۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

بررسی و تحلیل حرکت‌ امام حسین (ع)

بررسی و تحلیل حرکت‌ امام حسین (ع)
کتاب «عاشورا» به قلم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صفایی حائری از سوی انتشارات مؤسسه لیلةالقدر به چاپ چهارم رسید.
کد خبر: ۶۶۹۶

به گزارش خیمه مگ،این کتاب در دو فصل شامل: «زندگی، صحنه پیکارهاست» و«پیکار حسین (ع)» تدوین یافته است.

«شکل‌ها» عنوان مبحثی است که در فصل اول ارائه شده است. در قسمتی از این مبحث می‌خوانیم: آنجا که دشمن زیرک است و حتی در لباس دوست فرو می‌ر,د و چهره‌های گوناگونی از خود نشان می‌دهد و هر لحظه به شکلی درمی‌آید، ناچار درگیری با او هم شکل عوض می‌کند.

این درگیری‌، گاهی در تمام جبهه‌ها و در مقابل تمام سنگرها است، اما ریشه‌ای ندارد و بر پایه مهمی استوار نیست. نیازهایش را تأمین نکرده و در نتیجه مجبور است امتیاز بدهد... آنها که نیازها را تأمین نکرده‌اند، بر فرض اگر گُل بکارند، در باغ بیگانه کاشته‌اند و اگر خرمن‌هایی به دست بیاورند،‌به انبار بیگانه سرازیر کرده‌اند.

«انگیزه‌ها» عنوان دیگر فصل اول می‌باشد که به مواردی چون: «ضرورت‌ها»، «آوازه‌گری و شعارها»، «خودخواهی»، «قدرت‌طلبی» و «زیاده‌خواهی‌ها» پرداخته و مصادیق آنها را بازگو می‌کند.

در بخش «مانع‌ها»، موانعی چون: «عشق به زندگی، عشق به دنیا و جلوه‌ها، ضعف‌ها، ترس‌ها، گرفتاری و مشکلات، منفعت‌طلبی‌ها و حیرت‌ها» ارائه شده است و نویسنده چنین مواردی را درهم‌شکننده روحیه‌های بزرگ و آماده می‌داند.

«پیکار حسین (ع)» عنوان فصل دوم کتاب می‌باشد و به مباحثی نظیر: «تصویر»،‌ «ضرورت درگیری»، «شهادت و شفاعت»، «امر به معروف، مبارزه با ستم»، «تشکیل حکومت»، «ابعاد حادثه عاشورا»، «هدف و انتخاب» و «ای پاک‌تر زآب (شعر)» می‌پردازد.

در قسمتی از مبحث «شهادت و شفاعت» می‌خوانیم: شهادت انتخاب است، نه هدف و شفاعت نتیجه است، نه مقصد.

انتخاب با هدف تفاوت دارد. گاهی انسان، کاری را انتخاب می‌کند و هدفش چیز دیگری است. من هنگامی که چراغ را روشن می‌کنم تا راه را بیابم، ناچار در کنار روشنایی، حرارت هم به دست می‌آید؛ در حالی که هدف، یافتن راه است، نه گرمای چراغ.

کتاب‌ «عاشورا» به قلم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صفایی حائری، با شمارگان 3 هزار نسخه، در 79 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه لیلةالقدر به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب می‌توانند به نشانی قم، خیابان طالقانی (نرسیده به سه راه بازار)، کوچه 87، کوچه شهید حبیبی (شماره 13)، پلاک 19 مراجعه کنند و یا با تلفن 7712328-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم