۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

درنگی در پنج لقب حضرت ولی عصر‌(عج)

درنگی در پنج لقب حضرت ولی عصر‌(عج)
حضرات معصومین ع بارها مومنین و شیعیان را امر به پنهان داشتن نام آن حضرت نموده اند از این رو مومنین بویژه در عصر غیبت برای اشاره به آن حضرت بیشتر با القاب و کنیه ها استفاده می نمودند.
کد خبر: ۷۳۵۸

به گزارش خیمه مگ،اسما و القاب و كنيه هاى شريف حضرت مهدى صلوات اللّه عليه كه در منابع دینی و کتب رجالی ثبت شده بسیار است ، و با توجه به شرایط سخت عصر ائمه‌(ع و لزوم حفظ وجود نازنین ولی الله الاعظم از شر دشمنان ،حضرات معصومین ع بارها مومنین و شیعیان را امر به پنهان داشتن نام آن حضرت نموده اند از این رو مومنین بویژه در عصر غیبت برای اشاره به آن حضرت بیشتر با القاب و کنیه ها استفاده می نمودند که می توان به القابی چون برهان اللّه، تالى، حجة    ،حجّة اللّه ،خاتم الاوصياء، خليفة الاتقياء، داعى ، صاحب الغيبة، صاحب العصر، صاحب الدّولة الزهراء، صاحب الامر، غوث الفقرا،... اشاره کرد .

خليفة اللّه
در کتاب كشف الغمه روايت شده است از رسول خدا صلى الله عليه و آله كه فرمود: حضرت مهدی‌(عج) ظهور می‌کند و در بالای سر او ابری است و در آن مناديى است كه ندا مى كند: اين مهدى ، خليفة اللّه است ؛ از او پيروى كنيد.

خلف و خلف صالح
در هدايه و مناقب قديمه از القاب شمرده شده و به اين لقب ، مكرر در السنه ائمه عليهم السلام مذكور شده .
امام رضا عليه السلام فرمود: «خلف صالح» از فرزندان ابى محمّد، حسن بن على است و او صاحب الزمان و او مهدى . است .
حضرت صادق عليه السلام فرموده : خلف صالح ، از فرزندان من است . او مهدى است ؛ اسم او محمّد است ؛ كنيه او ابوالقاسم است و در آخرالزمان خروج مى كند

مراد از «خلف» جانشين است و آن حضرت ، خلف جميع انبيا و اوصياى گذشته است و جميع علوم و صفات و حالات و خصايص آنها را دارد و مواريث الهيه ، كه از آنها به يكديگر مى رسد و همه آنها، در آن حضرت و در نزد او جمع بود.

بقية الانبياء 
حافظ بُرسى در مشارق الانوار روايت كرده از حكيمه خاتون عمه بزرگوار حضرت ولی عصر نقل می کند ، مولد قائم عليه السلام شب نيمه شعبان بود. آن جناب را آوردم به نزد برادرم ، حسن بن على عليهما السلام ، پس مسح فرمود به دست شريف ، روى پرنور او را كه نور انوار بود و فرمود: سخن گو اى حجة اللّه و بقيّة انبياء و نور اصفيا و غوث فقرا و خاتم اوصيا و نور اتقيا و صاحب كره بيضاء!

*بقية اللّه  
*اولين كلام حضرت پس از خروج  
فضل بن شاذان در کتاب غیبت روايت نموده از امام صادق عليه السلام كه در ضمن احوال قائم عليه السلام فرمود: هنگامی که آن حضرت قیام کند به کعبه تکیه می کند و در این حال 313 مرد پیرامون او جمع می شوند و اوّل چيزى كه آن حضرت تكلّم مى فرمايد، اين آيه است : بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ... .سوره هود آیه 86 آنگاه مى فرمايد: منم بقية اللّه و حجّت او و خليفه او بر شما، پس سلام نمى كند بر او سلام كننده اى مگر آنكه مى گويد: السّلام عليك يا بقية اللّه فى ارضه .
شيخ فرات بن ابراهيم در تفسير خود، از عمران بن واهر روايت كرده است که : مردى خدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كرد كه : ما می توانیم به حضرت قائم عليه السلام به امرة المؤ منين سلام کنیم ، يعنى بگوييم به او يا اميرالمؤ منين !؟
فرمود: نه ! اين اسمى است كه ، خداوند، اميرالمؤ منين عليه السلام را به آن ناميده و احدى پيش از او و نه بعد از او،به این لقب نامیده نمی شود مگر آنكه كافر باشد.
راوی گفت : چگونه سلام كنيم بر او؟
حضرت فرمود: بگوييد: السّلام عليك يا بقية اللّه .
آنگاه آن حضرت :خواندند: بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ... .

ابوصالح
در کتاب ذخيرة الالباب ذكر شده كه آن جناب ، مكنّى به ابوالقاسم و ابوصالح است و اين كنيه معروفی برای آن حضرت است و.عربها،و به ویژه  باديه نشين ها پيوسته در توسّلات و استغاثات خود، آن جناب را به اين اسم مى خوانند و شعرا و ادبا در قصايد و مدايح خود آن را به کرات ذكر مى كنند كه در سابق ، شايع بوده است .

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم