۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

یادکردی از آخرین نائب خاص حضرت ولیعصر(عج)

یادکردی از آخرین نائب خاص حضرت ولیعصر(عج)
علی بن محمد سمری آخرین نائب خاص حضرت ولیعصر(عج) و چهارمین از آنها بود که وظیفه اش چونان سایر اقران و امثالش برقرارداشتن پیوند عموم مردم با آن حضرت در ایام دوران غیبت صغری بود و در این راه زحمات فراوان و سختی های بسیار متحمل شد و نگذاشت کوچکترین خدشه ای بر این سیم اتصال و پل ارتباطی میان حضرت و شیعیانش ایجاد شود.
کد خبر: ۷۳۵۷

به گزارش خیمه مگ،15 شعبان برابر است با سالروز رحلت علی ابن محمد سمری آخرین نائب خاص امام عصر(عج).

آنگاه که دوران نیابت آخرین نائب خاص حضرت حجت فرارسید و توقیع آن یار غایب از نظر مژده وصل این مجاهد راه خدا را با بهشتیان به او ارزانی داشت، گرچه غمی غریب دلش را پر کرد، اما شور توفیق انجام مسئولیت و به سرانجام رساندن تعهد و وظیفه ای که بر گردنش بود او را به نیکی و خوشفرجامی رهنمون می شد.

علی بن محمد سمری آخرین نائب خاص حضرت ولیعصر و چهارمین از آنها بود که وظیفه اش چونان سایر اقران و امثالش برقرارداشتن پیوند عموم مردم با آن حضرت در ایام دوران غیبت صغری بود و در این راه زحمات فراوان و سختی های بسیار متحمل شد و نگذاشت کوچکترین خدشه ای بر این سیم اتصال و پل ارتباطی میان حضرت و شیعیانش ایجاد شود و خللی بر این پیوند دینی و قلبی و عاطفی و فکری پدیدآید.

علی ابن محمد سمری از پیروان و صحابه حضرت امام حسن عسکری(ع) بوده است و در زمره خواص دوران حیات خویش در میان اهل تشیع به شمار می آمده است.

او پس از حسین بن روح که سومین نائب خاص حضرت بود به مدت سه سال به عنوان نائب و حلقه ارتباط مستقیم با ایشان انتخاب و به این سمت مبارک و خطیر و بی بدیل نائل شد.

متن توقیعی که سمری چند روز پیش از مرگش از سوی حضرت حجت(عج) دریافت می کند گویای نکات قابل تأملی است که بازخوانیش می تواند در رسیدن به این تأمل ناب و درس آموز و خاطره انگیز و خطیر موثر باشد.

از اهمیتهای ویژه و بی‌نظیر این مرد الهی این بود که با مرگ او و پایان مدت نیابتش، روزگار غیبت صغری خاتمه یافته و دوران طولانی و تاریک و سرد غیبت کبری آغاز شد با همه رنج ها و تعب ها و مصائب و فراز و فرودهای خاصی که این دوران در طول حیات بشر از ازل تا ابد داشته است.

متن توقیع حضرت حجت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

يا علي بن محمد السمري اعظم الله اجر اخوانک فيک فانک ميت ما بينک وبين ستة ايام فاجمع امرک ولا توصي الي احد فيقوم مقامک بعد وفاتک فقد وقعت الغيبة التامة فلا ظهور الاّ بعد اذن الله تعالي ذکره وذلک بعد طول الامد وقسوه القلوب وامتلا الارض جورا وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهده الا قبل خروج سفياني والصيحة فهو کذاب مفتر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم.

به نام خداوند بخشنده مهربان

   ای علی بن محمد سمری! خداوند در سوگ فقدان تو پاداشی بزرگ به برادرانت عطا کند. تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت. کارهایت را مرتب کن و هیچ کس را به جانشینی خود مگمار. دوران غیبت کامل فرا رسیده‌است و من جز با اجازه خداوند متعال ظهور نخواهم کرد و ظهور من پس از گذشت مدتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم خواهد بود. افرادی نزد شیعیان من مدّعی مشاهده من (ارتباط با من به عنوان نایب خاص) خواهند شد. آگاه باشید که هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی چنین ادعایی بکند، دروغگو و افترا زننده‌است و هیچ حرکت و نیرویی جز به خداوند عظیم نیست.

آری؛ آنچنان که امام زمان(عج) در متن توقیع به سمری فرموده بود پس از گذشت شش روز، این نائب برحق حضرت در طول سالهای غیبت صغری و در واپسین گامهای این دوره از مسیر انتظار نور، به رحمت الهی و دیدار یار رفت و دارفانی را وداع گفت.

این رویداد در سال 329 هجری اتفاق افتاد.

مقبره علی ابن محمد سمری درنزدیکی مزار شیخ کلینی در شهر بغداد قراردارد.

در تاریخ آمده است که «پیش از مرگ سمری از وی پرسیدند: نایب بعد از تو کیست؟ جواب داد: اجازه ندارم کسی را معرفی کنم.

شيخ طوسي در کتاب غيبت به سند خود از احمد بن ابراهيم بن مخلد نقل ميکند که گفت در بغداد نزد مشايخ شيعه حضور يافتم در جمع آنان ابوالحسن علي بن محمد سمري بدون مقدمه فرمود خدا رحمت کند علي بن حسين بن بابويه قمي را بزرگان حاضر در مجلس تاريخ آن روز را نوشتند بعدا خبر رسيد که علي بن بابويه درهمان روز وفات يافته است درروايت ديگري آمده است که هربار علي بن محمد ازعلي بن حسين جويا مي شد مي گفتند نامه آمده که حالش خوب است تا آنکه روز وفات او فرا رسيد سمري ازحال وي پرسيد همان سخن قبل را گفتند اما سمري اظهار داشت در مصيبت او خداوند به شما اجر دهد وي الساعه درگذشت حاضران درمجلس تاريخ آن روز را نوشتند بعد ازهفده هجده روز خبر آمد که علي بن حسين بابويه درهمان روزوهمان ساعت درگذشته است...»

آنگاه که دوران نیابت آخرین نائب خاص حضرت حجت فرارسید و توقیع آن یار غایب از نظر مژده وصل این مجاهد راه خدا را با بهشتیان به او ارزانی داشت گرچه غمی غریب دلش را پر کرد اما شور توفیق انجام مسئولیت و به سرانجام رساندن تعهد و وظیفه ای که بر گردنش بود او را به نیکی و خوشفرجامی رهنمون می شد.

یادش گرامی و روح پرفتوحش قرین رحمت و غفران الهی باد!

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم