۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

«حکمت حکومت فقیه» به شبهات حکومت دینی پاسخ می دهد

«حکمت حکومت فقیه» به شبهات حکومت دینی پاسخ می دهد
«حکمت حکومت فقیه» در قالب «پاسخ به شبهات در مورد حکومت دینی» به قلم آیت‌الله حسن ممدوحی به چاپ پنجم رسید.
کد خبر: ۶۶۶۷

به گزارش خیمه مگ، حکمت حکومت فقیه در شش فصل تحت عنوان دین، مفهوم ولایت در فقه، حکومت دینی،‌ضرورت تشکیل حکومت دینی، مسابقه تاریخی ولایت فقیه و سوال و شبهه‌ها درباره فقیه منتشر شده است.

دین و جایگاه آن، دین از نگاه قرآن و هشت اصل قرآنی در تبیین انسان و جهان موضوعات فصل اول این کتاب را تشکیل می‌دهند.

ولایت فقیه آماج گفته‌های نادرست، تبیین اصطلاحات و مفاهیم حکومت و ولایت، ولایت و عزت، فقه و فقاهت، سابقه تاریخی فقه و فقاهت و نیز فقه تداوم علم انبیا از عناوین فصل دوم این کتاب به شمار می رود.

نگارنده در این فصل با اشاره به شبهات پیرامون ولایت فقیه ضمن بررسی و نقد آن آورده است: در تهاجم فرهنگی و تضعیف باورهای دینی، ولایت فقیه، هدفی بود که هیچ گاه از چشم دشمن پوشیده نماند. ولایت که تامین کننده عزت مسلمانان و ضامن استقلال و آزادی است، یکی از مهمترین اهداف دشمنان بوده و هست، دشمن بر آن است که هر طوری می‌تواند مسئله ولایت را مخدوش سازد.

نظارت اسلام بر همه شئون زندگی، تحقق مدینه فاضله اسلامی با اجرای احکام دینی، حکومت و قدرت لازمه اجرای احکام اسلامی، ضرورت معصوم و مصون بودن نظام از خطا، در اسلام قانون‌گذاری و حاکمیت از آن خداست، خود نگهدار بودن دین و ضرورت حفظ اصلی نظام و لزوم داشتن رهبری آگاه به مسایل اسلامی و سیاسی از عناوین فصل سوم این کتاب می‌باشد.

ضرورت تشکیل حکومت دینی شامل لزوم حکومت در دین، مدیریت و هدایت رهبری و زعامت از احکام اولیه و ثابت‌الهی، نقلی از مرحوم آیت‌الله نائینی، و سخنان آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی در خصوص حرمت اعانت حکومت‌های ظالم از عناوین فصل چهارم این کتاب را تشکیل می دهد.

ارتکاز لزوم ولایت در مسلمین، آرا و نظریات فقها در مورد ولایت فقیه و ولایت مطلقه فقیه از جمله عناوین درج شده در بخش سابقه تاریخی ولایت فقیه است.

نگارنده در فصل پایانی نیز به سوالات و شبهات پیرامون ولایت پاسخ گفته و به مباحثی چون جواز انفکاک مرجعیت از رهبری، نصب و تعیین ولی فقیه، اختلاف فتوایی بین رهبر و مرجع، تخطی و تجاوز ولی فقیه از حدود و اصول، فرق بین رهبر و مرجع، ولایت فقیه و تعیین جانشین، ولایت شورای و... پرداخته است.

«حکمت حکومت فقیه» از سوی موسسه بوستان کتاب در 296 صفحه منتشرو به قیمت 5000 تومان عرضه شده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم