عج) است. در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است یک کودک امام شود،‌به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم.

«شرائط امامت در دعای ندبه»

در انتخاب امام، اسراری نهفته است. اما این‌که اسرار پشت پرده امام چیست،‌برخی از آن‌ها در ابتدای دعای ندبه بیان شده است: «شرطت علیهم الزهد» شرط کردی بر آنان که نسبت به مقامات دنیا بی‌رغبت باشند. اولین شرط امامت داشتن زهد است. یعنی دنیا طلب دنیا پرست و دنیا گرا نباشد. بعد می‌فرماید: «و علمت منهم الوفاء» و تو وفای آنان را به عهد و پیمان دانستی. خدا هم علم دارد که اولیاءش وفا می‌کنند. برای همین «فقبلتهم و قربت لهم الذکر العلی و الثناء الجلی» پس آنان را پذیرفتی و نزدیکشان گردانیدی. پیشاپیش برای آنان ذکر و آوازه بلند، ثناء ستایش و آشکاری را مقرر نمودی.

ما در نبودمان کلید خانه را به چه کسی می‌دهیم؟ کلید خانه ‌را به کسی می‌دهیم که یک چیزی از خانه بیرون نبرد، دزدی نکند؛ خانه را کثیف نکند،‌سوء استفاده نکند،‌کلید را به دیگری هم ندهد.

بازار‌ها به چه کسی وام می‌دهند؟‌به چه کسی نسیه می‌دهند؟ به کسی که می‌دانند که چک او برنمی‌گردد و اعتبار دارد.

حالا آیا می‌توانیم بگوییم که به فلانی نسیه دادی به من هم بده! خیر. چون ممکن است یک نفر با گرفتن میلیون‌ها تومان فرار نکند و ظرفیت داشته‌باشد که آن‌را حفظ کند و کم کم برگرداند،‌اما فرد دیگری حتی با گرفتن یک جفت کفش پا به فرار بگذارد. بنابراین ظرفیت‌ها مهم است، «الله اعلم حیث یجعل رسالته» خدا می‌داند که پست و مقام رهبری را به چه‌کسی بدهد. پس پشت پرده هر اتفاقی ماجراهایی نهفته است.

آنچه گذشت گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی بود که در سی‌وچهارمین شماره از ماه‌نامه «امان» منتشر شده است.

برخی از عناوبن ارائه شده در تازه‌ترین شماره امان شامل: «سرباز یا سربار؟»، «آخرین لحظات و آغازین ساعات»، «شما الگو شده‌اید»،‌ »درویش؟! گذری بر احوال و افکار عالم ربانی؛‌ ملا حسین فیض کاشانی»، «اثر تفکر در افزایش محبت به امام‌زمان»، «انقلاب اسلامی گامی به سوی ظهور است»، «تاثیر انقلاب اسلامی بر پویایی شعر انتظار»، «جماعت در مقابل جمعیت»، «مهدی منتظر در قرآن و صحیحین، درباره حرف‌های یوسف قرصاوی»، «آداب دعای منتظران»، «دام و دانه» نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، «مسئولیتش متوجه ملت است!»، «رسول مهربانی»، «سوره نور و خانواده مهدوی»،‌«بمبی برای خانواده‌ها»، «مثل دور‌دست»،‌«خانواده از اختلاف تا تفاهم»، «تمثیلات مهدوی»، «این یعنی انتظار»، «توهستی و ما نیستیم»، «پیامک‌های مهدوی»، و «ادعاهای گزاف علی محمد باب» می‌باشد.

سی و چهارمین شماره از ماه‌نامه «امان» به صاحب امتیازی مرکز تخصصی مهدویت و مدیر مسئولی حجت‌الاسلام والمسملین مجتبی کلباسی است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با نشریه می‌توانند به نشانی قم،‌خیابان شهدا، کوچه آمار،‌بن‌بست شهید علیان،‌مرکز تخصصی مهدویت مراجعه کرده و یا با تلفن 7738460-0251 تماس بگیرند.

برچسب ها: امامت بخش نبوت
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم