۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

از مردگان چه بخواهیم!

از مردگان چه بخواهیم!
حضرت آیت الله جوادی آملی در توضیح فرازهایی از زیارت اهل‌قبور، با تبیین اهداف حضور در قبرستان از عموم مومنین که شب‌های جمعه بر مزار اقوام خود حاضر می‌شوند خواست از اموات بخواهند آن طرف چه خبر است؟!
کد خبر: ۶۵۷۰

به گزارش خیمه مگ،بخش کوتاهی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی را در خصوص حقیقت زیارت قبور منعکس می کند. : دین به وسیله زیارت و دعا به ما آموخت که ما اینها (اعمال ) را تنها برای ثواب تلقّی نکنیم به ما گفتند که زیارت اهل قبور یادتان نرود یا اگر از کنار مزار آنها گذشتید زیارت ، فراموشتان نشود بسیار خب چه به آنها بگوییم؟

به ما گفتند این جمله “اَلسَّلامُ عَلی‏ اَهْلِ الدِّیارِ مِنَ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُسْلِمینَ اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ وَنَحْنُ اِنشآءَ اللَّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ»را بگویید ”این یک جمله کوتاهی است یعنی درود ما بر شما و شما پیشکسوت ما هستید پیشگام ما هستید، ما هم ـ ان‌شاءالله ـ به شما می‌رسیم ، این جمله کوتاهی است که در کنار زیارتها گفته می‌شود .

اما جمله و دعای رسمی زیارت اهل قبور این است «اَلسَّلامُ عَلی‏ اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مِنْ اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ یا اَهْلَ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ‏ قَوْلَ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مِنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ» خیلی از ماها همین را می‌خوانیم اما دیگر نمی‌دانیم یعنی چه ،به ما گفته اند با مرده‌ها سخن بگویید آنها را قسم بدهید، بگویید شما را به خدا قسم آنجا چه خبر است ؟برزخ یعنی چه؟ قیامت یعنی چه؟ مرگ یعنی چه؟ سؤال قبر یعنی چه؟ ملائکه می‌آیند، چطور می‌آیند؟ چه سؤال می‌کنند؟ چطور سؤال می‌کنند؟ شما چطور جواب دادید؟ این نیست که حرف سعدی را ما تکرار کنیم “آن را که خبر شد خبری باز نیامد” نه خیر! به ما گفتند آنها را قسم بدهید و از آنها بخواهید که به شما بگویند به آنها چه گذشت.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم