۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

جستاری خبری - تحلیلی در اخبار و معارف شیعیان

جستاری خبری - تحلیلی در اخبار و معارف شیعیان
اخبار شیعیان ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان در هشتاد و دومین شماره اش ضمن پیگیری و انتشار اخبار و برنامه های مختلف مربوط به شیعیان جهان و تحلیل خبرها و وقایع مهم روز دنیا از منظر مذهب تشیع، مطالب و مقالات ارزشمند و خواندنی را نیز به زیور طبع آراسته است.
کد خبر: ۷۱۰۲

به گزارش خیمه مگ،  گفتگویی با حجت الاسلام احمد بهشتی مهر معاون پژوهش موسسه شیعه شناسی با عنوان تشیع شناسی در ایران و شیعه شناسی در غرب منتشر شده که حاوی نکات و فرازهای خوب و مهمی است.

از بررسی مفهوم شیعه شناسی به معنای واقعی کلمه تا تفاوت میان شیعه شناسی و تشیع شناسی و از بررسی نوع مطالعات غربی در حوزه شیعیان گرفته تا میزان قابل اعتماد بودن این مطالعات.

ایشان در بخشی از این گفتگوی مهم و خواندنی می گوید:

متاسفانه امروز یکی از مشکلات حوزه شیعه شناسی این است که بسیاری از متون درسی و کمک درسی موجود در دانشگاههای غرب که درباره شیعیان نوشته شده و آنها را معرفی می کند، به دست خود شیعیان نوشته نشده. مثلا یکی از اساتید کرسی شیعه شناسی غرب می گفتند که من خودم شیعه هستم و استاد شیعه شناسی هستم وقتی در غرب می خواهم شیعه شناسی درس بدهم هیچ متنی وجود ندارد و متن شناخته شده در این حوزه متنی است که یک بهایی نوشته است. این واقعیت تلخ در خیلی از فضاها وجود دارد.

از جمله مطالب دیگر این شماره از مجله اخبار شیعیان نکوداشت مقام علمی و دینی آیت الله میرمحمدی زرندی، موفقیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جنبش غیرمتعهدها، اخبار شیعه کشی در اندونزی، نگاهی نظری به عملیاتهای تروریستی در عراق، شبکی ها شیعیان از یاد رفته، حال و آینده شیعیان عربستان سعودی، بررسی اقدامات تکفیریان و سلفی ها طی ماههای اخیر در سوریه، لیبی، مصر، عراق، پاکستان و اندونزی با عنوان جنایتی دیگر در سالروز تخریب بقیع، گفتگو با استاد حاج اکبر خبوشانی نجار اصفهانی دلبسته و عاشق اهل بیت(ع)، نگاهی به اولین نگارخانه تخصصی عالمان تشیع، گزارشی با عنوان وظیفه نهادهای مسئول در تهیه و تدوین آمار و پراکندگی جمعیت شیعیان، مقایسه تطبیقی اشتراکات و افتراقات اندیشه سیاسی جنبش اسلامی سنی اخوان المسلمین در مصر و جنبش اسلامی شیعی در ایران، دو نوشتار از استاد جعفریان با عنوان ضرورت حفظ میراث اسلامی و بالاخره آشنایی با شیعه پژوهان غربی که در این شماره از مجله به آندرو جی نیومن مدیر دانشکده تحصیلات تکمیلی در زبان ها و ادبیات دانشگاه ادینبورو رییس مشترک مطالعات پیشرفته جهان عرب دانشگاه ادینبورو اسکاتلند پرداخته است.

نشریه اخبار شیعیان به صاحب امتیازی موسسه شیعه شناسی و مدیر مسوولی محمود تقی زاده داوری و سردبیری مجتبی فاضل منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با صندوق پستی قم 6139/37155 مکاتبه نموده و یا با شماره تلفن 02512804655 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم