۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

نگاهی به شماره جدید مجله مکتب اسلام

نگاهی به شماره جدید مجله مکتب اسلام
سناریوی سوریه در عراق، مناظره های معصومان، دین و سیاست، اسلام در یونان، حضرت یوسف قهرمان بهترین داستان ها، بانگ بیداری، وصایت امام علی(ع)، شاخص های خانواده متعادل و سالم، علویان سوریه از شکل گیری تا قدرت یابی و... از جمله عناوین شماره جدید مجله مکتب اسلام است.
کد خبر: ۷۳۶۲

به گزارش خیمه مگ،در شماره 626 مجله درسهایی از مکتب اسلام نیز می توان مجموعه مطالبی در حوزه مباحث معرفتی و اطلاعات عمومی و نوشتارهای سودمند و مفید در حوزه های مختلف را دید.

در این شماره از این مجله قدیمی و پرسابقه مجموعه مطالبی با همان ساختار آشنا و چیدمان همیشگی به چاپ رسیده است که مجموعه ای از معارف اسلامی و آگاهی های فردی و اجتماعی را همراه نوشتارهایی سودمند و اطلاع بخش در بر می گیرد.

بزرگانی نظیر آیت الله العظمی سبحانی و حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی و دیگر اهالی تحریریه این مجله در این شماره قلم زده اند. نویسندگانی نظیر محمود حکیمی، فرج الله فرج اللهی، غلامرضا گلی زواره و دیگر اعضای تحریریه که به قلم آنها مطالبی در حوزه های مختلف در این شماره از مجله مکتب اسلام به چاپ رسیده است.

سناریوی سوریه در عراق، مناظره های معصومان، دین و سیاست، اسلام در یونان، حضرت یوسف قهرمان بهترین داستان ها، بانگ بیداری، وصایت امام علی(ع)، شاخص های خانواده متعادل و سالم، علویان سوریه از شکل گیری تا قدرت یابی، صدف حجب، حجربن عدی شهید راه ولایت، اختیار بیمار، اختیار پزشک و مصالح جامعه و از گوشه و کنار مطبوعات عناوین این شماره از مجله مکتب اسلام را تشکیل می دهند.

در سخن ماه این شماره به قلم مهدی پیشوایی موضوع بحران کشور عراق و ربط و شباهت های آن با وضعیت کشور سوریه مورد توجه قرارگرفته و آمده است:

مجموع حوادث و تحولات چند وقت اخیر در عراق، به وضوح نشان می دهد که با دسیسه و توطئه عوامل داخلی و خارجی، سناریوی سوریه در عراق نیز کلید خورده است و با همان تاکتیک ایجاد اختلاف قومی- مذهبی در سوریه، در صدد تجزیه و تضعیف کشور عراق نیز هستند.

در بخش دوم از سلسله مطالبی با عنوان مناظره های معصومان به قلم آیت الله سبحانی با این مطلع روبرو می شویم که مناظره آرام و متکی بر دلیل و دور از خشونت و با احترام متقابل یکی از میراث های پیامبران است زیرا آئین آنان بر اصولی استوار است که فطرت و خرد، کاملا از آن پشتیبانی می کند.

و در ادامه به یکی از مناظرات رسول اکرم(ص) با یکی از احبار یهود به نام عبدالله بن صوریا پرداخته و موضوع و شیوه و متن مناظره را به صورت خلاصه و فشرده آورده است.

در مقاله دیگری از این شماره مکتب اسلام با عنوان یگانگی، تبعیت یا بیگانگی ذیل عنوان دین و سیاست به قلم آیت‌الله احمد بهشتی به موضوع دین و سیاست و ارتباط آن با زندگی فردی و اجتماعی مردم پرداخته شده است.

در بخشی از آن نویسنده اعتقاد خود را چنین بیان می دارد که دین و سیاست هر دو با زندگی فردی و اجتماعی مردم ارتباطی تنگاتنگ دارند. تجربه نشان داده است که مردم نه توانسته اند دین را از زندگی خود حذف کنند و نه سیاست را. گریز از سیاست هم یک سیاست است؛ چنان که دین گریزی هم یک دین است؛ چراکه هرچند شخص از دین به معنای اخص گریزان باشد، از دین به معنای اعم گریزان نیست؛ از این رو پیامبر گرامی اسلام(ص) به کافران می گوید: مرا دینی است از آن خودم و شما را دینی است از آن خودتان.

در مطلب دیگری با عنوان اسلام در یونان ضمن ارائه گزارشی در مورد این مسئله و تحلیل وضعیت مسلمانان در این کشور یادآوری شده است که از زمانی که یونان با کمک بریتانیا و فرانسه در سال 1832 م از دولت عثمانی جدا و مستقل شد، هیچ مسجد جدیدی در این کشور ساخته نشده و هزاران مسلمان مراسم عبادی خود را در نمازخانه های نامناسب و مسجدهای قدیمی و فرسوده برگزار می کنند.

مجله مکتب اسلام که برای مخاطب متدین و قشر مذهبی منتشر می شود یکی از نشریات باسابقه و باقدمت کشور است که تلاش می کند در حد وسع خود مخاطبان را هم با مباحث معارفی و موضوعات قرآنی و حدیثی و مضامین کلامی آشنا سازد و هم نیم نگاهی به موضوعات سیاسی روز داشته باشد و هم مطالب سودمند و خواندنی دیگری را در حوزه های مختلف به خوانندگانش ارائه دهد.

از این رهاورد می توان کارنامه باسابقه و تلاش نیم قرنی این مجله و اهالی و اصحاب قلمش را کاری بس ارجمند و خطیر و خاطره اگیز در حوزه نشریات مذهبی و ارزشی کشور دانست که با پایمردی و استقامتی قابل ستایش به یکی از قدیمی ترین نشریات معرفتی کشور، استمراری بخشیده‌اند.

مکتب اسلام به صاحب امتیازی موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع) و به مدیر مسئولی فرج الله فرج اللهی منتشر می شود.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 02532901280 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم