۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

امام حسن (ع) چگونه حامل وحی بود

امام حسن (ع) چگونه حامل وحی بود
روایت شده که امام‌حسن مجتبی(ع) در حالی که هفت سال بیشتر نداشت، در مجلس رسول خدا (ص) حاضر می‌گشت و...
کد خبر: ۶۵۸۲

به گزارش خیمه مگ،روایت شده که امام‌حسن مجتبی(ع) در حالی که هفت سال بیشتر نداشت، در مجلس رسول خدا (ص) حاضر می‌گشت و وحی الهی را از لب‌های مبارک پیامبر اکرم(ص) می‌شنید، آن‌را حفظ می‌کرد و وقتی به خانه بر می‌گشت برای مادرش حضرت صدیقه کبری (س) بازگو می‌نمود. هرگاه حضرت علی(ع)‌نزد حضرت زهرا(س) می‌آمد، تازه ای از قرآن و وحی را از زبان بانوی دو جهان می‌شنیدند. وقتی حضرت علی(ع) از همسرش سؤال می‌فرمود که؛ این‌ها را از کجا نقل می‌کنی؟ حضرت زهرا (س) جواب می‌دادند: از فرزندت حسن!

فرد بزرگی به سخنانم گوش می‌دهد

روزی حضرت علی‌(ع) در خانه پنهان گشت، تا این‌که امام‌حسن(ع)‌وارد خانه شد و می‌خواست کلمات نورانی وحی را که شنیده بود بازگو کند. ولی نتوانست مثل گذشته صحبت کند،‌ بلکه به لرزه افتاد و کلماتش در هم شد.

مادرش حضرت زهرا(س) تعجب نمود. امام حسن(ع)‌عرض کرد:

«لا تعجبین یا اماه، فإن کبیرا یسمعنی و استماعه قد أقفنی»

ای مادر تعجب نکن؛ گویا امروز شخص بزرگی به گفتار من گوش می‌دهد و شنیدن او مرا از تکلم باز داشته‌است.

و در روایت دیگر نقل شده که امام حسن(ع) فرمود: «یا اماه؛ قل بیانی و کل لسانی، لعل سیدا یرعانی»

ای مادر؛ بیانم و زبانم ناتوان گردیده است،‌گویا آقای بزرگواری مراقب من است.

آن‌گاه امیر‌مؤمنان از محل خود خارج شدند و فرزند دلبندش را بوسیدند.

شفاعت پیامبر بواسطه توسل به امام حسن (ع)

اسماعیل ابن بزیع می‌گوید: امام‌باقر(ع) فرمودند: مردی در زمان رسول اکرم،‌گناهکار بود {و حکم دستگیری اوصادر شده بود) آن شخص مدتی متواری شده و جرأت نداشت از خانه بیرون آید و برای نجات خود دنبال وسیله ای می گشت. تا اینکه روزی در راه خلوتی امام حسن و امام حسین(ع)‌ را دیدند و ایشان را برداشته و بر دوش خود سوار نمود و به محضر مبارک رسول خدا رسید و عرض کرد «یا رسول الله انی مستجیر بالله و بهما» ای رسول خدا؛ من به خداوند و این دو فرزندانت پناه آورده ام. پیامبر اسلام چنان خندیدند تا اینکه دست مبارکشان را به دهان خویش نهاد و فرمود: «اذهب فانت طلیق» برو تو آزاد شدی و به امام‌حسن و امام‌حسین(ع) فرمودند: من شفاعت شما را در این امر پذیرفتم.

در آن حال خداوند {به جهت تایید این شفاعت} این آیه شریفه را نازل فرمود: « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا » و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر آنكه به توفيق الهى از او اطاعت كنند و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند پيش تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پيامبر [نيز] براى آنان طلب آمرزش مى‏كرد قطعا خدا را توبه‏پذير مهربان مى‏يافتند.(نساء آیه 64) فضائل امام حسن319

کتاب‌«اعجاز امیران عالم ( قطره ای از دریای فضائل و معجزات چهارده معصوم)» در چهارده بخش تدوین یافته است و بیش از هشتصد معجزه از چهارده معصوم را از منابع مختلف بازگو می‌کند.

«اعجاز امیران عالم» به‌قلم آقای احمد متوسل ،‌با شمارگان سه هزار نسخه در 703 صفحه و با قیمت ده هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان سمیه،‌کوچه عباس‌آباد(شهیدین) پلاک 112 مراجعه کنند و یا با تلفن 7740066-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم