۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

ماجرای رویای حضرت زینب و تعبیر رسول اعظم (ص)

ماجرای رویای حضرت زینب و تعبیر رسول اعظم (ص)
کتاب زینب بانوی گلهای کبود نوشته علی تبریزیان مراحل مختلف ماجرای رویای حضرت زینب (س) و تعبیر آن توسط حضرت رسول را منعکس کرده است.
کد خبر: ۷۲۶۳

به گزارش خیمه مگ،نویسنده این کتاب با اشاره به رویای عجیب حضرت زینب(س) در دوران کودکی چنین آورده است: «حضرت زینب خواب دیدند، باد شدیدی وزید و همه جا تاریک شد و ایشان به درخت تنومندی پناه بردند، اما آن درخت بر اثر طوفان از ریشه کنده شد و به زمین افتاد. ایشان شاخه آن را محکم گرفتند، اما باد به آن نیز امان نداد و آن را قطع کرد به شاخه دیگر آن پناه بردند، اما طوفان آن شاخه را هم شکست، باز به دو شاخه دیگر آن پناه بردند اما آنها هم شکستند».

رسول خدا هنگام شنیدن رویای حضرت زینب گریستند و فرمودند: آن درخت تنومند پدربزرگ توست و شاخه نخست، مادرت زهرا(س)، و شاخه دوم آن پدرت علی(ع) و دو شاخه دیگر برادرانت حسن(ع) و حسین(ع) هستند که روزی دنیا به خاطر از دست دادنشان تاریک می‌شود و تو به خاطر از دست دادن آنها لباس عزا بر تن خواهی کرد.

این کتاب مهمترین فعالیت‌های آموزشی حضرت زینب(س) را برگزاری جلسات تعلیم و تربیت دینی برای زنان جهت ارتقای سطح علمی و فرهنگی آنان دانسته و در ادامه به اثبات علم لدنی حضرت زینب(س) به گواهی فرمایش امام سجاد(ع) می‌پردازد.

«ولادت حضرت زینب(س)»، «حجاب و عفاف»، «مقام و منزلت حضرت(س)»، «زهد و تقوی»، «سفرهای حضرت زینب(س)»، «خطبه حضرت زینب(س) در شهر کوفه، کاخ ابن زیاد و کاخ یزید»، «شجاعت و شهامت حضرت زینب(س)»، «معارف حضرت زینب(س)» و ... از مهمترین بخش‌های این کتاب می‌باشد.

مولف در ادامه این کتاب اشاره ای به دیدگاه و نظر علمای مکتب اهل بیت(ع) و اهل سنت نسبت به حضرت زینب(س) نموده و در قسمتی از آن به نقل از کتاب ریاحین الشریعه می‌نویسد؛ «محد غالب شافعی از علمای به نام اهل تسنن در مورد حضرت زینب(س) می‌گوید: زینب، دختر علی بن ابیطالب، در علم، کرامت و بصیرت و در امور سیاست مشهور خاندان بنی‌هاشم و عرب گشت ... شب‌ها در عبادت بود و روزها در روزه و به اهل التقی معروف بود».

در این کتاب می‌خوانیم حضرت زینب (س) با اینکه همسرشان عبدالله بن جعفر یکی از ثروتمندترین افراد به شمار می‌آمد، اما هرگز تحت تأثیر جاه، جلال، مال و منال فراوان قرار نگرفته، در راز و نیاز با خداوند شبیه مادرشان حضرت زهرا(س) بودند و شب هنگام قرآن می‌خواندند و با پروردگار خویش به نیایش می‌پرداختند.

در بخشی از این کتاب رهنمودهای امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) و دیگر زنان هنگام بازگشت مجدد ایشان از میدان جنگ اشاره شده و آمده است؛ «خود را برای بلایی بزرگ آماده کنید و بدانید خداوند حامی و نگهبان شماست و شما را از شر این دشمنان نجات خواهد داد و عاقبتتان را به بهترین نحو رقم خواهد زد ... بنابراین در پیشگاه خداوند شکایت نکنید تا اجر و پاداشتان کم نگردد».

همچنین در بخش نوزدهم این کتاب، نویسنده به خطبه حضرت زینب(س) در شهر کوفه اشاره می‌کند، که حضرت در خطبه خویش چهره واقعی کوفیان را ترسیم نموده و شقاوت و بدبختی آنان را گوشزد کرده به گونه ای که در نهایت خوار و بدبخت خواهند شد.

نویسنده این کتاب در ادامه اشاره ای به مظلومیت اسرای اهل بیت(ع) هنگام وردشان به شام نموده و می‌نویسد؛ امام سجاد(ع) به نعمان بن منذر مدائنی پیرامون دشوارترین لحظات اهل بیت(ع) در شهر شام فرمودند: «در شهر شام هفت مصیبت بر ما وارد شد که از آغاز اسیری تا آخر، چنان مصیبتی بر ما وارد نشد»، سپس حضرت به بیان تک تک مصائب پرداختند.

نویسنده به تغییر و تحول در سیاست یزید با اسرای اهل بیت(ع) و عکس العمل و جواب حضرت زینب(س) اشاره نموده و آورده است؛ این تحول بر اثر اطلاع عموم مسلمانان از مظلومیت اهل بیت(ع) و نحوه به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و یارانش و به اسارت بردن زنان اهل بیت(ع) به وجود آمد.

این کتاب در ادامه با اشاره به شجاعت و شهامت حضرت زینب(س) و برخوردهای شجاعانه ایشان در شام به تبیین معارف حضرت زینب(س) و مقام ایشان در نظر شیعیان می‌پردازد.

کتاب«زینب بانوی گلهای کبود» از سوی انتشارات امیرالعلم منتشر شده و از سوی پرسمان دینی پخش می‌گردد.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ 7831090-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم