۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

روابط امنیتی- اطلاعاتی ایران و اسرائیل در رژیم پهلوی

روابط امنیتی- اطلاعاتی ایران و اسرائیل در رژیم پهلوی
فصلنامه علمی- تخصصی «نامه تاریخ پژوهان» در آخرین شماره خود با تکیه برسازمان‌های اطلاعات رژیم شاه و اسرائیل (ساواک و موساد) به بررسی روابط امنیتی- اطلاعاتی ایران و اسرائیل در زمان رژیم پهلوی پرداخته است.
کد خبر: ۶۶۷۰

به گزارش خیمه مگ، در قسمتی از این مقاله آمده است، برقراری ارتباط میان اسرائیل و دستگاه سلطنت پهلوی و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اطلاعاتی، و نظامی این دو حکومت، انگیزه مهمی برای کوشش‌ حضور صهیونیست‌ها در ایران بود.

دولت مخلوع شاهنشاهی ایران، در اسفند ماه 1328 شمسی، حدود یک سال و اندی پس از برپایی دولت اسرائیل، این رژیم را به صورت پنهان و بدون داشتن سفیر در اسرائیل، رسمی دانست.

در ادامه این مقاله آمده است: اسرائیل از دید جایگاه ویژه خود، به ویژه نداشتن راهبردهای ژرف‌ و آسیب‌پذیری آن از تهدید‌های امنیتی و تلاش‌ برای تحقق برتری نظامی بر دیگر کشورهای منطقه به ارتباط‌های امنیتی اطلاعاتی با کشوری در منطقه نیاز داشت که به پشتوانه آن بتواند خواسته‌ها و هدف‌هایش را برآورد.

ایران از همسایه‌های کشورهای عربی خاور میانه بود که شمار فراوانی از اتباع یهودی در آن میزیستند و آزادانه در آنجا به کارهای مذهبی، فرهنگی، اقتصادی خود می‌پرداختند و از نفوذ و حضور در دستگاه حکومت پهلوی برخوردار بودند و از این‌ رو، مناسب‌ترین مکان برای فعالیت‌ اطلاعاتی اسرائیل به انگیزه تامین امنیت آن به شمار می‌رفت، بنابراین نیاز شدید ساواک به ‌آموزش‌ها، ساز و برگ و کارشناسان موساد برای تقویت ساختار خود، زمینه‌ای برای حضور و فعالیت‌های گوناگون موساد در ایران فراهم آورد.

این مقاله با بهره‌گیری از اسناد ساواک، نقش برجسته موساد در ساختار و سازماندهی ساواک را به خوبی نشان می‌دهد.

دیگر مطالب نامه تاریخ‌پژوهان

نگاهی به تاریخ نگاری مغرب اسلامی، تاریخ باستانی عربان، بررسی شخصیت آثار ابوالحسن محمدبن بحر رهنی کرمانی از مهمترین عناوین بیستمین شماره فصلنامه « نامه تاریخ پژوهان» به شمار می‌رود.

گفتنی‌است، فصلنامه علمی- تخصصی «نامه تاریخ‌پژوهان» به صاحب امتیازی و مدیر مسئول دکتر محمد رضا بارانی به همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه از سوی انجمن تاریخ‌پژوهان منتشر می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر با این فصلنامه به پایگاه اینترنتی www.shr.org.ir مراجعه نموده و برای ارتباط با دفتر نشریه با شماره تلفن ۲۹۰۰۰۲۱-۰۲۵۱ تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم