۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

مطالب و مقالات متنوع قرآنی در شماره جدید نشریه نسیم وحی

مطالب و مقالات متنوع قرآنی در شماره جدید نشریه نسیم وحی
ماهنامه قرآنی موسسه جامعةالقرآن کریم و اهل بیت(علیهم‌السلام) با عنوان در بهشت قرآن با ماهنامه قرآنی نسیم وحی منتشر شد.
کد خبر: ۷۲۷۲

به گزارش خیمه مگ،این ماهنامه به همت جامعةالقرآن کریم در 60 صفحه و با سرفصل هایی چون؛ «اسوه»، «تبیان»، «کرام»، «رشد»، «مشکات»، «طوبی»، «ذکری»، «بینات»، «خبر» و «بخش کودک» ارائه شده است.

زیر مجموعه های سرفصل «اسوه» در این ماهنامه، «رهنمودهایی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» و نوشتاری تحت عنوان «با عالمان وارسته» می باشد؛ در این نوشتار نگارنده به ارائه موضوعاتی چون؛ «تحفه های ارزنده»، «مناجات عارفانه»، «کار کردن برای خدا» و «باید کار کرد» به نقل قول عالمان برجسته جهان تشیع چون آیات عظام بروجردی، علامه طباطبایی، بهجت و علامه محمد تقی جعفری پرداخته است.

در بخشی از این نوشتار می خوانیم؛ وقتی از علامه محمد تقی جعفری در مورد موفقیتشان سوال کردند، ایشان در پاسخ گفتند: «... دو علت دارد: یکی اختیاری و دیگری غیر اختیاری است، عنصر غیر اختیاری در واقع همان ذوق و عشقی است که خداوند نسبت به دانش در من قرار داده است، ... و عنصر اختیاری همان پشتکار است؛ استعداد و نبوغ اگر چه مهم است، ولی نباید به آنها اعتماد کرد ... ».

این ماهنامه در بخش «تبیان» اثری ماندگار از شهید مطهری را تحت عنوان «کتاب عقل و عشق»، را ذکر نموده است؛ بخش هایی چون «مفاهیم قرآن برای همگان»، «تفسیر آیات در آیینه روایات»، «به فکر فرزند خود باش»، «ماجرای من و خدا(عصمت)»، «سلوک باران»، «خط رابطه» و «آسیب شناسی ترجمه های قرآن» از دیگرعناوین و مقالات ارائه شده در این بخش از ماهنامه نسیم وحی می باشد.

مقاله «آسیب شناسی ترجمه های قرآن» نوشتاری از حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی است که وی در این مقاله به روش شناسی نقد و ترجمه های قرآن و تقسیم بندی آسیبهای آن پرداخته است.

«کرام» به عنوان سومین بخش از ماهنامه قرآنی- آموزشی نسیم وحی تحت مصاحبه ای با یکی از حافظان کل قرآن کریم به نام پیمان ایازی، سعی کرده تا به بررسی اهداف حفظ قرآن کریم و ارائه راهکارهایی برای ترویج این کتاب الهی در جامعه از زبان یک حافظ قرآن کریم بپردازد.

«با اولیاء/ حالا نه بعدا انجام می دهم»، «با مربیان/ هنر انگیزه بخشی»، «چادر زیبای من»، «احکام»، «پاسخ به شبهات»، «مرور و تثبیت محفوظات»، «اهل بیت(علیهم السلام) و قرآن» و «ذکرهای زندگی» از عناوینی است که در بخشی تحت عنوان «رشد» ارائه شده است.

در نوشتار «اهل بیت(علیهم السلام) و قرآن» نگاهی به استفاده اهل بیت(علیهم السلام) از آیات قرآن در سخنان خویش به ویژه اشاره به بخشی از خطبه حضرت امیر المومنین علی(ع) در مقابل ناکثین شده است که علاوه بر ده ها آیه ای که امیر المومنین(ع) به صورت مستقیم به آن اشاره دارد، ده ها آیه را نیز به صورت تلویحی در خطبه خود به کار برده اند .

«برنامه نویسی برای حفظ قرآن» تنها عنوان بخش «مشکات» این نشریه قرآنی می باشد که نگارنده در این بحث سعی کرده است تا به بررسی چگونگی انجام برنامه هایی تحت عنوان برنامه روزانه و ماهانه برای حفظ و تثبیت آیات قرآن کریم در ذهن مخاطب بپردازد.

«وقف هدیه ای برای خدا»، «ما همه خوبیم»، «قرآن و تمثل» و «آشنایی با جامعه القرآن شعبه بوشهر» از عناوین بخش «طوبی» در این ماهنامه می باشد؛ نگارنده در نوشتار «وقف هدیه ای برای خدا» وقف را میدا نگاهی برای مبارزه با نفس و اثبات ایمان به خدا دانسته و می نویسد؛ وقف سنتی زیباست که در میان ائمه معصوم(علیهم السلام) وجود داشت، به گونه ای که هرگاه چیز مفیدی برای جامعه در اختیارشان بوده، امکان استفاده عمومی داشت، بلافاصله آن را وقف می نمودند.

«ذکری» نیز عنوان یکی دیگر از بخش های ماهنامه قرآنی- آموزشی نسیم وحی می باشد که در آن با ارائه مقاله ای تحت عنوان «عصر ظهور از دیدگاه سومین خورشید بقیع» نگاهی به دوران ظهور موعود دل ها از زبان امام محد باقر(ع) پرداخته است.

در این نوشتار آمده است؛ برای اجرای عدالت و گسترش مساوات در جامعه اسلامی لازم است که موانع عدالت را از میان برداشته و راه آن را هموار نمود؛ زیرا اصحاب زر، زور، تزویر و کسانی که از درهم ریختگی جامعه در راه ترویج فساد و انحراف بهره می برند، هرگز از عدالت و برنامه های عادلانه راضی نخواهند بود. و با توسل به هر شیوه ای در مسیر احقاق حقوق مردم سنگ اندازی خواهند نمود.

از دیگر عناوین بخش «ذکری» در این ماهنامه، می توان به نوشتارهایی چون؛ «سر سفره خدا»، «.... و روح الله چنین بود» و «مولود کعبه بر بال سخن» نام برد.

یادآور می شود؛ مقاله «سر سفره خدا» به بررسی و ذکر خاطره ای از سه تن از شهدای دوران دفاع مقدس به نام های شهید مصطفی ردانی، شهید مصطفی چمران و شهید حسین خرازی می پردازد؛ همچنین در مقاله «... و روح الله چنین بود»، نگارنده نگاهی به سیره عملی امام خمینی(ره) می اندازد.

«مولود کعبه بر بال سخن» عنوان نوشتاری است از شهید مطهری که در آن از زبان این شهید والامقام به بررسی نهج البلاغه به عنوان منتخبی از خطابه ها، دعاها، وصایا، نامه ها و جمله های حضرت علی(ع) پرداخته است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه ماهنامه و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی؛ قم، خیابان معلم، معلم14، پلاک25، ساختمان ماهنامه نسیم وحی مراجعه و با شماره تلفن 7833450-0251 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم