۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

دستیابی نظریه فلسفه اسلامی به مقام نوآوری

دستیابی نظریه  فلسفه اسلامی به مقام نوآوری
نظریه «فلسفه‌ی فلسفه اسلامی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ، مدیر و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، به مقام نوآوری دست یافت.
کد خبر: ۶۶۶۸

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، با اعلام این خبر، گفت: نظریه فلسفه فلسفه اسلامی که پس از برگزاری 5 جلسه در هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره، مطرح شده بود، به مقام نوآوری دست یافت.

وی ادامه داد: این نظریه، نوعی تولید دانش است تا به نواقص و برخی ناکارآمدی‌های فلسفه اسلامی در زمینه فلسفه‌های هستی، معرفت، نفس و دین و نسبت به علوم و نظام‌های اسلامی پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ابراز داشت: عنوان نظریه ذکر شده برای نخستین بار در قلمرو فلسفه اسلامی به عنوان یک اقدام پژوهشی در سطح دنیا استفاده شده و نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: نظریه فلسفه‌ی فلسفه اسلامی با تاکید بر حکمت‌های صدرایی، اشراقی و متعالیه بنا شده و با رویکرد تاریخی و منطقی به پاسخگویی سئوالات فلسفه اسلامی با نگاهی بیرونی می‌پردازد.

وی اظهار داشت: این نظریه با هدف کشف دستگاه جدید حکمت اسلامی در عرصه‌های مختلف مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی به ارایه مبانی و پیش فرض‌ها پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، بی‌پیشینه بودن، کشف آسیب‌های فلسفه اسلامی، پیشنهاد روش شناسی کارآمد، توجه تاریخی و تحلیلی به مکاتب فلسفی و ارایه تعریف و ساختار جدید فلسفه اسلامی را ناظر به علوم انسانی اسلامی از ویژگی‌های این نظریه ذکر کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم، وی گفت: امروزه فلسفه اسلامی تنها با الهیات درگیر شده و ارتباط منطقی با علوم انسانی برقرار نکرده است؛ بنابراین اغلب رشته‌های علوم انسانی بر پایه فلسفه غرب به خوانندگان ارائه می‌شود.

شایان ذکر است، در سلسله نشست های علمی بررسی این نظریه حجج اسلام آقایان علی عابدی شاهرودی، علی اکبر رشاد، احمد بهشتی و رضا اکبریان به عنوان داور حضور داشته و همچنین نقد آن نیز بر عهده حجج اسلام آقایان قائمی نیا، کیاشمشکی و دکتر محمد رضائی بود، که پس از برگزاری 5 جلسه در آخرین جلسه نقد و مناظره هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، از سوی هیات داوران به مقام نوآوری دست یافت.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم