۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

بررسی ولایت در عرفان اسلامی در فصلنامه اسراء

بررسی ولایت در عرفان اسلامی در فصلنامه اسراء
ولایت در قرآن دارای معنای واحدی بوده و شامل همه مصادیق آن می‌شود، از این رو ولایت در حق تعالي، غیر از ولایت رسول‌الله‌(ص) و ولایت آن دو ورای ولایت ائمه معصومین‌(ع) نخواهد بود.
کد خبر: ۶۶۷۶

به گزارش خیمه مگ،« ولایت در عرفان اسلامی» عنوان مقاله‌ای است که در سومین شماره فصلنامه اسراء درج شده است در این مقاله نویسنده با اشاره به «واژه شناسی ولایت»، «ولایت در قرآن» و «ولایت الهی و طاغوتی» آورده است: ولایت در قرآن دارای معنای واحدی بوده و شامل همه مصادیق آن می‌شود از این رو ولایت در حق تعالی غیر از ولایت رسول‌الله و ولایت آن دو، ورای ولایت ائمه معصومین‌(ع) نخواهد بود...

ولایت اگر چه با لذت به حق تعالی تعلق داشته و اسم شریف «الولیّ» از اسما حق است، این گونه نیست که دیگران را از آن هیچ حظی نباشد، دیگران نیز بالعرض و التبعیه واجد آن گردند، بنابراین خداوند ولیّ مومنان بوده آنان را از ظلمت به نور رهنمون می‌سازد.

نگارنده در ادامه به «جایگاه ولایت در نظام عرفانی» و «ولایت در متون عرفانی» اشاره کرده و آورده است: ولایت عبارت است از قیام عبد به حق در مقام فنای از نفس خود و این مقام در پی تدبیر و سرپرستی حق نسبت به بنده حاصل می‌شود که این تدبیر انسان را به نهایت مقام قرب الهی می‌رساند و از این رو «ولیّ» به کسی گفته می‌شود که خداوند به صوت خاص متولی امور او شده است.

*ولایت دارای مراتبی است

در ادامه این نوشتار با اشاره به «ولایت و قرب» «ولایت در قرب فرائض و نوافل» «سلوک عرفانی و ولایت» به بحث مراتب ولایت پرداخته شده و آمده است: از منابع دینی استفاده می‌شود که حقیقت ولایت در انسان دارای مراتب و مقول به تشکیک است و از ولایت رسول‌الله‌(ص) و ائمه معصومین‌(ع) گرفته تا ولایت سالکان غیر معصوم و مادون آنها همه را شامل می‌شود، هر یک از طبقات مذکور به یُمن نزدیکی با حق و از سعه وجودی و به میزان پذیرش درونی خود می تواندد از اسم «الولیّ» حق بهره برده و مظهراین اسم شریف باشد.

نگارنده با پرداختن به رابطه ولایت و نبوت آورده است: حق تعالی از میان انسان‌های کامل کسانی را به نبوت بر می‌گزیند و وظیفه اصلی ایشان ابلاغ دستورات الهی به بندگانش می‌باشد...انبیای الهی اگر چه در عنوان «نبی» اختلافی ندارند، اما هرگز در یک ردیف قرار نمی‌گیرند.

*نبوت بدون ولایت تحقق نمی‌یابد

در پایان آمده است: انبیا در ورای نبوت و رسالت خویش که مرتبط با نشئه ظاهری و دنیایی آنها است از ولایتی برخوردارند که آنها را به حقایق باطنی و نشئه اخروی مرتبط می‌سازد، در واقع پشتوانه عظیم علمی انبیا فراتر از مسئولیت ظاهری و دنیایی آنهاست ... نبوت و رسالت بدون پشتوانه ولایت تحقق پذیر نیست، زیرا ولایت جنبه حقانی و الهی نبی و رسول را تامین می‌کند و این ولایت در مقایسه با نبوت و رسالت در کلمه روح و باطن آنها خواهد بود.

*دیگر عناوین اسراء

«تلقی و حی و تفسیر آن»، «برهان صدیقین در آثار اهل عرفان»، «کاربرد‌های قاعده الواحد در علوم اسلامی»، «مبانی و مبادی تفسیر حکمت و حکیمان در قرآن» و «حل معمای شر در آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی» از دیگر عناوین درج شده در شماره اخیر اسرا است.

فصلنامه پژوهشی علوم اسلامی اسراء به صاحب امتیازی موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء و مدیر مسئولی مرتضی واعظ جوادی منتشر می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت اشتراک و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 7839183-0251 تماس و یا با صندوق پستی 153-37165 مکاتبه نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم