۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

بررسی«زیان‌های ازدواج دیرهنگام»

بررسی«زیان‌های ازدواج دیرهنگام»
دکتر حسین باهر، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مطلبی با بیان اینکه روی‌آوردن جوانان به زندگی مجردی و دوری از ازدواج، زیان‌آور می‌باشد هشدار داده است؛ روی‌آوردن جوانان به زندگی مجردی در شش کلان‌شهر؛ «تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز» به 30درصد رسیده است!
کد خبر: ۶۵۷۵

به گزارش خیمه مگ،گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی،‌ ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آن‌ها، مهم‌ترین دلائل اجتماعی هستند که تمایل جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهد.

وی درباره اثرات منفی ازدواج دیرهنگام، نوشته است. «عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌توجهی به آن در سایر زمینه‌های زندگی، انحراف جسمی و جنسی جهت ارضای غرائز، هدررفتن سنین جوانی و طراوت، بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فرد، فریب آسان دختران در سنین بالا با وعده دروغین ازدواج توسط پسرها، دل‌نگرانی پدر و مادرها از دیر ازدواج‌کردن فرزندان و پناه‌بردن به مواد مخدر، از مهم‌ترین آسیب‌های ازدواج دیر هنگام است.»

خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: « وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (روم 21) » از نشانه‌های خدا این است که از جنس خودتان برای شما زنان و همسرانی آفرید تا در کنار آنان به سکون و آرامش رسید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار دارد. به‌درستی که در این کار نشانه‌هایی برای افراد اهل فکر و اندیشه است.

«فوائد ازدواج»

فوائد ازدواج شامل: «سالم‌ماندن روح و جسم در زندگی مشترک، تنها‌نبودن در زندگی، همدم‌داشتن، مطرح‌بودن در جامعه بشری، باعث بیمه یکدیگر شدن، احترام متقابل به هم، لذت جنسی‌بردن از هم، هم‌فکری، همزیستی و زندگی مشترک،‌ باعث تکامل هم‌شدن در جامعه، تضمین کننده آخرت و قیامت یکدیگر و تولید و تکثیر نسل آینده و...» می‌باشد.

یکی از آثار بزرگ ازدواج، وجود فرزند و بقای نسل آدمی است. تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بی‌اهمیت شمرد. تولید و تربیت انسان‌های خداپرست و صالح مطلوب خداست. از دیدگاه اسلام وجود فرزند صالح، یک عمل خوب و ماندگار به شمار می‌رود و به اضافه باعث بقا و آبادانی جامعه بشری و آبادانی کشورها و طبیعت می‌شود.

راهکارهایی برای رفتار با همسر

یکی از دانشمندان در خصوص رفتار با همسر بیش‌از دو هزار راهکار و نکته مفید و کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی ارائه داده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

به سلام و احوالپرسی هم احترام بگذارید،‌به او بگویید که چقدر دوستش دارید، هنگامی‌که او بیمار می‌شود از او پرستاری کنید، بعضی وقت‌ها خانواده‌هایتان را دور هم جمع کنید و خوش بگذرانید، به افکار خسته همسرتان آرامش دهید، از غیرت شوهرتان قدر‌دانی کنید، به والدین یکدیگر احترام بگذارید، برای عقیده و نظرش ارزش قائل شوید و...

متن فوق، برگرفته از کتاب «ازدواج، گامی به سوی سعادت» به قلم حجت الاسلام یدالله نفری می‌باشد که با شمارگان پنج‌هزار نسخه در 144 صفحه و با قیمت دوهزار و ششصد تومان از سوی انتشارات نفری به چاپ رسیده است.

جایگاه ازدواج در اندیشه امام‌خمینی،‌ازدواج از نظر اسلام، موارد خواستگاری از نظر کانون راهبردهای زندگی بین زن و شوهر و مهریه از دیگر مباحثی است که در این کتاب مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب به نشانی قم، خیابان انصارالحسین، فکوری 4،‌ پلاک 11 مراجعه کرده و یا با تلفن 6660538-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم