۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

حکایت نجیب و اصیل یگانگی سیاست و دیانت

حکایت نجیب و اصیل یگانگی سیاست و دیانت
تصویری که از مدرس شهید در ذهن ماست سراسر صداقت، سادگی، خلوص و شجاعت است که حتی در برابر قلدر ی مثل رضاخان هم ترسی به دل راه نمی دهد و در برابر او با قامتی برافراشته و روحیه ای نستوه و ایمانی محکم و زبانی برنده ایستادگی می کند...
کد خبر: ۷۳۷۰

به گزارش خیمه مگ،اگر بنا باشد منظومه فکری و جهان اندیشگی و رفتاری مدرس شهید را در یک جمله خلاصه کنیم و به شناخت درخور و اصیلی از او نائل آییم می توانیم این جمله گهربار و ناب و تابناکش را نصب العین خویش سازیم که گفت:

«سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست».

آری همه ره‌یافتها و رویکردها و تاریخ مجاهدتهای ماندگار و مخلصانه مدرس را می توان در همین عبارت کوتاه اما بلند یافت و از سرمنشأ آن به وادی رستگاری پای نهاد.

آبشخور اصلی این جمله چند نکته ناب و بلند و ارزشمند است:

اخلاص، صداقت، دیانت و البته سیاست ورزی و نه سیاسی کاری.

مدرس «دیانت» و «سیاست» را نه همراه و در کنار و تابع هم، بلکه یک کل واحد و یک سیستم یکپارچه و در هم تنیده و غیر قابل انفکاک می داند.

و همین عنصر هم او را به مجاهدی مخلص و مبارزی نستوه و پاک بدل می سازد.

و چه زیبا و پر معناست این که مدرس جامه زهد و خلوص را در منصب نمایندگی مردم در مجلس به ظهور و بروزی ماندگار و جاودانه می رساند و صدارت و وکالت را مرکبی برای رسیدن به عدالت و صداقت و حق گویی می سازد و نه راهی برای زراندوزی و درآمدن در لشکر زر و زور و تزویر.

تصویری که از مدرس شهید در ذهن ماست سراسر صداقت، سادگی، خلوص و شجاعت است که حتی در برابر قلدر ی مثل رضاخان هم ترسی به دل خود راه نمی دهد و در برابر او با قامتی برافراشته و روحیه ای نستوه و ایمانی محکم و زبانی برنده ایستادگی می کند.

و رمز این ایستادگی هم این است که مدرس، همه چیز خود را از دل دین وام می گیرد و بلکه همه چیزش عین دین و پاکبازی و دلباختگی به دین است و حتی امر سیاست که در افواه به دغل کاری و فریبناکی مشهور و معروف است در نزد او جز دیانت نیست که سیاست او عین دیانت او و دیانت او عین سیاست او بود.

اگر بنا باشد منظومه فکری و جهان اندیشگی و رفتاری مدرس شهید را در یک جمله خلاصه کنیم و به شناخت درخور و اصیلی از او نائل آییم می توانیم این جمله گهربار و ناب و تابناکش را نصب العین خویش سازیم که گفت:

«سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست».

آری همه ره‌یافتها و رویکردها و تاریخ مجاهدتهای ماندگار و مخلصانه مدرس را می توان در همین عبارت کوتاه اما بلند یافت و از سرمنشأ آن به وادی رستگاری پای نهاد.

آبشخور اصلی این جمله، چند نکته ناب و بلند و ارزشمند است:

اخلاص، صداقت، دیانت و البته سیاست ورزی و نه سیاسی کاری. و روز شهادت مدرس عزیز که روز مجلس نیز نام گرفته فرصت مناسب و غنیمتی است تا مجلسیان امروز ما بنگرند و بگویند که در این وادی تا چه حد به حقیقت دیانت و سیاست دین مدارنه ملتزم و متعهد بوده اند و هستند؟

گذری کوتاه بر زندگی مرحوم شهید مدرس

مجاهد نستوه و روحانی مبارز شهید سیدحسن مدرس در سال ۱۲۴۹ برابر ۱۲۸۷ (قمری) درشهرستان زواره از توابع اصفهان متولد شد.

این شخصیت برجسته میدان جهاد و مبارزه و علم و ایمان و رادمرد عرصه تلاش برای شکستن بت استکبار و استعمار و دیکتاتوری رضا خانی در شانزده سالگی برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت و سپس در نجف نزد مراجعی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سید محمدکاظم یزدی به تحصیل پرداخت. وی تحصیلات حوزوی اش را تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان بازگشت و مشغول تدریس فقه و اصول شد.

پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ که توسط رضاخان و سید ضیاءالدین طباطبایی صورت گرفت، بسیاری از آزادیخواهان دستگیر شدند. از جمله آنان مدرس بود که به قزوین تبعید و در آنجا زندانی شد. وی بیش از ۳ماه در حبس بود و پس از عزل سید ضیاء آزاد شد.

پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رییس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد.

رضاخان در طی برگزاری انتخابات مجلس هفتم، با مداخله آشکار در انتخابات و حذف آرای وی، اجازه نداد مدرس به مجلس راه یابد و سپس در ۱۶ مهر ۱۳۰۷ دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید کرد.

سرانجا ا در شب ۱۰ آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) آن سید جلیل القدر روحانی نستوه و مجاهد عالیقدر را با زهری که در لیوان چای او ریخت شد به شهادت رسید.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم