۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

کدام عمل از اعتکاف در مسجد النبی بالاتر است

کدام عمل از اعتکاف در مسجد النبی بالاتر است
توجه به نصیحت‌ها و اندرز‌های پیامبر‌(ص) و اهل بیت‌(ع) سلامت جامعه و بهداشت روحی و جسمی خانواده را به ارمغان می‌اورد مقوله‌ای که غرب از آن به شدت دور است و سلامت روحی و جسمی بسیاری از شهروندان غربی به خاطر عدم کانون گرم خانواده و تفکیک وظایف همسران با بحران جدی مواجه است.
کد خبر: ۶۵۶۷

به گزارش خیمه مگ،غرب باید در مقابل اندرزهای پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار‌(ع) زانوی ادب بزند آنگاه که می‌فرمایند محبت مرد نسبت به همسر از اعتکاف در مسجد النبی با فضیلت‌تر است.

احترام و محبت در روابط خانوادگی، نقش بسیار مهمی در سلامت خانواده دارد. هرچه احترام به یکدیگر عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، زندگی خانوادگی از آرامش، لذت، توانایی و رشد بیشتری برخوردار خواهد بود، حفظ حرمت زنان و اظهار محبت به‌ آنان، از توصیه‌های خداوند به مردان است. «و عاشروهن بالمعروف» «و با آنان به‌طور پسندیده معاشرت کنید(نساء 19)».

تکریم و محبت نمودن،‌ همچون چشمه زلالی است که سیرابی زندگی از آن است و این چشمه، مجاری مختلف می‌یابد و در هر مجرا بارور کننده و رشد دهنده است. قرار گرفتن دو فرد با دو شخصیت و دو تربیت در کنار یکدیگر برای زندگی مشترک،‌نیازمند جوشش پیوسته محبت و رحمت است و این جوشش زمانی کارساز و مفید است که در ظروف مختلف جاری گردد و در صورت‌های گوناگون خود را نشان دهد: بر زبان و گفتار،‌ در سلوک و رفتار و در کنش ها و واکنش ها.

محبت ورزیدن به همدیگر، بهترین محرک زندگی سالم و شاداب می‌باشد و این چیزی است که زن و مرد را به کار و تلاش وا می‌دارد. زن و مرد،‌با محبت همدیگر را کامل می‌کنند و زمینه تأمین نیازهای یکدیگر و ادای درست حقوق همدیگر را فراهم می‌سازند.

زندگی با احترام و محبت به درستی پیش می‌رود و فشار زندگی و مشکلات جز با محبت و رحمت قابل تحمل نمی‌شود.

* اظهار محبت

از مهم‌ترین جلوه‌های محبت و تکریم در زندگی، جلوه‌های زبانی و گفتاری است؛ به زبان آوردن عشق، دوستی و محبت، تحسین یکدیگر و بیان زیبایی‌ها، خوبی‌ها و توانایی‌ها، به گفت‌وگو نشستن و با یکدیگر مشورت نمودن،‌تأثیری بسیار زیادی در جلب اعتماد داشته و سبب برطرف شدن مشکلات زندگی خواهد شد.

در منطق اسلام، همان اندازه که محبت به زن،‌مورد توجه قرار گرفته، به اعتدال در محبت نیز سفارش شده است. محبت به خانواده تا آن‌جا مورد قبول دین اسلام است که سبب از دست دادن محبت خدا و رسول‌خدا و ارزش‌های الهی نشود و در مواقع آزمایش الهی، محبت به زن و فرزند را بر محبت به خدا ترجیح ندهد و الا این نوع محبت،‌سبب گمراهی و فسق انسان می‌گردد؛

* ارزش و آثار احترام و محبت به همسر در روایات

رسول‌خدا(ص) فرموده اند:‌«به ما اهل‌بیت،‌هفت چیز عنایت شده که به احدی قبل و بعد از ما چنین عطا نشده و یکی از آنها را معنای واقعی محبت به همسر برشمرده اند.

امام‌صادق(ع) فرمود: «هرکس محبتش به ما اهل‌بیت زیاد شود، محبت او به همسرش زیاد می‌شود»

رسول‌خدا (ص) فرمود:‌«اگر مردی به همسرش بگوید «دوستت دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.» و همچنین فرمودند: «نشستن مرد در کنار همسرش از اعتکاف در مسجد من، محبوب‌تر است»

آنچه گذشت مطالبی از کتاب «خانواده قرآنی» به قلم آقای عیسی عیسی زاده بود که این کتاب در چهار بخش شامل: «کلیات»، «وظائف متقابل زن و مرد»، «مسئولیت‌های پدر و مادر در برابر فرزند» و «ویژگی‌های فرزند صالح» تدوین شده است.

برخی از عناوین ارائه شده در بخش‌های کتاب، شامل: «ارزش و جایگاه تشکیل خانواده»، «برترین پایگاه نزد خدا»، «مکان نزول رحمت الهی»، «سبب حفظ دین»، «سبب گشایش روزی»، «ارزش و جایگاه زن صالحه»، «رعایت حقوق زن»، «احترام به زن در سیره اهل‌بیت(ع)»، «پرهیز از خشونت با زن از منظر اهل‌بیت(ع)»، «اهمیت عفو گذشت در خانواده»، «آثار عفو گذشت»، «صبر و بردباری»، «پوشاندن عیب و پرهیز از عیب‌جویی»، «همکاری در خانه»، «محافظت خانواده از انحراف»، «وظیفه زن در برابر مرد»، «ارزش و آثار احترام و محبت نمودن به شوهر از منظر اهل‌بیت(ع)‌»، «احترام به شوهر در سیره فاطمی(س)»، «بررسی جایگاه و ارزش فرزند»، «مسئولیت‌های پدر و مادر در مورد فرزند»، «اثر تربیتی توجه به معاد»، «نمونه‌هایی از آداب معاشرت در قرآن»، «دعا برای فرزند»، «نیکی به پدر و مادر»، «پیامدهای نافرمانی از پدر و مادر در روایات»، «اجازه از پدر و مادر و آثار آن»، «فلسفه دعا برای پدر و مادر» و «انفاق به پدر و مادر و آثار آن» می‌باشد.

کتاب «خانواده قرآنی» (ویژگی‌ها و وظائف اجتماعی آن) به قلم آقای عیسی عیسی زاده با شمارگان دو‌هزار نسخه در 247 صفحه و با قیمت چهار هزار و ششصد تومان از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، چهار راه شهدا، کتابفروشی بوستان کتاب مراجعه کنند و یا با تلفن 7743426-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم