۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

در سایه سار فضیلت های ماه بنی هاشم

در سایه سار فضیلت های ماه بنی هاشم
کتاب «عباس کاشف الکرب» در بیان مقام و منزلت حضرت ابوالفضل العباس شیرمرد عرصه جهاد اکبر و اصغر و ساقی دشت کربلا به قلم سید علی موحد ابطحی به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر: ۷۳۸۲

به گزارش خیمه مگ،کتاب در پنج فصل نگاشته شده و مطالب و مبانی فکری و معارف تاریخی و نقلی و روایی متنوعی به علاوه کرامات و خلقیات و خُلقیات آن حضرت در آن گرد آمده است.

فصل اول به موضوع سلسه نسب و دودمان حضرت ابوالفضل العباس(ع) فصل دوم به موضوع زندگینامه آن حضرت، فصل سوم به فضائل و مناقب ایشان، فصل چهارم به صحنه کربلا، سرگذشت دلاوری ها و آثار و برکات حضرت و بالاخره فصل پنجم هم به مقوله کرامات و معجزات ایشان توجه کرده است.

تنها به عنوان نمونه ای از ارزشهای وجودی و مقام بلندمرتبه حضرت عباس (ع) که محور و منظومه تصنیف این کتاب شریف است به دو بیان از ائمه اطهار(ع) درباره آن حضرت اشاره می نماییم.

و امام زين العابدين (ع) به عبيدالله بن عباس بن علي بن ابي طالب (ع) نظر افكند و اشكش جاري شد. سپس فرمود:‌هيچ روزي بر رسول خدا (ع) سخت تر ازروز جنگ احد نبود، زيرا در آن روز عموي پيامبر، شير خدا و رسولش حمزه بن عبدالمطلب كشته شد و بعد از آن روز بر پيامبر هيچ روزي سخت از روز جنگ موته نبود، زيرا در آن روز پسر عموي پيامبر جعفر بن ابي طالب كشته شد سپس امام زين العابدين (ع) فرمود: هيچ روزي همچون روز مصيبت حضرت امام حسين (ع) نيست كه سي هزار تن در مقابل امام حسين (ع) ايستادند و مي پنداشتند، كه از امت اسلام هستند و هر يك از آنها مي خواستند از طريق ريختن خون امام حسين (ع) به نزد پروردگار مي انداخت و ايشان را موعظه مي فرمود و كار را تا آنجا كشاندند كه آن حضرت را از روي ظلم وجور و دشمني به شهادت رساندند. آنگاه امام زين العابدين (ع) فرمود:‌ خداوند عمویم حضرت عباس (ع) را رحمت كند كه به حق ايثار كرد و امتحان شد و جان خود را فداي برادرش كرد تا آنكه دو دستش قطع شد. لذا خداوند عزوجل در عوض،‌ دو بال به او عطا كرد تا همراه ملائكه در بهشت پرواز كند، همان طور كه به جعفر بن ابي طالب (ع) هم دو بال عطا فرمود و به تحقيق، حضرت عباس (ع) نزد پروردگار مقام و منزلتي دارد كه روز قيامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه مي خورند.

در واقع در این اثر ارجمند تلاش شده است تا مخاطب بتواند با مطالعه آن یک شناخت مفصل و جامع نسبت به حضرت عباس(ع) به دست آورد و از رهاورد این شناخت به معرفت آن حضرت نائل آید.

مطالب در عین گستردگی در یک فشردگی و دسته بندی تفصیلی به مخاطب عرضه شده است و تلاش گردیده تا نکته ای از ابعاد مختلف وجودی و زوایای شخصیتی آن حضرت ناگفته و مغفول باقی نماند.

تمرکز و توجه دقیق به سلسله دودمان و معرفی پشتوانه قومی و قبیله ای آن حضرت در کنار مرور کامل و جامعی بر زندگی نامه ایشان به همراه ذکر فضائل و برجستگی های شخصیتی و مرتبه بلندآوازه عرفانی ایشان و در ادامه، توجه و تعریف و تشریح تفصیلی حضور ایشان و نقش بارزی که در واقعه عاشورا و در کربلا به نمایش گذاردند و به پیوست آن توجه به عنصر دلاوری و آثار و برکات وجودی و تلالو تشعشعات شخصیتی حضرت عباس و بالاخره توجه و معطوف شدن به عنصر مهم و اثرگذار کرامات و معجزات آن حضرت در قالبهای دسته بندی شده و درجه بندی های دقیق معقول و منقول به مدد تاریخ و روایات و اخبار معتبر این حوزه، باعث شده است که این کتاب بتواند به یک دائره المعارف فشرده و موجز در عرصه عباس شناسی و کسب فیض شناخت ساحت مقدس حضرت ابوالفضایل قمر بنی هاشم(ع) مبدل گردد.

کتاب عباس کاشف الکرب به قلم آیت‌الله سید علی موحد ابطحی و در 3 هزار نسخه و بیش از چهارصد صفحه به قیمت 7 هزار توان از سوی انتشاراتی حبل‌المتین منتشر شده است.

علاقمندان می توانند برای تهیه به مرکز پخش آن در قم خیابان انقلاب کوچه 18 پلاک 131 مراجعه و یا با شماره تلفن 02517725035 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم