۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

می‌خواهید هنگام تحویل سال چقدر به خدا نزدیک شوید؟

می‌خواهید هنگام تحویل سال چقدر به خدا نزدیک شوید؟
واپسین ساعات و لحظات سال را در حالی سپری می‌کنیم که یک سال دیگر از عمر ما گذشت، نخستین درس نوروز این است که باید مراقب باشیم و از لحظه‌های عمر به خوبی استفاده کنیم و در همه امور خود را به خدا نزدیک کنیم.
کد خبر: ۶۶۹۳

به گزارش خیمه مگ،شاید همه هم‌وطنان در صدد این باشند حال که در آستانه تحویل سال جدید هستیم، نزدیکترین حالت بنده به خداوند چیست.

 آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در نوشتاری ، سجده را به عنوان نزدیک‌ترین حالت بنده به خدا و آثار معنوی آن تشریح کرده‌اند، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو توجه همه خداباوران را به نوشتار این عالم ربانی جلب می‌کنیم.

مرا با سجده یاری کن

مردي به رسول خدا (سلام ‏الله‌عليه) عرض كرد: دعا كنيد كه خدا مرا به بهشت برد. حضرت فرمود: «أعنّى بكثرة السجود» من دعا مي‏ كنم، ليكن تو مرا با سجده‏ هاي زياد و طولاني كمك كن تا دعاي من مستجاب شود.

كار خيري كه از دست ديگران صادر شده و ما توفيق انجام آن را نداشتيم در صورتي كه به آن كار راضي و خوشحال بوديم، در ثواب آن سهيم هستيم و ديگر حسرت نمی ‏بريم . اگر بسياري از افراد گرفتار اين امرند كه چرا من نكردم؟ براي آن است كه او عمل صالح را نمي ‏خواهد، خود را مي ‏خواهد. ممكن است كار خير به دست ديگران انجام شود و انسان وارسته، در ثواب شريك باشد؛ چون واقعاً به آن كار راضي است. هرگاه توانستيم نفس خويش را، كه هرگز دست از ما بر نمي ‏دارد، سركوب و رام كنيم آنگاه راحت هستيم؛ و اين كار، به وسيلهٴ عبادت ميسّر است .

سجده خودخواهی را از بین می برد

از وصاياي اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) و توصيه ‏هاي رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه: «ولا تباغضوا فإنّها الحالقة» دشمني و عداوت نكنيد، زيرا دين را حَلق مي‏ كند. تراشيدن موي سر را با تيغ، «حلق» مي‏ گويند. مويي كه تيغ شود به اين آساني نمي ‏رويد. فرمود: اختلاف و عداوت، دين را تيغ زده و از ريشه مي ‏كَند. مثل آنكه گاه انسان در اثر عداوت به دام كافري پناه مي‏ برد. اينكه گفته ‏اند: خدا را بخوانيد و بخواهيد كه شما را لحظه ‏اي به حال خود وانگذارد، براي آن است كه حسد، كينه و عداوت، دين را حلق مي‏ كند و چيزي براي ريشه ‏هاي دين باقي نمي‏ گذارد. هرگز كينهٴ يكديگر را در دل نگيريد. منشأ اين امورْ خودخواهي است. و نماز خودخواهي را از بين مي‏ برد.

امام صادق (عليه‏ السلام) فرمودند: «عليك بطول السجود فإن ذلك من سنن الأوّابين» هنگام سجده زود سر از خاك بر نداريد. نمازهاي عمومي را به طور معمول بخوانيد؛ امّا در حالات خاصه خود، زود سر از سجده بر نداريد. چون اين دشمن دروني، انسان را آرام نمي‏ گذارد؛ تا آخرين لحظه مي‏ كوشد انسان را فريب دهد.

بهترین حال انسان

لذا بهترين فرصت در حال نماز، حال سجده است كه امام صادق (عليه‏ السلام) فرمودند: «إن أقْرب ما يكون العبْد من الرب عزّ وجلّ وهو ساجد باك» نزديكترين حالت بنده به خدا وقتي است كه در حال سجده باشد و گريه كند. انسان هر چه به خاك نزديك شود به خدا نزديكتر مي ‏شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم