۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

پژوهشی مهدوی در افق انتظار

پژوهشی مهدوی در افق انتظار
مجلات تخصصی خاصه آنها که در حوزه امر معارف مذهبی منتشر می شوند یکی از نیازهای جدی جامعه نخبه­گانی و نیز عموم مردم است که اگر در فضایی متناسب و بر اساس نیاز مخاطب و بر مبنای دغدغه های فکری او تدارک دیده شود به یکی از کالاهای اصلی و تأثیرگذار در سبد اقلام فرهنگی خانواده ها و آحاد افراد جامعه تبدیل می شود.
کد خبر: ۷۲۴۰

به گزارش خیمه مگ،سومین شماره از فصلنامه علمی- تخصصی مهدویت با عنوان پژوهش های مهدوی که به همت موسسه آیند روشن منتشر می گردد با مطالبی متنوع و ارزشمند به مخاطبانش عرضه شده است.

در این شماره از مجله پژوهش های مهدوی، چند مطلب با رویکرد موضوع مهدویت و امر انتظار از منظرهای گوناگون به چاپ رسیده است؛ از رویکردهای راهبردی در این حوزه گرفته تا شخصیت پردازی حضرت مهدی در فیلم نامه.

آثاری به قلم امیرمحسن عرفان، خدیجه هاشمی، جرارد آنتونی مک روی، یاسر آئین، عسکر دیرباز، محمدصادق ربانی و سعید بختیاری سلطانی.

تبیین ضرورتهای رویکرد راهبردی به آموزه مهدویت، همگرایی فطرت و فرهنگ؛ راز جهان شمولی مهدویت؛ مهدی، مسیح، ضدمسیح، عدالت و خشونت مقدس، گفت و گو از آینده پژوهی دینی با تأکید بر آموزه مهدویت، روش های اثرگذاری انتظار در جامعه منتظر، جامعه منتظر و سرمایه اجتماعی و بالاخره چگونگی شخصیت پردازی امام مهدی در فیلم نامه عناوین مجموعه مطالبی است که در سومین شماره از فصلنامه علمی- تخصصی مهدویت با عنوان پژوهش های مهدوی به چاپ رسیده است.

در کنار سایر مطالب خواندنی و ارزشمند این شماره از مجله پژوهش های مهدوی، مقاله ای منتشر شده است با عنوان جذاب و تأمل برانگیز «چگونگی شخصیت پردازی امام مهدی در فیلم نامه» که در آن با اشاره به ویژگی های شخصیتی و نوع مقتضیات و مختصات حضرت امام زمان به لحاظ شناخت عینی و فردی از حالات و ویژگی های آن حضرت و در کنار آن مختصات کار نمایشی و اقتضائات فیلمنامه نویسی، به یک تمرین پژوهشی در عرصه به نگارش درآوردن فیلمنامه ای از شخصیت و زندگی حضرت مهدی مبادرت ورزیده شده.

بیان غیرمستقیم و اشارات غیر عینی به دلیل محدودیت در شناخت عینی و نداشتن مابه ازای نمایشی از آن حضرت، دستاویز نویسنده در این مقاله خواندنی و موضوع بکر و بدیع آن شده است.

البته پیش از این هم تحقیقات اندک و پژوهشهایی منحصربفرد در حوزه بازآفرینی شخصیت و زندگی حضرات معصومین در عرصه سینما و حوزه هنرهای نمایشی به انجام رسیده است که شاید بتوان گفت، کامل ترین و جدی ترین نمونه اش کتابی است با عنوان «خورشید در قاب» به قلم و همت پژوهشگرانه استاد رحمت الله امیدوار.

که در آن کتاب هم ویژگی های کار تصویری در حوزه فیلم و سایر هنرهای نمایشی در موضوع شخصیت و زندگانی و تاریخ حضرات معصومین(ع) مورد توجه و مطالعه نویسنده قرار گرفته است.

« در دنیای مدرن امروزی که مهم ترین رسانه های ارتباطی بر پایه تصاویر بنیان گرفته است، چگونه می توان برای حفظ و تبلیغ فرهنگ مهدوی تلاش کرد؟ با توجه به آنکه سینما و تلویزیون، رسانه های متکی به تصویر هستند، آیا درباره وجود و حضور امام مهدی می توان فیلم ساخت؟

اگر چنین شود، شخصیت امام مهدی چگونه باید تصویر شود؟»

مقاله «چگونگی شخصیت پردازی امام مهدی در فیلم نامه» را می توان یک تلاش علم آورانه و هنرورزانه دانست در حوزه بازآفرینی تصویری زندگی و شخصیت امام زمان(عج) و میزان و نوع نزدیک شدن به این موقعیت ارزشمند و البته یکی از خواندنی ترین نوشته های سومین شماره از فصلنامه علمی- تخصصی مهدویت با عنوان پژوهش های مهدوی که به همت موسسه آیند روشن منتشر می گردد

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم